Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 4

På norsk:

Photocure ser flere drivere som støtter fortsatt vekst i basevirksomheten, inkludert vedvarende bruk av rigide sett, utvidelse av mobil BLC og løpende utstyrsoppgraderinger som øker utnyttelsen på tvers av den installerte basen. Selskapet ser også flere potensielle katalysatorer som kan forbedre veksten ytterligere, inkludert utvikling av CMS-refusjon, gjeninnføring av fleksible BLC-løsninger, ytterligere partnerskap for utstyrsproduksjon og en potensiell FDA-omklassifisering av BLC. I tillegg inkluderer lisensavtalen med Asieris for Cevira en betydelig milepælsbetaling ved regulatorisk godkjenning i Kina, med fremtidige royalties og milepælsbetalinger basert på

Er jo flex som er den helt store triggeren for Cysview. Sliden ser nesten useriøs ut, men gir nok et presist bilde.

(Får håpe ikke den tiårige tidslinjen stemmer, ser bedre ut hvis man komprimerer)
image

5 Likes

Driftsresultatet er i minus

1 Like

Fra. DN, men de kan vel ikke finans der heller…

Photocure med underskudd

Photocure rapporterer at fjoråret ga en topplinje på 532,6 millioner kroner, som er snau forbedring fra 2024. Det til tross for at inntektene falt litt i fjerde kvartal, til 136,7 millioner.

Dermed ble også driftsoverskuddet fra fjerde kvartal 2024, på 1,2 millioner, i stedet et underskudd på 5,5 millioner kroner. Resultatet før skatt endte så på knappe åtte millioner kroner i fjorårets tre siste måneder.

1 Like

Takk for at dere limer inn tallene fra avisen, fordi vi kan nemlig ikke lese regnskap selv.

Q4 og året 2025 mener jeg viser at selskapet har snudd og igjen er et vekstselskap. Veldig gode nyheter i dagens rapport. Honnør til de ansatte i PHO som nå har etablert flere triggere for vekst. Det er tydelig et enormt marked og behov for løsninger er stort.

It suddenly makes sense : THE BLADDER CANCER COMPANY :muscle:

4 Likes

Sikker? Når dette blir omtalt som stabilt og bra for et driftsselskap som prises til 1,65 milliarder blir i alle fall jeg noe usikker å på hvilke tall man ser på.

Topplinje er bare tall, det er bunnen man lever av og som viser RoE. Det er vel ikke Tesla vi snakker om her?

2 Likes

En ganske så nøytral rapport vel? Helt greit, men åpenbart at vi trenger flex og nedklassifisering av skop i USA for virkelig vekst. Går litt treigt i europa

Nei, jeg forklarte deg jo nettopp at vi ikke kan lese regnskap. Derfor er det så fint at det finnes journalister og proffer som deg som kan bistå med å forstå tallene.

2 Likes

Husk å være saklig, høflig og ærlig står det hos meg når jeg skal skrive på TI. Noen andre som ser det? :thinking:

4 Likes

Det var kraftig vekst i US som jeg var inne på i går disse 135 mill revenue er det samme som ca. 150 mill i Q4 2024 NOK. $ var oppe i 11,6 i Q4 2024.

North America product revenue up 17%
(ex FX)

2 Likes

Skjønner at man blir sur av å lese kvartalsrapporten til PHO

1 Like

Det var jo akkurat som forventet, mulig litt bedre. Hva er det å være sur over? Jeg er ikke snurt, men synes det er oppriktig morsomt at noen skal innom å poengtere at dette ikke er en vill pengemaskin.

Sånn litt mer seriøst: butikken er ikke så aller helt fryktelig verst, dersom hensyntar de 41 mnok som går rett i Ipsen-ilden. Fra og med neste år kan man halvere dette.

4 Likes

Den ForTech dealen har vært enestående;

ForTec mobile BLC rollout in U.S. continues to gain momentum:
134 Unique accounts have used the service since roll-out
230+ different physicians now trained on mobile solution
Unit sales growth of 77% YoY
13% Mobile contribution to North America sales (vs 8% in Q4 2024)

3 Likes

Dette er fra en ikke aksjonær som har lest ingress og skummet presentasjon. Jeg har ikke brukt tid på asieris,da jeg mener man heller bør kjøpe asieris hvis det er det man hyp på.
Så kikket på kjernevirksomhet og resultat og guiding er ikke noe som motiverer for videre studie av aksjen. Det jeg prøvde å finne ut av var i hvilken grad gross contribution og ebitda ble påvirket av det økte salget samt hva som guides for 2026.
Salget økte med ca 42 mill som ga en økt gross profit på ca 30 mill(ex milestone). Det ga videre økt ebitda på ca 10 mill. Jeg ser BD er opp ca 9 mill. uten at jeg sjekket årsak. EBT endte på minus 16 mill. Vi kan kanskje regne med 50 mill vekst i år på topplinje.
Tror jeg fortsetter å holde Azt,uten at jeg skal skrive noe om den her. Bare som en sammenligning(ja,ja,veldig forskjell,vet det,men bruttomarginer er like fristende for begge).

1 Like

Du ser som DNB helt bort fra CEVIRA.

1 Like

Hvis man ser bort fra Cevira så er ikke dette noe case for børs egentlig. Trygt sted å være i en eller annen sjefsrolle, men dette er mer en typisk butikk som ikke har noe på børs å gjøre

3 Likes

Hvorfor skal man se bort fra Cevira? Hadde ikke rørt caset med ildtang foruten.

2 Likes

Fordi det ikke er godkjent ennå