Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Q-FREE Småprat tråden

Dette høres aldeles merkelig ut. Vil du eller noen andre med noen minutter til overs fortelle meg kjapt hva dette selskapet driver med?

Det er jo de som leverer autopass-systemet bla.

1 Like

Kort fortalt: Både QFR og Kapsch driver med bomringer/trafikkløsninger. Produktene er da bominnkreving som i Norge, innkreving av kun tungtransport, og trafikkdirigering (Advancded Traffic Managment Systems) gjerne i store byer.

Dere få ta det jeg skriver med en klype salt, har ikke helt oversikt over mange år tilbake, men tror jeg har de store linjene.

Under finanskrisen så var Kapsch litt større enn QFR, og kjøpte seg opp til over 10% over børs når de så at QFR ble foretrukket før Kapsch på noen snasne kontrakter. Dette ble sett på som et forsøk på fiendtlig oppkjøp og mulig innsidehandel med all drama det medførte.

I årene etter har Kapsch og QFR satset på hvert sitt område. Kapsch var nytenkende og tidlig inn i ITS (https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_transportation_system). De siste par årene har antall kontrakter med ITS skutt fart, gjerne en kombinasjon av tolling og ITS.

QFR på sin side har holdt seg for det meste til ren tolling, som fungerte bra i årene etter 2008. Over tid har det blitt flere konkurrenter og marginene har falt. En ny trend er også at bomselskapene må ta mer av kapitalkostnaden på forhånd, før de tjener på kontraktene under drift. Det er også jevnt over bedre marginer på de største kapitalintensive kontraktene enn de små.

Prisen for at QFR var sent inn i ITS er at de måtte gjøre oppkjøp. Kombinasjonen av oppkjøp, ekspansjon mot flere markeder og lavere marginer fra tolling, gjorde at selskapet var i likviditetsknipe nå i år før emisjonen. De så hvilke marginer Kapsch hadde på ITS-kontrakter, men kunne ikke være med i konkurransen pga. manglende kapital.

I mine øyne var det emisjonen for 2 måneder siden som var det skikkelige dramaet. Kunne Kapsch klare å stagge emisjonen og forhindre QFR å bli en sterkere konkurrent igjen? Hvor sinte kom aksjonærene til å bli ved en dumpingemisjon? Fasiten ble overtegnet emisjon på 7.50, et godt stykke over det 7-området som aksjen hadde blitt handlet for tidligere. Det var/er altså institusjonell interesse til å oppkapitalisere QFR på ok kurser.

QFR fikk inn ny CEO som satte igang dette emisjonsopplegget. Lite populært for daværende aksjonærer, men strategien om å konkurrere mot Kapsch gir mening. QFR har teknologien til å konkurrere med ITS gjennom oppkjøpene, og de har nå kapital til å levere anbud på større lukrative kontrakter.

Utfordringen nå er å tilpasse organisasjonen og fokusere på de mest lønnsomme områdene der Kapsch har nærmest hatt monopol. Her blir det nok litt prøving og feiling, men jeg tror QFR har gode muligheter framover nå som de fikk penger på bok og arbeidsro.

Kapsch: https://finance.yahoo.com/quote/KTCG.VI?ltr=1
Market cap ca. 5mrd NOK, pluss at de betaler utbytte. Jevnt over EBIDTA over 10% på lukrative kontrakter.

3 Likes

Takk, bra oppsummering. Følger allerede såpass med aksjer at jeg har lite tid til overs, men skal ha den i sidesynet framover.

Sier takk for info jeg og!

Q-FREE- TOLLING FRAME AGREEMENT IN FRANCE - 65 MNOK

Q-Free has been awarded a frame contract for delivery of tags to the French
Highway company VINCI Autoroutes. The contract has a potential total value of 65
MNOK over a period of three and a half years.

  • VINCI Autoroutes is by far the largest highway company and tag issuer in
    France, thus we are very pleased to announce our continued cooperation for the
    years to come. VINCI Autoroutes operates in one of the most competitive markets
    in Europe, and this new contract proves the customer’s continued confidence in Q
    -Free, comments President & CEO in Q-Free, Håkon Volldal.

For further information, please contact:

President & CEO, Håkon Volldal: +47 977 19 973
CFO, Tor Eirik Knutsen: +47 950 50 062

About Q-Free

Q-Free is a leading global supplier of ITS (Intelligent Transportation Systems)
products and solutions. The company has approximately 400 employees, offices in
17 countries, and presence on all continents. Headquartered in Trondheim,
Norway, Q-Free is listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker QFR.

www.q-free.com

Twitter:@Q-Fre

Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=451738

Nyheten er levert av OBI.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20180518.OBI.20180518S8

Q-FREE- MINUTES EXTRAORDINARY GENERAL MEETING 18 MAY 2020

Q-FREE- MINUTES ANNUAL GENERAL MEETING 28 MAY 2020

Mandatory notification of trade by primary insider

Mandatory notification of trade

Flaggemelding Q-Free ASA (QFR NO)

Mandatory notification of trade

Mandatory notification of trade

Q-FREE- Invitation to presentation of Q2/H1 2020 results

Q-FREE: Traffic Management contract extension in the USA - 55 MNOK

Q-FREE - SECOND QUARTER AND FIRST HALF 2020 RESULTS

TOLLING CONTRACT IN PORTUGAL - 130 MNOK

Extension of tolling SW contract - ~30 MNOK

Q-FREE: Tag contract in Chile - 20 MNOK

Q-FREE: Invitation to presentation of Q3-20 results