Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure - Teknisk Analyse (PHO) (TA)

Jeg går alltid ut fra en low når jeg tegner trendlinjer, hvis du bruker den røde linjen så er det en random candle (tilsynelatende i allefall) du tar utgangspunkt i, og ja, formasjonen blir hakket mindre bullish da kanalene blir mer parallelle.

Tanken bak den grønne boksen følger erfaringen av å observere slike mønstre. Du ønsker å se 3-4 touches på nedsiden og 3-eller flere touches på oppsiden før den bryter ut. Den grønne boksen er bare et generelt target da det er vanskelig å si hvor det vil snu i slike mønstre.

Idèelt sett kan man også tegne den fra en higher low candle slik som under - da får man også flere touches uten å miste formasjonen. Likevel - det er mer psykologien bak formasjonen jeg ønsker å trade enn et nøyaktig nivå. Chartet under er litt tydeligere i så måte. Jeg anser den dumpen ned til 45 som en fake-out og at vi bevarer bull-trenden. Men om vi har moment til å bryte gjennom alt i morgen gjenstår å se. I tilfelle blir det kjøp om vi ser ut til å close over.

2 Likes

Takker for svar @Nocturne!
Jeg tenkte som så at trenden, som jo er historiske data, er formet av de bunnene (og toppene) som er, og dersom trenden fortsetter på samme måte vil trendkanalens ytterpunkt da vise hvor de kommende bunnene og toppene med stor sannsynlighet vil dannes. Når vi er kommet et stykke i en slik trendkanal vil således trenden i seg selv vise sannsynlig videre retning.
Jeg ser det som naturlig å gå ut fra en low tidligere i utviklingen, men da kanalen synes tydelig i ditt chart valgte jeg bunnene, og da egentlig ikke random.
Ser imidlertid at du bl.a. vil fange flere falske breakouts i ditt enn jeg ville gjort med mitt.
Vurderer stadig å lære litt om TA, men ender som regel opp med FA.

1 Like

Photocure åpner uken bra ,1 716 868 kr omsatt allerede og oppe og tester 53.

Jepp, ser OK ut. Hvis vi closer her i dag så blir det kjøp. Avventer.

Skulle til å skrive det, close over 50 dagers snittet ville være et pluss i margen som sikkert mange legger merke til.

Hvis man vil være mer konservativ og tålmodig kan man f.eks se etter bullish crossover på 10 over 50.

1 Like

Kjøpte en liten post her nå - satser på 50-SMA holder ut dagen. SL like under.

1 Like

Er uenig med dere her. Jeg venter fortsatt med kjøp/salg. Synes ikke volumet forsvarer noen sterk vurdering den ene eller andre veien.

1 Like

Jeg ville sagt at det er knivfanging som fordrer tight SL sånn som dagen utvikler seg, skuffende at den bryter under 52,5.

Ja, enig - jeg røk ut på SL så ble en kort affære for min del :slight_smile:

2 Likes

Ja, du hadde rett. Var vanskelig å trade selv om rangen var stor nok. Var utålmodig med inngangen, og burde ha visst bedre med en aksje jeg ikke har vært borti før. Jeg er ikke overbevist om dette bruddet, vi stoppet nøyaktig på 50-dagers glidende snitt så gjenstår å se om den holder i morgen. Vil gjerne se en higher low før jeg eventuelt prøver en ny inngang.

3 Likes

Enig, dette blir for knapt til å kalle brudd i det hele tatt, spesielt når den closer så pistrete som den gjør.

Menmen, nytt forsøk i morgen!

fiffig chart fra @Hugoil

Jeg antar at hypotesen er at photocure skal ned til 30-tallet, men man kan jo like gjerne snu på det og si at et brudd gjennom 70 vil utløse et kjøpssignal med potensiale til langt opp på 100-tallet?

Ja det er fiffig å lage et diagram med mindre og mindre avstand mellom hver 10 krone oppover…

Sånn virker log scale. Får ganske dramatisk effekt på tegningen når man strekker ut så langt i tid og kroneforskjell.

Jeg er totalt uenig i chartet til Hugoil, og ser langsiktig TA for Photocure som følger:

Aksjen har brutt gjennom den langsiktige nedtrenden og mangeårige motstander på massivt økt volum, og drastisk høyere kurser enn i dag indikeres.

Nedtrenden så egentlig ut til å bli brutt for et par år siden, men fikk en overdrevent kraftig retrace som ga en solid katapulteffekt når det først smalt.

Om kjøpssignalet bekreftes er neste meningsfulle motstand 120.

Market cap for Photocure på kurs 120 vil være 2,6 milliarder kr, eller drøye 300 millioner USD. Peanuts.

image

(Har forøvrig vektet meg ganske så tungt opp i PHO i min portefølje basert på dette.)

3 Likes

Det er jeg rimelig enig med deg i, Savepig.

Bortsett fra at jeg synes det er meningsløst å gjøre motstand ved 120 også :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Er helt enig Otard, dagene er lange frem mot q3.

Savepig
Kan like den tekniske analysen du kommer med der. Men faktum er vel at den også støttes meget godt opp under av det fundamentale i aksjen, forutsatt at vi ikke tror ledelsen bløffer når de snakker om akselererende vekst. Men akkurat det tror jeg ikke at de gjør. Jeg tror derimot at ledelsen kommer tilbake på Q3 presentasjonen og underbygger det vi fikk servert på Q2 presentasjonen. Noe som jeg føler meg overbevist om vil bli en kraftig wake up call for mange i markedet.

Gleder meg, selv om dagene går sent nå frem mot våre egen PHO julaften!

I mer kortsiktige chartet, så ser man at shortsene har mye å vinne på å banke ned kursen så snart den når 55, for da kan de kanskje oppnå at SMA25 vipper under SMA50.

Spennende kryssantydninger på glidende snitt nå.

image

1 Like

Slik jeg leser MACD så er vi nå i bunn av denne nedturen. RSI tyder vel også på at aksjen er rimelig oversolgt og er klar for ny opptur.

Tar jeg ikke mye feil får vi vel en avventende opptur med tiltagende styrke frem mot 8 nov, for deretter å se at kursen går rett til himmels.

Hvorfor denne perverse interessen for å fiske etter bunn?

Her er det fortsatt intervallet 50-53 som gjelder. Trenden er fallende. (noe jeg ikke er så flink å se på) Volumet faller videre. Og kursen har bundet seg fast til 50MA.

Sidelengs til Q3? :crab:

1 Like