Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

God morgen på Tekinvestor!
Ny dag, nye muligheter! Blir PHO like het i dag som den var på onsdag og torsdag? Ja, jeg tror det. Interessen er begynt å ta seg opp etter en solid Q2 presentasjon på onsdag.
Investorene er begynt å erkjenne at der har skjedd et taktskifte i PHO og at gjennombruddet i USA er i ferd med å materialisere seg i salget. Parallelt med dette kaster PHO «mer ved på bålet», gjennom å investere mer i salgsorganiasjonen. Bellete leverte en utmerket redegjørelse for hva som er i ferd med å skje, og han er nok mye av årsaken til at investormiljøer er i ferd med å skifte syn på PHO.

Det synes som at nå skjer ting fort. Noe som de siste dagene også er i ferd med å gjenspeile seg i kursutviklingen. Og jeg tror dette er en prosess som bil tilta i styrke frem mot Q3 presentasjonen. Og i den grad ledelsen leverer varene på den presentasjonen, så tror vi vil få oppleve en brutal reprising av PHO. Den akter jeg å få med meg.

Men i dag kan man trolig få handle PHO aksjer midt på 40 tallet. Spørsmål er om dette blir siste dag der man får PHO aksjer under 50 lappen. Time will show! Ha en riktig fin, fin og innbringende børsdag!

2 Likes

Jeg tror også det. Har fylt godt på selv etter den begynte å stige, og er eksponert mer enn hva jeg egentlig liker.

Når det er sagt, har jeg store problemer med å se hvorfor man ikke skal lykkes, så fint hvis noen kan helle litt kaldt vann over meg .

Du kan så si. Jeg sliter også med å se hva som skal hindre PHO å ta betydelige markedsandeler i USA.
I den grad man erkjenner at BLC Cysview gir bedre muligheter for å oppdage blærekreft, så vil jeg tro at verken leger eller pasienter kan eller vil underkjenne bruk av denne teknologien.
I tillegg vil jeg tro at andre aktører vil øke presset for at klinikker skal oppdatere seg til BL teknologien. Blant annet forsikringsselskap må være interessert i at personer som får blærekreft får diagnosen så tidlig som mulig og at slike pasienter følges opp med teknologi som tidligst mulig kan påvise tilbakefall. Der er BL teknologien suveren i dag.

I tillegg vil jeg tro at myndighetene må være interessert i at denne sykdommen koster samfunnet minst mulig. Da er BL beste veievalg.

Hav så med potensielle konkurrenter? Vel, såvidt jeg har forstått er det ikke vare bare å utvikle og få godkjent Cysview. Og dette må til for å få den ønskede effekten av BL teknologien.

Nei, det er vanskelig å helle kaldt Vevang i blodet ditt. Men jeg vil tro at et generelt tilbakeslag i det globale aksjemarkedet også vil påvirke PHO kursen negativt. Men akkurat det er der lite PHO kan gjøre noe med. Trøsten er at farmasiaksjer blir ansett som noe av det tryggeste man kan være eksponert i gjennom nedgangstider. For folk blir syke og trenger medisiner, også i nedgangstider.

1 Like

Steg vi litt fort , eller detter noen ut etter kjøp i går…

Gleder meg til nye topp 20 lister, hvem selger?

1 Like

Eg har økt min del her.

Noen gavmilde sjeler valgte å selge seg ut langt nede på 40 tallet. Vel hva annet kan man gjøre enn takke og bukke? At jeg skulle få handle flere aksjer under kr 42,- var mer enn jeg hadde drømt om. Men jeg kan forsikre selgeren om at jeg skal ta godt vare på dem. Tusen takk!

2 Likes

Gitt at man tar utgangspunkt i guidingen fra selskapet på opp til 200 millioner i USA innen utgangen av 2020 så er aksjen ganske riktig priset nå. De har imidlertid sagt at de skal komme med en oppdatert guiding i løpet av 2. halvår da nåværende ikke inkluderer omsetning fra oppfølgingsmarkedet.

Videre går patenten på Cysview ut i 2020. De vil trolig få innvilget databeskyttelse som hindrer konkurranse i USA i noen flere år, men blir markedet for attraktivt så vil man nok med tiden få se at det kommer konkurrenter.

MEN:

  • Nåværende guiding fra selskapet er latterlig lav. Den legger opp til at 98% av pasientene i USA ikke skal få benytte den nye gullstandarden. Ergo at sykehus, leger og pasienter skal velge en operasjon som ikke fjerner mest mulig kreft.
  • Oppfølgingsmarkedet er mange ganger større enn operasjonsmarkedet og man vil nok raskt se økt bruk herfra i kvartalene fremover.
  • Det er forventet enda bedre refusjonsordning som dekker langt flere operasjoner fra 1. januar 2019.
  • Hestdal er borte og med en ny og forhåpentligvis mer salgsorientert CEO så vil man raskt se bedring i utviklingen.
  • Utplasseringstakten av skop har økt vesentlig og lover godt for fremtiden. Snittbruken pr skop må imidlertid kraftig opp og dette vil nok skje nå som stadig flere urologer har fått den nødvendige opplæringen og kompetansen.

Uansett. Velger man ha troen på at pasientene også i USA ønsker behandling som faktisk fjerner mest mulig kreft så er det bare fantasien som setter stopper for hvor høyt kursmålet bør settes :wink:

4 Likes

Det tekniske bildet blir en smule uklart etter en så høy oppgang, men vil si at i chartet så indikeres en oppgang til 54 eller så , det vil si en market cap på 1,16 milliarder.

Så får vi ser om markedet er med på en sånn reprising. Alltid verd å gjenta et fallet den siste bunnen ble diktert av at to storeiere solgte drastisk av grunner som var helt urelaterte til det fundamentale i photocure. Prisen burde egentlig aldri vært lavere enn 30-35.

2 Likes

Haha nettopp det tullete nedsalget var grunnen til at jeg kjøpte meg inn i fjor. Digg med rabatterte aksjer. Selv krakk nissen her har troen på Photocure.
Skulle gjerne ønsket jeg kjøpte mye mer. Kjøpte kun en lyttepost. Aksje har jo nesten vært dø frem til nå og nå er vi så nær krakk etter min mening jeg ikke anser aksjekjøp som verdt det.
Uansett kan jo Photocure gå til 100+ og falle til 40 for alt jeg vet… Men jeg vil nok kjøpe meg inn med engang jeg har fått tjent penger på finanskrisen. Etter 2020+ tror jeg Photocure vil gjøre det superbra.

1 Like

Jeg mener Hestdal har sagt på en kvartalspresentasjon at det er ikke så enkelt å bare kopiere Cysview og så bruke det med blålys. En eventuell kopi-medisin må fort kjøre sine egne kostbare studier som PHO har gjort.

3 Likes

Du skriver:
“Snittbruken pr skop må imidlertid kraftig opp og dette vil nok skje nå som stadig flere urologer har fått den nødvendige opplæringen og kompetansen.”

Men opplæring og kompetanse er etter min mening bare en liten faktor med betydning for snittbruken.
Introduksjon av flexiskop, som gjør det mulig med langt enklere og mindre ressurskrevende undersøkelsersom foretas utenfor Operation Rooms, vil være en langt viktigere faktor for økt snittbruk. Effekten av dette vil vi virkelig få se når tallene for Q3 og ikke minst Q4 presenteres. Dette mener jeg vil bli den virkelige wakeup callen for allmuen av investorer. Og jeg forventer en brutal reprising av PHO når dene virkeligheten går opp for markedet.

3 Likes

Dette ble delt for noen dager siden av @Savepig , er vel konkurranse på vei? Eller tolket jeg dette feil.

1 Like

Tar ennå litt til.

2 Likes

M2 :grimacing:

1 Like

Så lenge den er på disse nivåene blir det akkumulering frem mot Q3 rapporten.

2 Likes

18 millioner omsatt til lunsj, den siste tiden har 1 million vært en jevn dag mens 4 millioner har vært en bra dag.

Så det er fint. :slight_smile:

Når man i dag ser kursen falle en smule tilbake, så kan det selvfølgelig forklares med det tekniske og psykologien i markedet. Men det kan ikke forklares ut fra hva som ble presentert Q2 presentasjonen på onsdag. Ja, det er så man begynner å undre seg over engelskkunnskapene til norske investorer, for når jeg i dag har fått handlet mer PHO aksjer på lave 40 tallet, så slår det meg at dem som er så gavmilde og selger meg sine aksjer slett ikke kan ha fått med seg budskapet.

Hør etter hva Bellete sier.

Inntil mai 2018 var adgangen for PHO og BLC Cisview begrenset til TURBT markedet. Det ble brukt regide skop og prosedyrene måtte gjøres på operasjonssalen, pga ubehag for pasienten. Altså en ressurskrevende prosedyre som selvfølgelig begrenset antall pasientbehandlinger pr skop. Men markedet er (ref Bellete sin plansje på Q2 presentasjonen) like fullt 130000 prosedyrer pr år ved de 25 top MSA, noe som ville gitt PHO en inntekt på 130MUSD , dersom 100% ble gjennomført ved bruk av BLC Cysview. Bellete sier at pr nå benyttes BLC i 25-30% av behandlingene ved de top MSA som har adopted BLC teknologien.

Fra mai 2018 har PHO i tillegg fått adgang til å benytte BLC teknologien innen oppfølging-, eller Surveillance markedet. Ved de 25 top MSA utgjør dette markedet 540000 behandlinger pr år. (ref Bellete sin presentasjon)

PHO sin stretegi fgår ut på å få innpass i de 25 top MSA. Pr nå her har man allerede fått penetration i 10 av disse 25 top MSA’ene, inkludert New York, Los Angeles, Washington og Chicago. Det er derfor ingen grunn til å tro at PHO ikke skal få innpass i resten av de 25 top MSA i tiden som kommer.

Bellete fremholder videre at i de sykehusene som allerede har adoptert BLC, så har de god erfaring med hva BLC teknologien kan gjøre for pasientene. Det er derfor gode grunner til at PHO kan oppnå tilsvarende prosentandel (25-30%) i de resterende MSA’ene og at disse sykehusene vil adoptere flexiscope til bruk i surveillance markedet. Markedsandelen må man kunne anta blir minst den samme.

La oss da regne litt på potensialet. TURBT + Surveillance markedet, begrenset til de 25 top MSA’ene i USA utgjør altså 130k+540k prosedyrer= 670k prosedyrer pr år. Dersom PHO tar 27,5% av dette markedet utgjør det 184250 prosedyrer pr år. For hver prosdyre benyttes det en dose Cysview til en kostnad på 980USD. Inntektene for PHO bli følgelig 184250x980x8,3NOK= NOK 1.498.689.500,- som vil gi en EPS på kr 69,40. (dollarkurs 8,3NOK)

Så benyttes det da en PE på 20 gir det oss en kurs på kr 1388,-. Det kun basert 27,5% markedsandel ved de top 25 MSA i USA.

Jeg finner ingen grunn til at PHO med denne suverene teknologien ikke skal kunne ta betydelig større markedsandeler, minst like store som det de gjør i Europa. Jeg finner heller ingen grunn at at PHO med denne suverene teknologien skal kunne få adgang til langt flere sykehus/klinikker enn det som er representert med de top 25 MSA’ene. Og jeg kan heller ikke se noen grunn til at ikke denne teknologien skal kunne få sitt gjennombrudd i andre deler av verden.

Når man setter seg ned og studerer caset PHO så skjønner man raskt at i dette caset er det så absolutt rett å snakke om at THE SKY IS THE LIMIT!!

Og fortsatt mine damer og herrer er der investorer som gir bort PHO aksjene sine til noen og førti kroner! Skjønner de ikke engelsk eller er det regneferdighetene som svikter?

3 Likes

Dette har vi jo egentlig vist lenge. Men markedet er som du sier ufattelig trege på få det med seg.
For min dek håper jef derfor å kunne komme inn før det faktisk tar av. Men nå begynner det skje ting raskere enn før.
Guiding og uttalelser fra ledelsen er noe av det som har holdt tilbake. Det virker som de er flinkere på å sette høyere ambisjoner nå.
Det er først da man vil kunne ta av.
Sakte, men sikkert er hvordan ekspansjonen har vært hittil. Men totalmarkedet er gigantisk og det vil før eller siden bli fantastisk, spørsmålet er bare hvor lang tid de faktisk bruker på å nå ut til flere.

Den først linken er jo fra lanseringen av de fleksible skopene. Karl Storz selger skop, photocure selger cysview :slight_smile:

Den andre er nok en VA klinikk som skal kjøpe inn et skop
“The Veterans Health Administration is America’s largest integrated health care system, providing care at 1,243 health care facilities, including 172 medical centers and 1,062 outpatient sites of care of varying complexity (VHA outpatient clinics), serving 9 million enrolled Veterans each year.”
https://www.va.gov

1 Like

I tillegg er det en drug/device godkjenning. Cysview er bare godkjent brukt sammen med karl storz sine skop i usa.

en evt generika produsent må sikkert kjøre et eget klinisk løp, sammen med en annen leverandør?

Da er det vel enklere å bare kjøpe hele photocure sjappa :stuck_out_tongue:

2 Likes