Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡

Kan se ut som at jeg gikk glipp av en god inngang, men earnings har jo fortsatt ikke kommet, sÄ nÄ er jeg veldig veldig spent.

Ja, disse kurssvingningen vi ser i dag/i gÄr er relativt vanlig i den lavere del av ligaen i sektoren. Man blir kurert av dette, og rollercoaster ferden fremstÄr etterhvert som en ganske normal tur

Ja, man ser hva som passer best i egen strategi.
Gullselskapene har sin renessanse nÄ, drevet av gullprisen, i kombinasjon med 8 Är pÄ sparebluss. Man smir mens jernet er varmt, dette varer ikke evig.

1 Like

har absolutt ingenting i mot kurssvingninger, det gjÞr det bare litt mer artig :sweat_smile: har jo tross alt vÊrt i overvekt i biotech de to siste Ärene sÄ det skal nok gÄ fint :joy:

Det er akkurat det siste du nevner jeg har tenkt, og ble litt inspirert av noen av de andre skribentene pÄ gull trÄden!

1 Like

Supert, Oslo bĂžrs fremstĂ„r nĂŠrmest som et “kakelotteri” etter en solid runde her, spesielt i de laveste/lavere ligaene🙂.
Dette er en sjelden seanse, kan bli lenge til neste gang, og ikke uten grunn at flere av eierne i selskapene kaller dette for vĂ„r moderne tids gullrush. Skal ĂŠrlig si at jeg er med her for “dollar og ikke pennies”. Senere vil jeg da trekke mye tilbake til det kjedelige og tradisjonelle, det er nĂ„ festen pĂ„gĂ„r, musikken spiller.

1 Like

Hva er snittet ditt i PGM?

Snitt pÄ 1.70 Cad.

Er det snakk om dagbrudd eller underjordsdrift?
Gullgehalten er jo enorm.
Jeg er gruveingenlĂžr, og i Sverige har de drevet lĂžnnsomt i dagbrudd med 0,5 gram/tonn

Har snitt pÄ 2.13 Cad :+1::smiley:

2 Likes

Godt spÞrsmÄl! Har ikke sett noe eksplisitt i selskapspresentsjonen jeg leste men ut i fra det som stÄr der vil jeg anta det er underjordisk.

Edit: PÄ oversikter kan man se 4-5 sjakter pÄ 1275m. Nesten 100% pÄ at det er underjordisk, fordi drillprogrammet viser drilling gjort pÄ opp til 175m dybde. Tenker @lafajet kan svare med sikkerhet!

Ja, konstruksjonen blir underjordisk. Sterke tall for en underjordisk gruve med under 800$ All in Cost.

@ewik @lafajet

Kunne dere tatt en kikk pÄ Tower Hill Mines

Kunne vĂŠrt artig og hĂžrt hva dere syntes :+1:
Litt mer longshot

https://www.nordnet.no/market/stocks/16117501-international-tower-hill

Skal ta en titt i morgen nÄr jeg er edru :laughing:

2 Likes

Er det drevet 4-5 stk 1275 m dype sjakter??
Det kan jeg aldri tro!
Da er det brukt mye pĂŠng!
Men de kan jo ha boret til 1275 m, og gjennomboret de lagene med gullfĂžrende bergarter som er oppgitt.
Det er en gruvedriftsmetode som koster en del dette. Noe helt annet enn storskala dagbruddsdrift.

Hei,
Kjenner ikke selskapet spesifikt, og ikke i detalj, sĂ„ gi litt slakk pĂ„ feilmarginen, men vet de driver en open pit gruve ( â€œĂ„pen gruve”) Livengood, utenfor Fairbanks i Alaska. Tror reservene deres er gode, men kostnadene deres pĂ„ Ă„ fĂ„ ut gullet (All in Cost) mener jeg ligger pĂ„ ca 1250$/OZ som er relativt hĂžyt i denne type drift. Dette er i hovedsak at gruven ligger i fjerntliggende strĂžk, med begrenset infrastruktur og energi som tar kostnadene opp. (Oljeprisen betyr da bla mye i denne type drift).
Men uansett, med hÞye nok gullpriser stiger mange selskaper, selv om kostnadene er hÞyere,fortjenesten drypper ogsÄ pÄ de da.
Etter min mening kan man kansje ikke forvente en voldsom oppgang, men et typisk selskap som “stiger pent pĂ„ gullprisen”. Men for all del, slutter aldri Ă„ bli overasket i denne bransjen, mange uforutsette ting skjer.:slightly_smiling_face:.

1 Like

Jeg har skjÞnt at selskapet allerede nÄ skal produsere og fÄ inntekter, dvs at noen forekomster ligger grunt, og at de senere vil starte underjordsdrift . Da kommer de store utgiftene, og sannsynligvis behov for mer penger.
Jeg hadde ventet med Ä gÄ inn.

1 Like

Det tror jeg stemmer, men slik jeg har forstÄtt det sÄ regner de med at det de finner som ligger grunt skal vÊre nok til Ä finansiere videre ekspansjon. Hvor virkelighetsfjern/nÊr den planen er har jeg lite forutsetninger til Ä ha noe mening om, der tipper jeg du stiller sterkere.

1 Like

Hvis de fÄr det til, Ä finansiere videre utbygging med inntekter fra de grunne forekomster, sÄ er det meget bra, men jeg hadde ikke satset pÄ det.
Å bygge opp drift av en underjordsforekomst er kostbart, avhengig av dybde og tykkelse av pay zones. Noen er jo nede i 1 meter.
Jeg hadde, som sagt, ventet med Ä gÄ inn .
Jeg baserer det pÄ egen erfaring med dype gruver og tynne malmforekomster.
Men, lykke til!

2 Likes

https://puregoldmining.ca/news/pure-gold-secures-us90-million-construction-finance-package-and-announces-construction-decision

NÄr det gjelder PGM er den pÄgÄende underjordiske minen allerede full finansiert.

2 Likes


 som dere ogsÄ kan se her, er det pÄgÄende drillprogrammet for utvidelse - og reevaluation av verdiene ogsÄ inkludert i denne finansiering.

2 Likes

Ang Tower Hill sÄ gikk jeg inn pga Sprott. Reger med han har gjort sin D.D. Har ingen andre formeninger. Kun spekulasjon. Men har oppfattet at det er en mann Ä fÞlge.

1 Like