Veldig smart å sette opp et budsjett ja! Husker jeg balet med mye av de samme spørsmålene da vi kjøpte hus for 15 år siden.
Noen innspill:
Siden dere har lav belåningsgrad, sjekk betingelser for fleksilån/boligkreditt og maks rammen der. Så kan du betale ned normalt der, men har en kjempebuffer som kan brukes hvis du en dag kommer over en virkelig bra mulighet. Jeg fikk for noen år siden mulighet til å starte bedrift og kunne pga fleksilånet plutselig hoste opp 800k som trengtes der og da for å satse.
Med fleksilån kan du også lage ditt eget fastrentelån, bare sett hva du tror snitttenten vil være neste 5 årene og betal inn fast dette beløpet. Er renta lavere, betaler du bare raskere ned på lånet.
Det siste, om man er normalt oppegående, vil inntekten øke år for år. Dette resulterer for de fleste i økt forbruk - evt mulighet til større lån for større hus, bil, hytte osv. Jeg lagde meg imidlertid en nedbetalingsplan som økte innbetalingene med 2,5% per år. Den økningen var ca halvparten av gjennomsnittlig lønnsøkning hvert år og var derfor ikke så vanskelig å svelge. Men over noen år blir rentes rente-effekten av dette ganske så friskt!