Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

hm, stikker den , opp en krone fra ekstra kjøpet mitt i går.

Posisjonering av noen større på gang? :thinking:

Tvilsomt at kursøkning på lite volum betyr at en større institusjon tar plass. Det jeg virkelig ønsker å se nå er et drag over motstanden på 32kr på høyt volum.

1 Like

TA antyder et begynnende bullish momentumskifte, men er helt enig med krosta at det trengs et skikkelig push oppover for å bekrefte det.

Tester 400 dagers snittet igjen nå!

For hver dag som går at aksjen omsettes over 28, jo mer troverdig blir bruddet ut av nedtrenden.

image

1 Like

Skulle gjerne dyttet litt på, men no hadde eg bestemt meg for litt bredere spredning på kontoen. Kan ikke være all inn, blir litt kjedlig.

Lånt fra Hegnar online.

Publisert i dag.

https://www.photonics.com/a63537/KARL_STORS_Launches_Blue_Light_Bladder_Cancer

EL SEGUNDO, Calif., June 14, 2018 — Following the approval of a supplemental new drug application and a premarket approval supplement from the U.S. Food & Drug Administration, KARL STORZ Endoscopy-America Inc. has launched the Photodynamic Diagnosis (PDD) Blue Light Flexible Video Cystoscopy system for enhanced detection of nonmuscle invasive bladder cancer (NMIBC)

KARL STORZ Launches Blue Light Bladder Cancer Treatment in Wake of FDA Approval

The FDA approval also extends the indication for Blue Light Cystoscopy with Cysview (BLCC) to include use of the new KARL STORZ PDD Blue Light Flexible Video Cystoscope. The approval includes an expanded indication for the repetitive use of Cysview within the same patient and for the identification of carcinoma in situ (CIS), one of the most challenging types of bladder cancers to detect. These new indications greatly increase the treatment possibilities of this therapy, which has rapidly become the standard of care for bladder cancer treatment at major medical institutions across the U.S.

–som raskt har blitt standarden behandling for blærekreftbehandling hos store medisinske institusjoner over hele USA

Bladder cancer affects more than 708,444 patients in the U.S. Treatment is difficult because NMIBC tumors can look similar to normal healthy tissue and can be missed or incompletely removed. Unfortunately, patients have a high probability of cancer recurrence, and in 2018 it is estimated that there will be 17,240 patient deaths due to bladder cancer. The PDD Blue Light Flexible Video Cystoscopy completes the two-part system, which also includes rigid blue light cystoscopy. The flexible and rigid systems are designed to improve the visualization and resection of deadly NMIBC tumors. The new flexible system expands upon the rigid platform, enabling comfortable, anesthesia-free examinations to confirm suspected lesions from a previous cystoscopy and for ongoing monitoring of NMIBC.

– PDD Blue Light Flexible Video Cystoscopy fullfører systemet med to deler, som også inkluderer stiv blå lyscystoskopi. De fleksible og stive systemene er utviklet for å forbedre visualisering og reseksjon av dødelige NMIBC-svulster. Det nye fleksible systemet utvides på den stive plattformen, slik at det muliggjør komfortable, bedøvelsesfrie undersøkelser for å bekrefte mistenkte lesjoner fra en tidligere cystoskopi og for kontinuerlig overvåking av NMIBC

4 Likes

Lover godt at Photocure stiger, når resten av sektoren faller :slight_smile:
Kanskje en del ble litt skremt av nyheten til Targovax her om dagen, som nå kommer over til Photocure.
Ser også at omsettningen har økt en god del siste uken.

Har selv solgt i TRVX for å øke i PHO. Jeg vurderer PHO til å være en trygg «havn» med et betydelig potensial. Og som en av skribentene på HO uttalte; at markedets manglende awareness rundt potensialet til PHO gir oss gode muligheter til å akkumulere PHO aksjer på et meget behagelig kursnivå, enn så lenge.

Men jeg tror ikke det vil vare lenge til denne skyter mot stjernene. Ting tyder på å gå raskere enn selv ledelsen forventet i USA. Men blærekreft er såvidt jeg vet et stort problem også utenfor USA. Så markedet for PHO må jo være overveldende stort på global basis.

1 Like

Er vi klar for å bryte opp av 32 på stort volum?
Rett opp fra støtte 27 på volum.

2 Likes

Det er vel heller en skuffende fundamental utvikling som står bak den «lave» kursen, men dersom det lysner nå fremover kan jo det fort snu andre veien. Trading range på 25-50 har vært veldig fint for den tålmodige swing traderen.

2 Likes

Økte min beholdning ved åpningen i dag. Føler meg meget komfortabel i PHO. Mener vi nå ser starten på noe som kan bli en særdeles hyggelig utvikling for PHO, først og fremst i USA.

Holmes
Ikke uening med deg i det. Men dette er gjerne to ting som hører sammen. Dersom et selskap utviser god fundamental utvikling, så blir også interessen fra media større, og når media fokuserer på et selskap vil også markedsaktørene vise langt større interesse. På samme måte vil et selskap som utviser en dårlig fundamental utvikling ikke oppnå den tilsvarende interessen fra media og markedsaktørene. Følgelig vil slike selskap bli liggende i en bakevje å surre, på utsiden av mainstream. Aksjekursen vil gjenspeile dette.

Men vi vet at det har skjedd mye positivt rundt PHO det siste året, spesielt i USA. Jeg tør påstå at selskapet nå er i ferd med å få sitt gjennombrudd i markedet for blærekreftundersøkelse. Og såvidt jeg har forstått er dette et enormt marked. Med de forbedringer PHO kan tilby mhp å diagnostisere blærekreft på et langt tidligere tidspunkt hos pasientenen så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at flere og flere sykehus vil ta i bruk deres blå lys teknologi. Ser man dette opp mot markedspotensiale i USA, for ikke å si globalt, så snakker vi store penger. Meeeeget store penger.

Ser man det opp mot dagens prising av PHO og antall aksjer i selskapet, samt selskapets finansielle situasjon, så er det noe som forteller meg at dette kan bli meget god butikk, dersom vi gir selskapet ett til to år. Det har ihvertfall vært nok til å trigge min interesse.

1 Like

Det største ankepunktet mot å investere i Photocure er ledelsen, og deres manglende ambisjoner om økt salg og inntjening. Ambisjonene for salget av Cysview i USA etter 2020 er meget moderate noe som tyder på at Hestdal og kompani ikke har særlig tro på økt salg i USA.

Det andre er at salget i Europa gjennom Ipsen ser ut til å ha stagnere og faktisk ha en negativ trend uten at ledelsen i PHO synes å evne å påvirke dette. Hvorfor satses det f.eks. ikke befolkningrike land som Storbritannia, Italia, Spania osv.? Mye tyder på at PHO har en meget dårlig avtale med Ipsen som gjør at de ikke har særlig intensiver til å investere i Hexvix. Har selv tatt dette opp med Hestdal hvor han har gitt uttrykk for at de er rimelig fornøyd med Ipsen! Det sier det meste!(Nå skal det sies at han i ettertid har sagt at de nå prøver å påvirke Ipsen slik at salget skal øke.)

Det tredje momentet som gjør med betenkt er salget i surveillance-markedet som mange nå tydeligvis har stor tro på. Dette markedet er i utgangspunktet 3-4 ganger så stort som det nåværende TURBT-markedet. Men hvorfor skal man nå lykkes i USA når surveillance-markedet i Europa i flere år har vært en fiasko?

Jeg var investert i Photocure allerede for 1999 da kursen lå oppunder 200 kr. Dette har så langt ikke vært noen suksesshistorie da kursen nå 20 år senere er fattige 32 kr.!

Dette er ikke ment til å skremme noen fra å investere i PHO, da det under visse forutsetninger bør være mulig å snu skuta i positiv retning. Men man bør utvise en sunn nøkternhet og skepsis til selskapet da spesielt med tanke på at nåværende ledelsen synes meget svak i forhold til det som hadde vært ønskelig.

5 Likes

Erna
Dersom du har vært investert i PHO over en slik periode og kursen samtidig har sunket fra 200 til 32 så skjønner jeg meget godt din frustrasjon.

Samtidig så forteller det meg at du har særdeles sterk tiltro til de produktene selskapet produserer og det potensialet som ligger i selskapet. Hvis ikke antar jeg at du ville forlatt selskapet for lenge siden.

Ledelse av denne typen selskap er alfa og omega. Men dersom ledelsen er så dårlig som en del gir inntrykk av så vil jeg tro at aksjonærene må kunne gjøre noe med dette ifm selskapets generalforsamlinger. For det er jo skammelig dersom potensialet til et slikt selskap skal skusles bort pga dårlig ledelse.

Veldig bra innlegg.

Photocure har jobbet utrolig bra med det vitenskaplige de siste årene, men de har mye å bevise på at de klarer å ta dette ut i markedet, og det er utrolig skuffende at de ikke klarer å kjøpe noen aksjer i eget selskap så lav som kursen har vært i det siste.

Flott at styreleder kjøpte seg en ok pott i det siste, men hvorfor bare han?

Londonmannen;
Har ikke vært aksjonær kontinuerlig siden 1999.
Men har fulgt selskapet hele veien og vært en del ut og inn som aksjonær i selskapet.

Ja meget synd at hverken styret eller GF. har tatt affære angående den svake ledelsen med Hestdal og Dahl i spissen.
Men styret har vært meget svakt de siste årene og vært mest opptatt av å utstede ufortjente opsjoner, mens største aksjonær (A.Hansson) bare har kritisert ledelsen i media uten å ta grep på GF.

Med anbefaling fra helsemyndigheten, samt faglig støtte i mange publikasjoner er jeg enig med deg i at det grunnleggende potensiale for kraftig salgsøkning så absolutt er til stede om man spiller kortene riktig fremover.
Men man bør også ha i mente at historien er full av eksempler på at det beste produktet ikke har blitt markedsvinneren.

3 Likes

Fortsatt bra momentum. 2,5 mill i omsettning 20 min etter åpning er ikke hverdagskost i Photocure

1 Like

Interessen rundt PHO er tydeligvis økende. Det var kanskje på tide at vi investorer fikk øynene opp for hvilke potensiale som ligger i PHO og deres teknologi.
Skulle salget ta av og selskapet forbli uavhengig, så skulle man tro at et gjeldfritt selskap skulle kunne bli en utbyttemaskin av dimmensjoner når vi kommer ut i 2019/20. Det er ikke mange prosentene selskapet skal ta av det amerikanske markedet før store penger renner inn i kassen. Og med tanke på hvilke fantastiske resultater selskapet har oppnådd med sin teknologi, så vil det overraske meg storlig om ikke PHO vil gjøre det helt store i USA.
Og i tillegg har vi alt utenfor USA. Ikke vanskelig å få varmgang i kalkulatoren dersom man begynner å leke seg med tall.

1 Like

image

2 Likes

Fondfinans øker med 25 000😊