Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

REC Silicon (RECSI)

Tok en post på 5,10. Får vi se hvor den skal i morgen :slight_smile:

1 Like

Tatt imot litt rec nedover nå, litt high risk med russiske prosenter i begge retninger alt etter progresjon i forhandlinger

1 Like

Mine gikk på SL i går…

Der kom rec ja, nesten så eg og kom :crazy_face:

Ut på 5,2

1 Like

Du trur kursen synker i morgon?

Nei eg tror ingenting, men aksjen oppførere seg som en jojo, da passer det best for min del å ta gevsinster når dei er der, eller evt begrense tapene når det er den veien, idag ble notert en gevinst i regnearket.
I morgen kan det være at eg kjøper igjen dyrere, om momentet er tilstede

Takk for svar!

1 Like

Bare det ikke ender med blodig krig mellom stormaktene tilslutt dette her

Ser ikke ut som Trump gir seg så lett

Moses Lake fabrikken som produserer PolySi til solenergi-markedet er jo allerede langtidsstengt så de har god tid nå i forhold til handelskrigen. Butte-fabrikken med produksjon av silangass går med fine overskudd og forsvarer alene høyere kurs enn i dag.

Jokeren fremover er batterimarkedet, hvor silicon i anodene har potensial for å bli masse-adoptert, og i tillegg har man en eventuell løsning på handelskrigen. Slik jeg ser det er nedsiden ikke så veldig stor lenger, men oppsiden er potensielt enorm hvis en av disse to tingene går i REC sitt favør. En langsiktig posisjon her tror jeg kan bli gull på sikt.

Spørsmålet er om det er plass til Li-Si batterier når batterier basert på grafen når markedet? Testproduksjon er igang. Nanotech Energy, Inc. har første generasjon i testproduksjon. Panasonic som lager batteriene til Tesla har også batterier basert på grafen. Det kommer et stort skifte snart og det inkluderer ikke å øke bruken av Si som i seg selv ikke er noe bra å ha mye av i et batteri. Det er jo nettopp derfor Samsung-telefoner for noen år siden ikke var lov å ha med på fly. Si utvider seg ved hurtiglading og i tur gjør batteriet brannfarlig. Nå skal de kapsle det inn og vet ikke hva for å kunne øke mengden Si. Sikkerhetssystemene på biler i dag utgjør en stor del av vekten.
Ta en titt på siste side på denne PDFen her:

På den andre siden vil dette gjøre at el-biler og batterier blir utrolig mer tilgjengelig og utbredt slik at den lille Si mengden som eventuelt vil bli brukt i disse batteriene også gjør at etterspørselen øker.

Grafenbatterier er basert på Nobelprisen som ble vunnet for 9 år siden og forskning har pågått i 10 år. Det er klart for markedet nå. Jeg har fulgt det tett siden 2016 og er selv investert i dette nye og vært og sett den første fabrikken i USA.

3 Likes

Hvordan er du investert i denne teknologien? Hvilke selskaper?

Jeg er investert i Nanotech Energy, Inc. i USA direkte. Det er ikke børsnotert. Det kommer fabrikk i Norge også. Watch out.

3 Likes

Grafenbatterier kjenner jeg ikke til. Hvordan er forbedringen på disse batteriene mot dagens teknologi og sammenlignet med silicon i anodene?

Det er vel snakk om ca 40 % kapasitetsøkning i førsteomgang ved bruk av silicon, men potensialet på sikt er en del høyere.

Problemet med utvidelse av silicon i batterianodene er vel noe de nylig har knekt koden på etter mange års forsikring. Så teknologien ligger til rette for at dette kommer på banen nå.

REC har allerede fått mange henvendelser fra batteriprodusenter som har vært interessert i deres siliconproduksjon.

Se pdf som jeg har lenket til over. Generasjon 1 grafenbatteri er ferdig utviklet jo… Fabrikk kommer i Mo i Rana i tillegg til USA.

Inne med noe få k 4 nittitalet

Er interessetanken tom for Rec her inne? :slight_smile: Har gått inn med litt nå.
Status er vel slik jeg har forstått det at mye avhenger av handelskrigens utfall og om silicon-handelen blir en del av en midlertidig eller permanent avtale etterhvert for at REC skal kunne åpne produksjonen i USA igjen.

Og at de nå taper penger så lenge handelskrigen fortsetter.

Jeg tenker at det må da være bedre å kjøpe Elkem enn REC hvis handelskrigen får en løsning. Elkem driver greit i dårlige tider og svært bra i gode. :slight_smile:

2 Likes

Om det er tilfellet burde vel Rec gruses mer enn Elkem i slike tider, og siden vi er inne i slike tider nå bør potensialet herfra være større for Rec. MEN at risikoen også er betydelig høyere hos Rec da de ikke kan overleve en slik situasjon over alt for lang tid, mens Elkem kan det?

1 Like