Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Pure Gold Mining (TSX-V: PGM) đŸ„‡


 suppler med denne, god som gull.

1 Like

Ja, den er ogsÄ fin :blush:

Jeg tenker det kan vÊre greit Ä gÄ gjennom risikoen punkt for punkt fra artikkelen, har ikke kompetansen for Ä svare pÄ alle, sÄ der kan sikkert noen andre hjelpe meg :sweat_smile:

Exploration risk:
Jeg tror vi kan vÊre enige om at her er det liten risiko for PGM. 8 Zone er bekreftet high grade, og de andre omrÄdene selskapet besitter har allerede levert indikasjoner pÄ high grade. Fortsatt pÄgÄende boreprogram.

Feasibility risk:
Her snakker vel feasibility studien for seg selv.

Management risk:
“Mining is capital-intensive; if a company doesn’t have ready capital at hand, it can be difficult to ramp up operations to match rising market prices.” Kan legge ved quoten til
Labrenz igjen her:

I tillegg tror jeg, etter Ă„ ha sett mange intervjuer med O’Dea og Labrenz at disse to passer og jobber utmerket godt sammen, og de har delte erfaringer fra Red Lake.

Pricing risks:
Hvor belĂ„nt PGM er vet jeg faktisk ikke. Men jeg kan berolige meg med at vi er i et “rising market” og vil sannsynligvis vĂŠre det en stund fremover. Tenker vi vil se at gullprisen holder seg stabilt hĂžy i hvert fall 18 mĂ„neder fremover, uten Ă„ utdype det noe mer, og da har PGM allerede rukket Ă„ fĂ„ tjent noen kroner. SĂ„ her vurderer jeg risikoen som liten, pĂ„ bakgrunn av min spĂ„dom om gullprisen.

Political risks:
Canada, sammen med Australia tror jeg mÄ vÊre de to landene i verden med rikest gruvehistorie. Vanskelig Ä glemme USA og gullrushet, men nevner man moderne gruvedrift i dag er nok CA og AUS de to landene som de fleste ville assosiere dette med. Det politiske systemet i disse landene i seg selv er jo relativt stabile, men det viktigste av alt er den regulatoriske tradisjonen. Her har jeg lite erfaring, men jeg vil tro at det er vanskeligere Ä gjennomfÞre store regulatoriske endringer i samfunn hvor gruvedrift stÄr sterkt forankret.

Artikkelen nevner jo ogsÄ at det mÄ vÊre noe risiko, som i alle aksjer, for at det skal finnes en oppside:
“that said, you will never eliminate all the risk inherent in mining; in fact, you don’t want to. The big risks in the mining sector are the reason why – when all the important factors line up – the rewards can be equally large.”
Lafajet har vÊrt inne pÄ det, og det ligger i nettopp boreprogrammet. Resultatene man fÄr herfra vil vÊre potensiell oppside i PGM.

@lafajet @Mr.Oncoinvest om dere har noe Ä legge til sÄ kjÞr pÄ. tenkte det kunne vÊre en fin post for Ä fÄ flere av de som leser engasjert i selskapet.

3 Likes

Tipper det blir et fint kjÞr pÄ mandag i miners. Buffett sitt inntok har skapt overskrifter. Blir gull
 bokstavlig talt :soon::chart_with_upwards_trend:

2 Likes

Ja det kan man virkelig si har skapt overskrifter. Synes det var litt morsomt at det stod i overskriftene at han har kjÞpt gull, hvorpÄ folk melder at han er hyklersk siden han alltid har sagt at han vil kjÞpe selskaper og ikke commodoties. SÄ jeg pÄpekte for noen at han fortsatt har kjÞpt et selskap som produserer utbytte, AKA cash in hand, og at han ikke har kjÞpt gullbarrer for Ä oppbevare de. Det ble dÄrlig tatt i mot :rofl:

Edit for Ä vÊre on-topic: Jeg tror ogsÄ det kommer til Ä skape en opptur i miners.

2 Likes

Flott resonnement det👍

Javisst ,Canada og Australia har en lang og innholdsrik historie innen gull utvinning . Export av mineralene, arbeidsplasser (ogsÄ som en del av distrikts politikken) betyr mye for Þkonomien i landene. Infrastruktur som veier, hÞy-kapasitet energi forsyning og nÞdvendig support ser man ofte blir betalt og lagt til rette av disse, spesiellt i fjern - liggende omrÄder som er attraktive, men som ville blitt for dyre for selskapene uten denne tilretteleggingen.
Sammen med en gunstig skatte og avgifts politikk, et godt, effektivt og forutsigbart regelverk for bransjen, er disse landene attraktive for selskapene og investorene, mao ,en viktig faktor.

O Dea og Labrenz er gamle rever i bransjen og ikke uten grunn. De har en egen evne til Ä finne og utvikle gode prosjekter, tiltrekker seg store investorer og gode team, som tror pÄ det de driver med.
Selv om de oppleves i overkant optimistiske, er de likevel etter min mening, forsiktige med Ă„ gĂ„ ut med “bevis og estimater” fĂžr disse er kvalitetssikret.
En transparent, forutsigbar, og informativ ledelse ser mange investor som 'en av de viktigste punktene, noe som dette teamet er etter min mening.

Uansett, en innholdsrik tid foran oss i PGM, drillresultatene kommer fortlÞpende utover, et nytt bilde danner seg, vi krysser fingrene og satser pÄ en hyggelig hÞst/vinter.

2 Likes


 Ja, Buffet gir overskrifter, mange som fÞlger denne mannens investeringer og strategi, blir spennende Ä se hvilken effekt dette kan gi i vÄr business.

1 Like


 Barrick Gold, ett av verdens stĂžrste gull selskaper (Mcap 63.5B$) er ledende i bransjen, og skulle Buffets inntog her gjĂžre at fler av de store institusjonene fĂžlger etter, er dette et scenario bransjen har hĂ„pet pĂ„ i mange Ă„r, og en “game changer” etter min mening.
Det i seg selv at Buffet, som er kjent for Ä vÊre en skeptiker til gull, nÄ har snudd, skulle man tro ble en katalysator i tillegg, vel vi fÄr se.

1 Like

Hvor god buffer mot bĂžrskrakk er egentlig gullaksjer?
Mener Ä huske fra et tidligere bÞrskrakk at ogsÄ gullaksjene falt kraftig pÄ tross av stigende gullpris? Kan noen bekrefte om jeg husker riktig?

Kan hverken bekrefte, eller avkrefte.
Men har det noe Ä si om gullaksjene faller sammen med alt annet sÄ lenge inntjeningen deres er stigende samtidig?

Det har jo noe Ä si i forhold til perspektivet pÄ ens investering.
Det har ogsÄ noe Ä si for valget mellom Ä investere direkte i gull eller via gullaksjer.

Joda, sitter du kortsiktig kan du plutselig fÄ problemer. Om du velger gruveaksjer lÊll fÄr du bare ha cash i bakhÄnd Ä hamstre med :sweat_smile:

1 Like

Gullet sank ogsÄ under finanskrisen. Dvs alle aktiva falt pga folk jaget likviditet. NÄr sentralbankene fikk pÄ plass nÞdvendige grep steg gullet som f

og gullaksjene fulgte.
Barrick var f. eks i ca 50 nÄr gullprisen var pÄ gammel ATH. NÄ er gullet over gammel ATH og aksjekursen i 28-29. Dette har Buffett sett selvsagt.
Sentralbanker har garantert for likviditet allerede, sÄ neste korreksjon i aksjemarkedet vil ikke utspille seg som i 2008. Tviler sterkt pÄ at gull og gullaksjer blir med ned.

Dessuten Þyner Barrick en plass i SP500. Da mÄ jÊvlig mange indexfond kjÞpe aksjer.

1 Like

https://www.kitco.com/commentaries/2018-02-09/What-Does-a-Broad-Stock-Market-Correction-Mean-for-Gold-Stocks.html.

Merk denne er fra feb. 2018, men forteller likevel om dette fra bla historiske perspektiver, godt dokumentert.

Jeg hadde da litt rett :

" When overall stock market corrections happen, they don’t leave any stocks behind.

Contrary to popular belief, gold stocks are not spared while physical gold has proven to perform well in corrections.

Prudent investors will look for any market drop to add to existing gold stock positions at bargain prices. Greed will always lure frantic buyers for fear of missing out (FOMO), but panic selling presents buyers with excellent opportunities for entry into your favorite gold stock."

Javisst, ingen slipper unna en kollaps, men rebound er nok noe forskjellig i hva man sitter med.
NÄr det gjelder gullselskapene, har jeg for min delt dette opp; de langsiktige vil jeg beholde uansett en kollaps, da disse trenger en lang horisont uansett for Ä vise seg fram, de korte har jeg kontinuerlig gevinstsikring pÄ, samt noen mellomlange som fÄr inkludere denne risikoen.
NÄr det gjelder fysisk gull, samlet jeg en beholdning (bullion) i fÞrste halvÄr i 2017 og sitter fortsatt. Denne investeringen synes jeg personlig ser litt dyr ut om man gÄr inn i dag , da selskapene tar en hÞy premium, bÄde for salg og kjÞp, samt en valuta- konvertering som ogsÄ spiller en viktig rolle og utgjÞr en risiko.
Mao, sÄ kan man velge hvilken type risiko man Þnsker og hva man tror vil skje framover, en blanding ble mitt valg.

1 Like


 som det er pÄpekt av mr Oncoinvest, er det ikke sikkert at vÄrs tids scenario blir likt tidligere scenarier . Man lÊrer av historien, men har ingen garanti at den gjentar seg.
Det vi ser nÄ kan vel heller ikke direkte sammenlignes, og mange spekulerer i hvordan dette blir seende ut tilslutt.
For min del er deltagelse i det “uvisse” en god mulighet, det gir den vanlige mann i gata ogsĂ„ en sjanse. For meg gjelder det gamle og velbrukte ordtaket :
“bedre Ă„ angre pĂ„ det man gjorde - enn det man ikke gjorde”

2 Likes

Er noe risiko forbundet her og ja, men har nÄ valgt Ä satse noen kroner :slightly_smiling_face:

2 Likes

Fysisk gull er perfekt sikring etter min mening. Som investering er den kansje noe begrenset, men som sagt, tar dette scenario ordentlig fyr, er jeg den fĂžrste som tar feil, noe jeg hĂ„per, og har investert i ogsĂ„đŸ˜„.

1 Like

Et lite tips fĂžr Ă„pning i US.

Endel av de stÞrste selskapene er ogsÄ notert i Tyskland.
SÄ hvis man tror pÄ rally i US i kveld, kan man muligens fÄ tak i noe litt billigere nÄ. Barrick er allerede opp 9.5% i Tyskland.
Men Newmont er bare opp 3%. Kan vÊre et bra kjÞp nÄ.

1 Like

Fikk kanskje ikke den store reaksjonen vi hÄpte pÄ i Äpningen her, sÄ som eksempel at FSX Äpnet opp 13%. PrÞver som en regel Ä kjÞpe pÄ pullback fra sÄnn dager som det her, altsÄ en rÞd dag, men kjenner det klÞr i triggerfingern nÄ haha.

edit: snakket kanskje litt for tidlig. FÄr hÄpe pÄ en reaksjon tilbake i morgen (for min del) sÄ jeg kan laste opp litt mer :slight_smile:

1 Like