Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Her er en oversikt jeg postet 20. oktober i denne tråden.

Ref: Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA) - #1224 by rosk82

Dagens bilde:

6 Likes

Dvs at det er lurt å henge med til ca 180 i første omgang da kanskje?

Legg merke til at man kan betrakte kurstrenden som buet

Kanskje en eksponensiell trendkanal ville vært bedre egnet…

2 Likes

Hehe, ja du har faktisk rett at det er det som blir rett måte å tegne på om den nå klarer å bryte enda høyere.

Men nå fikk den en reaksjon ned noen timer etter din observasjon, som setter foreløpig topp i chartet, ville være helt vanvittig bullish om den ryker igjen i morgen

Alt over 105 er bra (spesielt hvis vi får et surt marked), alt over 115 er fantastisk

2 Likes

Selv har jeg gått over til log scale på den langsiktige trenden på Pho for ganske lenge siden. Slet med en del bevegelser som jeg ikke fikk til å passe uansett hva jeg gjorde. Men selv med log scale ble det problemer.

I tillegg har jeg brukt reverse trendline på akkurat denne. Usikker om du kjenner til konseptet. Men kjapt å gale så brukes det der man ikke får 2 tydelige punkt å gå utifra hvis man tegner trendlinje på den tradisjonelle måten. Istedenfor å ta utgangspunkt fra bunn i opptrend eller topp i nedtrend, går man på oppsiden av en oppadgående trend og finner 2 tydelige reversalpunkt. Disse blir brukt for selve trenden, og parallell linjen legges på reaksjonen mellom disse. Er du interessert i mer info kan jeg anbefale boken til David Weiss (Trades About to Happen) eller Youtube med Bruce Fraser.

Personlig vil jeg si et fall helt tilbake til 115 vil være svakt.

5 Likes

Topp. Det var dette jeg så for meg

Spesielt å se på OBV indikatoren opp mot pris på 5 min chart :joy:

Hva sier den deg?

At korreksjonen ned er på meget lite volum sett mot oppgangen.

Oppgangene er støttet av stort volum på vei opp. Nedgangen i etterkant har så lite volum at det slår nesten ikke ut på indikatoren en gang. Hvem selger på vei ned? Med såpass lite volum? Hvem har interesse av å kjøre ned pris på lavt volum?

Kan og bruke den til å se trend over tid. Pris ligger å svinger innen en horisontal range, mens OBV indikator går gradvis oppover kan tyde på stigning i fremtiden.

Motsatt hvis indikatoren trender nedover uten at pris enda har pekt skikkelig nedover.

Granville believed that volume was the key force behind markets and designed OBV to project when major moves in the markets would occur based on volume changes. In his book, he described the predictions generated by OBV as “a spring being wound tightly.” He believed that when volume increases sharply without a significant change in the stock’s price, the price will eventually jump upward or fall downward.

Med tanke på såpass stor bevegelse i pris, uten noe særlig utslag på OBV får i allefall meg til å tenke mitt om hvem som selger nå.

6 Likes

Beklager min uvitenhet, men hvem har du i tankene?

2 Likes

Mener du at shorten økes?
Der virker i såfall svært risikabelt

Blir kanskje mer riktig å si hvem som ikke selger på vei ned på så lite volum.

Nå skal ikke jeg være skråsikker på verken det ene eller andre. Men er noen indikatorer som viser avvik i forhold til hva man forventer å se.

  • OBV indikator viser lite nedgang i forhold til prisbevegelse på vei ned.
  • RSI indikator viser økende verdi på synkende pris på kortsiktig timeframe.

Er mest spent å se hvor langt ned markedet lar prisen synke før kjøpslysten kommer tilbake.

Første betydelige test etter rallyet. 3 indikatorer vil fungere som støtte innenfor et intervall på 3kr. Prisstøtte, trendlinje og SMA20. Litt ukomfortabelt med en fortsatt høy RSI, men ikke det verste jeg har sett.

3 Likes

Hvordan ser det ut i dag, ser den holder seg over MA 20 og også MA10.

Lite nytt. Virker som støtten holder i første omgang, men her må vi bare vente til vi får litt mer historikk. Samtidig håper jeg virkelig den klarer å konsolidere på dette nivået og etablere seg i øvre halvdel av trendkanalen. Sist forsøk på det var da Spetalen og bjellesauene hans sendte kursen til himmels, men det forsøket ble jo knust av covid. Jeg har litt mer tro denne gangen ettersom det faktisk ligger noe fundamentalt til grunn for stigningen

4 Likes

Trur vi er klar for eit nytt forsøk.

3 Likes

Største aksjonær Morgan Stanley øker dagstøtt. Dette må vel være oppmuntrende.
Noterte at syv av de 20 største økte sist uke, mot tre som reduserte

2 Likes

Solgt her ved 134/135

1 Like

Min kommentar fra 17, februar.

"
Ekstremt stille om Photocure nå. Risikerer vi at den blir en sånn medtech-aksje som medistim som bare går og går og går uten at noen kommenterer det?"

:wink:

Har lettet meg (for mye og for tidlig) jeg og, men for et deilig chart.