Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

Skulle tro at tidspunktet burde være bortimot ideelt for å iverksette programmet for tilbakekjøp av egne aksjer.
Q3 er ute med en bekreftelse på at PHO er på riktig spor. Og at et styremedlem kjøper aksjer, viser at det ikke er ulik info i markedet. Samt at en evt. Cevira-godkjennelse på ingen måte er innbakt i dagens kurs.

Legger til at PHO sitter med en kontantbeholdning på nær 250 mill kroner og utsikter til milepæls-utbetalinger på godt og vel 100 mill om Cevira får markedsføringstillatelsen sin i Kina.

7 Likes

Mater hardt på :rofl:

PHO aksjonær 2025

PHO aksjonær 2026
image

7 Likes

image

1 Like

Litt"liten" kalkulator? Trengs en større når kjernevirksomheten og Cevira tar av, neste år👈

Gått litt mer offbooks i går:

Og i dag:

3 Likes

Ja men blir tatt imot uten større problemer. Er det et annet handlemønster vi ser nå i PHO, eller er det bare meg som har den litt optimistiske legningen? Ser ut for at det skal større anstrengelser til for å få kursen nedover, har vært veldig lett ved tidligere oppganger å få gruset kursen. Tiden vil vise vei.

2 Likes

Kjøpet til Shore burde gi et relativt greit fundament. Hvorfor skal man selge nå som butikken har karret seg i pluss etter X år, samt at en bauta på fagområdet generelt og PHO/Asieris spesielt har kjøpt en hel del aksjer for første gang (med triggere som nedklassifisering og/eller Cevira-godkjenning som kan ligge til grunn for timingen).

3 Likes

Det er definitivt en antydning til et mer bullish mønster, men litt early days enda.

En laggy indikator på dette er om aksjen nå snur opp uten at vi får 50/200 bear cross på veien, og om vi da både tar ut ca 60 og ca 65 på vei opp, så begynner det å lukte bacon.

Vi er vel gjerne litt overrasket over at vi liksom skal sitte i november 2025 og feire at det settes en higher low på 52 istedet for 48 :stuck_out_tongue:

4 Likes

Bedre fundament nå med innsidekjøp I kombinasjon med fremoverlent guiding fra photocure og Aseries.

Har god tro på cevira godkjenning i løpet av november!

1 Like

Tror vi trenger både Rakidippen og Rakitoppen om vi skal dekke spekteret av Rakis kursspådommer.

Venter tålmodig på den dagen det tikker inn en «I told you so» når kursen enten går til himmel eller (lengre) til helvete

Har Norne kommet med ny oppdatering i dag?

Gjentar kjøp og kursmål 85.

Edit: Usikker på om dette kom før eller etter den nye analysen til RakiReb

1 Like

Antydning 2:

PHO sterk relativt til omtrent alt annet dag:
image

2 Likes

Tenkte å litt ta opp igjen det vi diskuterte om prising osv. Ingenting av sånne vurderinger kan være med to streker under svaret, mye er gjetninger om fremtiden (både resultat og strategi). Men den enkle grunnen for å kjøpe en aksje er at man vurderer prisen som lavere enn estimert verdi. Jeg ser dette litt i kombinasjon med diskusjonen om hva markedet priser inn av sannsynlighet for en godkjenning av Cevira. Enkelt sagt så tar jeg utgangspunkt i et estimat av verdi for hex/cys og en eventuell pris utover estimatet tilsvarer hva markedet priser cevira til pr i dag.
Om vi forholder oss til tallene så er de omtrentlig sånn pr i dag:

Revenues fra hex/cys: 550 mill (ca 135 mill siste to kvartal)
cogs: 50 mill (litt over 90% btomargin)
Nettoresultat: 0

Alt dette blir veldig røft, men vi snakker uansett bare om estimat og gjetninger. Differansen mellom brutto en halv milliard og netto res rundt null skyldes Opex, avskrivninger og finans. Totale Opex i Q3-25 var på ca 120 mill. Selskapet har ved flere anledninger uttalt kostnader nå skal flate ut (med unntak av generell lønns og prisvekst). Totale opex første tre kvartal i 2025 havnet på ca 360 mill vs 341 mill i 2024.
Selskapet har åpenbare muligheter for skalering siden bruttomargin er ekstremt høy og hver krone ekstra som havner på topplinja vil kunne gå rett gjennom tallene til bunnlinja om ikke opex øker.

Men jeg har noen tanker som nok er litt mer kontroversielle… Hva gjør man ofte med selskap som har høy bruttomargin og store muligheter for skala, men som får presset lønnsomhet av en stor andel faste kostnader (typisk høy adm kost)? Man selger til noen som allerede har organisasjonen og andre inntekter/ produkter å dele kost på. Selskapet selv har jo sin egen variant når de vurderer muligheten for å kjøpe opp selskap med komplementære produkter. Tanken er den samme: Flere produkter/inntekter å fordele “overheads” på.
Hva vil hex/cys kunne generere av kontantstrøm for et selskap som allerede har distribusjon og admin? De vil ikke kunne hente ut en halv milliard som er bruttoresultat, det er åpenbart. Men jeg tenker også at det er helt A4 å se for seg betydelige stordriftsfordeler. Om tallet er 150 mill eller 250 mill årlig kan vi bare gjette på og her tipper sikkert alle andre minst like bra som meg. Mitt syn er at man skal være veldig konservativ rundt synergier om man ikke tror at verdien ligger over dagens pris.

Jeg tror at noe strukturelt av betydning er uaktuelt så lenge det ventes på en avklaring rundt cevira og blir det godkjennelse så er det gjerne fortsatt uaktuelt. Men for meg så er dette sikkerhetsnettet om det blir nei til Asieris. Og jeg tipper det er det samme for BW også.

6 Likes

Ække lett å være traider i en oppoverbakke :mountain_cableway:

1 Like

jo,

De ble kjøpt av DNB Carneige, å solgt fra 2 stk SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB kontoer.

på listen i går ble 400.000 posten solgt tilbake fra DNB til 1 Stk SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB konto.

1 Like

Det høres dermed ut som flyttinger av aksjer, og var neppe reelle kjøp/salg.

= Non event

PS Interessant å ha nicket «OsloVest» og ha Bærum kommune sitt kommunevåpen som «profilbilde» :man_shrugging:

4 Likes

I tillegg har det gått endel aksjer “offbook” de siste dagene, vi får følge med listene etterhvert!

Tro hvilken konto styremedlem handlet via.

Alternativene er kun 2 :

1. GOLDMAN SACHS BANK EUROPE SE
  2. MERRILL LYNCH INTERNATIONAL