Tenkte å litt ta opp igjen det vi diskuterte om prising osv. Ingenting av sånne vurderinger kan være med to streker under svaret, mye er gjetninger om fremtiden (både resultat og strategi). Men den enkle grunnen for å kjøpe en aksje er at man vurderer prisen som lavere enn estimert verdi. Jeg ser dette litt i kombinasjon med diskusjonen om hva markedet priser inn av sannsynlighet for en godkjenning av Cevira. Enkelt sagt så tar jeg utgangspunkt i et estimat av verdi for hex/cys og en eventuell pris utover estimatet tilsvarer hva markedet priser cevira til pr i dag.
Om vi forholder oss til tallene så er de omtrentlig sånn pr i dag:
Revenues fra hex/cys: 550 mill (ca 135 mill siste to kvartal)
cogs: 50 mill (litt over 90% btomargin)
Nettoresultat: 0
Alt dette blir veldig røft, men vi snakker uansett bare om estimat og gjetninger. Differansen mellom brutto en halv milliard og netto res rundt null skyldes Opex, avskrivninger og finans. Totale Opex i Q3-25 var på ca 120 mill. Selskapet har ved flere anledninger uttalt kostnader nå skal flate ut (med unntak av generell lønns og prisvekst). Totale opex første tre kvartal i 2025 havnet på ca 360 mill vs 341 mill i 2024.
Selskapet har åpenbare muligheter for skalering siden bruttomargin er ekstremt høy og hver krone ekstra som havner på topplinja vil kunne gå rett gjennom tallene til bunnlinja om ikke opex øker.
Men jeg har noen tanker som nok er litt mer kontroversielle… Hva gjør man ofte med selskap som har høy bruttomargin og store muligheter for skala, men som får presset lønnsomhet av en stor andel faste kostnader (typisk høy adm kost)? Man selger til noen som allerede har organisasjonen og andre inntekter/ produkter å dele kost på. Selskapet selv har jo sin egen variant når de vurderer muligheten for å kjøpe opp selskap med komplementære produkter. Tanken er den samme: Flere produkter/inntekter å fordele “overheads” på.
Hva vil hex/cys kunne generere av kontantstrøm for et selskap som allerede har distribusjon og admin? De vil ikke kunne hente ut en halv milliard som er bruttoresultat, det er åpenbart. Men jeg tenker også at det er helt A4 å se for seg betydelige stordriftsfordeler. Om tallet er 150 mill eller 250 mill årlig kan vi bare gjette på og her tipper sikkert alle andre minst like bra som meg. Mitt syn er at man skal være veldig konservativ rundt synergier om man ikke tror at verdien ligger over dagens pris.
Jeg tror at noe strukturelt av betydning er uaktuelt så lenge det ventes på en avklaring rundt cevira og blir det godkjennelse så er det gjerne fortsatt uaktuelt. Men for meg så er dette sikkerhetsnettet om det blir nei til Asieris. Og jeg tipper det er det samme for BW også.