Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Photocure ASA: Results for the second quarter of 2018

Oslo, Norway, 8 August 2018: Photocure ASA (OSE:PHO), today reported a revenue growth of 56% in local currency for the U.S. market in the second quarter of 2018, contributing to Hexvix/Cysview revenues of NOK 42.4 million (Q2 2017: NOK 37.6) and a recurring EBITDA of NOK 0.7 million (NOK -4.4  million). The company reiterates the positive outlook for the U.S. market with the reimbursement of Blue Light Cystoscopy (BLC™) with Cysview, FDA approval of label expansion for Cysview and the launch of Cysview in combination with flexible cystoscopes in the surveillance of bladder cancer patients.

“Photocure delivered strong sales in the U.S. in the second quarter, following the positive regulatory and reimbursement progress. Photocure continues to invest and execute on these opportunities and reiterates the positive outlook for the important U.S. market. In addition, we have taken action to adjust the cost base and are implementing necessary organizational changes to set the stage to enter a new growth phase with focus on commercial growth and profitability,” says Erik Dahl, interim Chief Executive Officer of Photocure.

Photocure reported total group revenues of NOK 45.7 million in the second quarter of 2018 (39.3), with a recurring EBITDA of NOK 0.7 million (-4.4). Net profit was NOK -17.0 million (-4.7), while the cash position ended at NOK 97.9 million. The sales development in the U.S. was strong with a unit sales increase of 49% in the quarter. The revenues in the Nordics declined 8% to NOK 10.8 million (NOK 11.7 million) in the second quarter, driven by reduced billing as distributors have reduced their inventory following the inventory increase in the first quarter. Photocure’s in-market unit sales in the Nordic region in second quarter increased 1%. EBITDA for the Hexvix/Cysview commercial franchise ended at NOK 4.8 million in the second quarter of 2018. During the second quarter, Photocure experienced all time high increases in permanent blue light cystoscopes (BLCs), with 17 installations bringing the total to 130 at the end of the quarter.

Photocure has built considerable experience in the bladder cancer market through its Hexvix/Cysview franchise and sees significant long-term value creation potential in this market segment. The company aims to capitalize on the inclusion in the AUA-SUO guidelines, as well as the increased patient awareness and the changes to reimbursement of Cysview for outpatient TURBT procedures with rigid cystoscopes, to significantly increase penetration in the U.S. market. Furthermore, with the approval of the extension of the indication for BLC with Cysview to include flexible cystoscopies, a significant market opportunity has opened in the surveillance segment.

“Photocure believes that in order to increase market share in the U.S., continued investments in the U.S. commercial and medical infrastructure is required during 2018 and the company is fully funded for this market strategy. These investments will enable the company to drive the U.S. revenues in 2020 to a range of USD 20-25 million, however with upside potential driven by added reimbursement and penetration of the surveillance segment. The company will update the market on this outlook later in 2018 when there is better visibility of the effects of the new reimbursement and initial market response in the surveillance segment” says Dahl.

Please find the full financial report and presentation enclosed.

Photocure will present its second quarter report on Wednesday 8 August 2018 at Hotel Continental, Oslo, Norway. The presentation will begin at 08:30 (CET) and representatives from the company will be Erik Dahl, Interim CEO and CFO and Ambaw Bellete, President, Photocure Inc. and Head, US Cancer Commercial Operations. The presentation will be held in English.

It will be possible to follow the presentation through http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=92017756.

A light snack will be served from 08:00 (CET). The presentation is scheduled to conclude at 09:15 (CET).

As the presentation will be held in English, there will be no audio webcast and conference call in the afternoon.

For further information, please contact:
Photocure
Erik Dahl
Interim Chief Executive Officer
Tel: +47 450 55 000
Email: [email protected]

Notes to editors

About Photocure ASA
Photocure, The Bladder Cancer Company, delivers transformative solutions to improve the lives of bladder cancer patients. Our unique technology, which makes cancer cells glow bright pink, has led to better health outcomes for patients worldwide. Photocure is headquartered in Oslo, Norway, and listed on the Oslo Stock Exchange (OSE: PHO). The US headquarters for Photocure Inc., are in Princeton, New Jersey. For more information, please visit us at www.photocure.com, www.hexvix.com or www.cysview.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

2Q2018 Report
2Q2018 Presentation


This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Photocure ASA via Globenewswire

Nyheten er levert av GlobeNewswire.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180808.GlobeNewswire.HUG2209693

Wannatri
Du traff ganske bra på det totale salgsestimatet ditt.

Fasiten ble:
Nordic: 10,8
Partner: 15,6
US: 16,1¨
Total: 42,4

Unit sales increase med 49% i US er bra. Selv om salget totalt sett får en trøkk på grunn av en nedgang på 8% i Norden. Som skyldes en lageroppbygging i Q1.

Jeg er rimelig fornøyd med tallene. Nå håper jeg på en fin og offensiv kvartalspresentasjon om 50 min.

2 Likes

Jo takk, totalen var ikke så langt unna. :slight_smile:

Synes at det er svært positivt at oppgangen i US er som den er. At Nordic svinger har vi visst lenge. Det er US det handler om nå, og US viser akkurat de taktene vi håper på. Der er vi tydelig kommet til at salgsorganisasjonen viser tydelig bedre salg QoQ:+1:

Jeg tror at markedet tar dette positivt!

Spennende med presentasjonen om litt! Må finlese litt først her!

Som tidligere sagt så tror jeg det viktigste i denne presentasjonen er utviklingen i detg amerikanske markedet. Slagsøkningen som rapporteres fra USA viser at PHO er kommet inn på rett spor. Ja, kommersialisering er ikke gratis og det vil trekke ytterligere ressurser ut av selskapet en periode. Men dette er utgifter til fremtidig ervervelse og vil slå kraftig tilbake på inntektssiden i årene som kommer.
Veksten er kommet i gang og jeg tror vi vil få oppleve akselererende vekst i kvartalene som kommer. Enkelte var urolige for at veksten heller ikke var kommet i gang i Q2, men nå kan de slappe av.

I tillegg kommer nye markeder til i tiden som kommer. I Canada er salget kommet i gang men har så langt ikke gitt positive bidrag. Det tror jeg vi vil se i Q3 og Q4.

Ja, veldig spennende med presentasjonen om litt! Håper at guiding blir mer i tråd med det vi ser er der av potensiale fremover!

Var vel som flere av oss antydet at tallene i seg selv for Q2 ikke i seg selv var grunn til å ta bølgen, men man ser jo heldigvis noe vekst ihvertfall. Spennende å se om presentasjonen blir overbevisende, likte pdfen.

Hockey stick potensialet ligger fremdeles i økt bruksfrekvens på skopene som er utplassert. Den er nok fremdeles veldig lav.

Q2:

Q1:

Photocure reported total group revenues of NOK 45.7 million in the second quarter of 2018

PHO reported a revenue growth of 56% in local currency for the U.S. market in the second quarter of 2018 The sales development in the U.S. was strong with a unit sales increase of 49% in the quarter.

Photocure experienced all time high increases in permanent blue light cystoscopes (BLCs), with 17 installations bringing the total to 130 at the end of the quarter.

dette må jeg si var bra :wink:

2 Likes

Nei, tallene for Q2 i seg selv er vel det ingen grunn til å ta bølgen for, men jeg tror likevel det viktigste i disse tallene er at veksten i US salget er betydelig og at pilen peker rett vei.
Velger man å henge med underleppen pga historiske tall, istedet for å smile i skjegget over den positive utviklingen, som helt klart vil forsterke seg i kvartalene som kommer, så får man gjøre det. Men jeg synes tallene helt klart viser at veksten i USA har tatt av. Og med en forbedret refusjonsordning fra 1 jan 2019 så kan man vel forvente en langt brattere vekstkurve i årene som kommer.

1 Like

Så denne guidingen rører de enda ikke ved, ordlyden er lik som den har vært siden november.

22,5 mUSD revenue er da 182,5 nok ved kurs 8,1, eller 45,5 mill i kvartalet. De tallene er ikke nok til å drive kursen noe særlig om de ikke klarer å drastisk redusere kostnader. Alt avhenger vel av oppdatert guiding som de har lovet.

De skriver også at de vil komme tilbake med en oppdatert guiding litt senere i 2018 når de har fått mer data og bedre grunnlag for en oppdatert guiding.

Jeg leser dette som at de for tiden er inne i en meget hektisk periode der flere og flere klinikker vurderer installering, men der det fortsatt ikke er fast fisk. Og det vil jo være antall klinikker og hvilke vekstrate man kan legge som grunnlag, som vil være styrende for hvor treffsikker en guiding kan bli.

Vi er nok midt inne i et taktskifte for PHO og dette vil bli mer og mer tydelig for hvert kvartal som går. Mildt sagt spennende og oppmuntrende.

1 Like

Tallene som er lagt frem på kvartalspresentasjonene har ikke vært gode nok til å rettferdiggjøre kursstigningen i forkant. Jeg tror vi fremover har kommet til et punkt hvor dette kan komme til å snu.

1 Like

Market cap i skrivende stund er: 771 970 271, på kurs 35,95

Hvordan kan du vite det? Merkelig påstand. Det er US markedet som naturlig nok vil være den store driveren for PHO framover. Derfor bør forventningene i stor grad henge sammen med hva som skjer i US. Tallene fra US var absolutt akseptable, noen vil til og med si veldig gode.

For all del. Det er godt mulig du får rett og vi vil se en kursnedgang. Men å si at tallene lagt fram ikke rettferdiggjør kursstigningen i forkant er bare merkelig, og på grensen til useriøst.

Ok, jeg syns ikke det. Og markedet har vel avsagt sin dom de også. Vi får se an reaksjonen i dag. :slight_smile:

Merk at US bedring gjør at jeg tror den tid er nær å være forbi, og at frem mot neste Q kan være en god tid å være inne.

Det som er positivt er selvsagt at US-enhetssalg øker med 49%.
Og at utplassering av rigide scop øker med 15.
En økning i US fra 10,9 millNOK til 16,1 millNOK YoY er bra fordi dette er stort sett TURBT.

Det står at 2 flexible scop ble utplassert i slutten av 2Q18, så det er selvsagt vanskelig å si noe om surveilance ennå, derav ingen oppdatert guiding.

Men det er er TURBT som viser vei for standingen til Cysview, og den akselererende veskten i TURBT som nå skjer (husk at Cysview TURBT har vært lenge i US-markedet) markerer at Cysview er i ferd med å slå gjennom.

Det lover særdeles godt mtp hva vi kan få til på surveilance, og husk at Cysview får egen refusjonskoding fra 1.1.2019 i US.

Synes også de har gjort et smart utviklingsgrep i Norden med å introdusere pre-fylte sprøyter. De blir enklere å håndtere prosedyren. De vil selvsagt også bli introdusert i US når det er innarbeidet i Norden, og man har gjort de rette erfaringene for introduksjon i US.

Bare å sette seg på hendene nå.

8 Likes

Presentasjonen er som natt og dag sammenlignet med hestdahl som fortjener stor honnør for at han var voksen og takket for seg straks det vitenskapelige var sluttført.

3 Likes

Han fikk jo også en pen sluttpakke på 7 millioner

Regner med at vi får en skikkelig kompetent og kommersiell CEO.
Foreløpig er det jo “kun vha Hestdal og TURBT” som vises i US-veksten.
Regn med at surveilance, egen koding og en ny CEO vil dra i gang ballet solid.
Cysview-muligheten i US bør også gjøre det attraktivt for noen solide kapasiteter.

1 Like

Tror vi ser en Bellete effekt her (37 kroner). Veldig imponerende framtoning og gode svar her. “Bullish” sier han om pipelinen for flere fleksible skop.

2 Likes

Ja, Bellete var selvsikkerheten selv. Han bekreftet at selskapet er inne i et taktskifte. Et taktskifte som koster oss mer i investeringer, men dette er “utgifter til fremtidig inntjening”. Han redegjorde på en meget overbevisende måte hvilke strategi de har i USA og hvordan flere faktorer nå bidrar til å drive veksten fremover.

Jeg er overbevist om at vi kan se med glede og forventning frem mot de kommende kvartalene. Og om ikke interessen for PHO tar seg opp etter dagens presentasjon, så er jeg hellig overbevist om at vi kun snakker om tid før alle skal ha PHO aksjer. Og såvidt meg bekjent finnes det et begrenset antall PHO aksjer, samt at en god del av dem som nå erverves blir lagt på kistebunnen. Noe som vil begrense antall aksjer i omløp.

I den grad veksten i PHO blir som forventet, så vil jeg anta at PHO på litt sikt kan bli en gedigen utbyttemaskin. Noen som kan kommentere det og som har en ide om hvor store utbytter vi kan forvente i årene som kommer?

2 Likes