Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

I dag toucher PHO på 50 dagers snittet, og jeg fortsetter akkumulering i henhold til plan.

Neste kjøpepunkt er 46.

image

3 Likes

Samme gjorde jeg, dicthet element som igjen ble et “tap”, men ser PHO som bedre. Å longe Hydro var tydeligvis en mye bedre ide though :stuck_out_tongue:

Dersom jeg ikke er helt på jordet, så er det vel nå etterhvert flere tekniske signal som begynner å peke på at kursen er i ferd med å bunne ut og at vi står foran en ny opptur. Jeg antar at vi kan oppleve å være i negativt territorium urt denne uken for så å starte på ny opptur mandag neste uke, senest. Jeg vil dog ikke utelukke at enkelte velger å ta plass allerede før børsen stenger fredag og at det vil bidra til å gi kursen et løft frem mot stengetid.

Men et forventningsrally starter neppe før to-tre uker før Q3 presentasjonen den 8 nov.

Nuvel, “en svale gjør ingen sommer” heter det, og første bounce på 50 er egentlig kun det. Kursen kan fint gå alle veier herfra, som det påpekes over her er det fremdeles rikelig med gaps under som ofte har en tendens til å skulle lukkes.

Litt mer zoom på chartet over:
image

Vi er ihvertfall på ein plass hvor det er litt meir sannsynlig at vi kan ha ein bunn. (etter TA) Vi har ikkje fått bekrefta at dette var bunnen. Så får vi sjå hvor vi ender i dag.

Har kjøpt tilbake 75%, siste 25% venter eg litt med.

Bruddpunktet rundt 52,50 ble tangert i formiddag, men inntet brudd opp så jeg er fortsatt negativ til aksjen rent teknisk. At gap ned til kr 46 tettes holder jeg for mest sannsynlig i første omgang.

Men understreker at fundamentalt ser det meget positivt ut på sikt. Har selv aksjer og forholder meg helt rolig gjennom dette kortsiktige fallet.

Joda, innser at kursen kan komme enda et stykke ned.
Samtidig så tror jeg at en del av fallet i PHO primært er forårsaket av at kapital flyttes ut av PHO og over til NANO, PCIB og sågar til NEL.

  • NANO fordi den aksjen har fått godt med juling siden midten av august og nedturen måtte ta en pause. Den fikk et godt løft i går som fortsatte i dag og da var det nok en del som øynet muligheten for å få med seg oppturen i NANO i påvente av at PHO skal gjøre ferdig korreksjonen.
  • PCIB fordi investorene trenger kapital for å betale for nye aksjer.
  • NEL fordi den har virkelig satt kursen mot himmels. En artig sak som har et meget hyggelig potensiale.

Men det er ikke noe fundamentalt som tilsier at kursen i PHO skal ned. Så det som nå skjer er at strikken tøyes. Kommer den rette meldingen fra Australia, New Zealand eller vedrørende utviklingen i USA, så smeller kursen mot 60 før man får registrert det. Sitter man da på utsiden og håper på en ny inngang nede på 40 tallet så kan det fort vise seg å bli dyrt.
Men det får bli opp til den enkelte om man vil stole blindt på TA eller også å ta inn over seg hva som faktisk holder på å skje rundt oss.
Selv har jeg valgt å laste ytterligere opp i PHO i løpet av ettermiddagen. Det ble rett og slett for fristende med tanke på hva som ligger foran oss.

Teknisk analyse tolker summen av markedet. Og nå er da dette en teknisk analyse tråd, og da liker jeg helst å lese om og diskutere det temaet.
At du har din agenda, og et det stort sett er synsing om fundamentale forhold, synes jeg ikke passer her.

I dag fikk vi test av 50MA. Tror sannsynligheten er best for at vi skal hoppe litt opp igjen og se på motstand på 53. Hvis så skjer med lavere volum, så kan jeg banne på gapclose ila få dager.

4 Likes

Som jeg skrev i går tolker jeg de tekniske signalene til at PHO nå befinner seg nær bunnen og er klar for ny oppgang. Jeg tror den allerede har bunnet og at vi nå ser starten på ny opptur. Den blir nok enda klarere når vi kommer over helgen. Denne vil forsterke seg frem mot presentasjonen av Q3 den 8 nov.
Jeg har derfor også i dag økt beholdningen av PHO aksjer og gleder meg til hva ledlsen og Bellete vil presentere til oss om vel en måned.

Er vel ganske åpenbart at tradere har herjet med kursen i det siste. Spørs om det er de samme som drar andre veien nå? Vi er nok i deres hule hånd frem til vi har fått bekreftet veksten, eller det smeller inn nye meldinger. Det være seg at mr Schneider har startet, opw eller bekreftet Medicare reimbursement (kommer vel kanskje noen dager før Q3).

Ellers er jeg ekstremt optimist på det fundamentale.

Jeg tror det sjakk peker på er at det er greit å holde seg til tema i ta-trådene, og heller ta alle mulige andre hensyn i de andre. :wink:

2 Likes

Nå skal ikke jeg hevde at jeg er en spesialist på TA, men j\ut fra de tekniske sianalene jeg forholder meg til, så var det klart før helgen at vi lå nær bunnen og at vi kunne forvente ny opptur.
Glad jeg lyttet til meg selv og lastet opp både på torsdag og fredag forrige uke.

Hvilken tekniske signaler var det du forholder deg til?

Er det noe jeg har lært det siste året er det at man skal være veldig forsiktig med å utrope noen “bunn”. :stuck_out_tongue:

Det er en fin ting at man fikk en bounce på 50 dagers snitt og en reaksjon oppover, men vi er fremdeles trygt inne i nedtrend fra toppen, og volumet i dag er “ok” men heller ikke noe mer.

Aksjen traff 53 som jeg mener er et viktig nivå, og reagerte nedover igjen.

Det sagt, så benyttet jeg også sjansen til å handle en del forrige uke, og er fremdeles på kjøperen om vi får et nytt bunnivå, eller et nytt overbevisende rykk oppover.

image

1 Like

Som sagt, jeg er absolutt ingen spesialist på TA, men jeg har tidligere benyttet MACD og RSI som indikatorer. Og slik jeg leser disse to nå, så er de på et punkt som tilsier at kursen står foran en vendig oppover. Jeg mente dette ville skje i dag, men ser jo at det synes om om jeg bommer på dette. Men ennå er ikke dagen over.
Dog vil jeg ikke anbefale noen å følge mine råd basert på TA. Bruk heller pilkastmetoden! :rofl:Eller lytt til dem som skjønner seg på TA. Det finnes flere av dem.

Jeg har to hypoteser, kanskje noen har lyst til å si noe om hvilken som er mest sannsynlig?

Jeg trodde forøvrig at den skulle bryte oppover når den konsoliderte på 56, men den gikk ned i stedet, som i utgangspunktet i mine øyne tilsier større sannsynlighet for brudd ned.

1 Like

46 er definitivt mest sannsynlig teknisk er min mening

Synes det ser sidelengs ut. 50ma holder. Lavere volum. Konsolidere mellom 50ma og 53. Så break out en eller annen retning. (har ikke sett på trendlinjene utover at den peker ned)

Jeg avventer. Ser kjedelig ut. Venter med kjøp til vi er over 53-54 eller under 46-47

Vel, vel opp på fredag og svakt opp i dag. Spennende å se hva som skjer i morgen.

Fra mitt ståsted synes det som at fallet har stanset opp og at den er i ferd med å snu kursen nordover igjen. Antar at opturen vil forsterkes etterhvert som flere og flere må innse at det ikke er mye innbringende å sitte med ræven på gjerdet og vente på enda billigere inngang. For nå er det under en måned igjen til 8 nov og presentasjonen av Q3 18. Og man må ikke være PHO nerd for å skjønne hva som kommer på den presentasjonen, samt hva som høyst sannsynlig vil skje med kursen i etterkant.

Personlig tror jeg Q3 vil være dert kvartalsresultatet som viser at PHO har startet en ny tidsregning. Gleder meg! (men så sitter jeg da også godt nedsyltet i PHO aksjer!)