" Verdens energibehov vil i fremtiden bli dekket av helt andre energikilder enn dem som er dominerende i dag, mener Jarand Rystad. Han spår at solkraft vil bli det store i fremtiden…"
Scatec ASA first quarter 2021: Strong growth and solid cash flow generation
Market cap ca 37 milliarder.
“heh”
Noen som har regnet på framtidige inntekter på en seriøs måte ?
That would be foolish ;p
Det er jo litt interessant at selskapet ser for seg å investere ca 3 ganger egen market cap de neste 4 årene, når selskapet allerede har en rimelig ok høy verdsettelse.
Hvordan er track record på å levere fornuftig fortjeneste fra prosjekter?
Jeg antar at en del har fått en aha opplevelse i dag når de ser tallene, men det betyr vel bare noe sånt som rett ned og så opp igjen siden du vel ikke finner noe særlig grønnere enn dette for snille folk å hive penger inn i. Ikke bare er de grønne, men de har ett enormt kapitalbehov for investeringer - perfekt for grønne investorer og fond.
Mulig jeg tar en dypere kikk på selskapet nå for å se om det er noen fornuftige inngangssteder, bare lurer på om noen andre allerede har gjort jobben.
Teknisk tolker jeg dette som ett seriøst forsøk på brudd ned med target 150kr-170kr (og en forventet bounce på veien rundt 200kr). Eneste som taler mot er at dette er så grønt og fint at jeg ikke vet om folk klarer å la være å hive penger inn i aksjen når den er så grønn og flott Veldig teknisk av meg men likevel, ja…
Kan være greit å ta med i vurderingen emisjonen på 230. Samt at de tilsynelatende er inflasjons/rentesensitive naturlig nok gitt at det påvirkerer margin mellom kostnaden på den lånte kapitalen nå vs forventet avkastning på den samme lengre ned i veien.
Liker forresten at du dukket opp her nå @Jcp . Har sparret litt med @h3nk1 fra tid til annen.
Jeg fikk skikkelig juling av denne aksjen. Brukte mye tid på å tracke indekser, grønne EFT’er og peers i forsøket på å forutse videre kursutvikling - uten hell.
Endte opp med å konkludere med at de store ESG-aksjene (som Scatec) har blitt så likvide, at kursen styres tilnærmet 100 % iht. hvordan storkapitalen roterer / justerer posisjonene sine.
Det betyr, for eksempel, at det som “logisk” sett skulle vært en sterk støtte på emisjonskurs 230 ikke nødvendigvis gjelder. Dersom knippet utenlandske investeringsbanker justerer, så følger kursen etter.
Et spekulativt bet rundt 230 kan vise seg å være lurt åkke som. Jeg har veldig sansen for selskapet for øvrig.
Støtter @h3nk1 her. Folketrygdfondet liker også å rotere og som 3dje største eier er de sammen med de andre han nevner ofte toneangivende om heisen først skal opp eller ned før man får lov til å gå av.
Noen som forstår den faktiske grunnen til at markedet straffer Scatec så hardt i dag?
P/E på 200 annualisert for dagens resultat har vel noe med det å gjøre?
Er det store investeringer som gjør at nettoresultatet er såpass lavt?
Synes det er vrient å vite om dette er en fallende kniv på vei tilbake til 100 tallet eller om det er bounce om hjørnet
Hovedgrunnen er ikke prising og multipler like mye som det er at storkapital roterer vekk fra sektoren. Det stopper ikke før rotasjonen er ferdig og/eller reverseres. Mistenker at det vil ta litt tid før ESG-sektoren igjen vil prises like høyt / frakoblet tradisjonelle multipler som ved peaken tidligere i år.
Skulle jo tro at det lønner seg å kjøpe i selskapene som tjener bra med penger og vinner kontrakter. Nok av grønne som bare kanskje kommer til å lykkes en gang (Aker selskapene osv)
Så bare raskt på twitter og i rapporten.
24 yards i gjeld og rentekostnader på 340m i kvartalet.
DNB: In the report the company has reclassified NOK921m in debt to short-term as it is in breach of covenants in Ukraine. While this loan is non-recourse and the project is rather small we believe that this is a reminder for investors of the risk in Scatec’s portfolio.
Går nok bra, helt til det ikke gjør det
Takk for den. Holder meg unna.
Du har nok rett i det - tilsynelatende er jo strategien til selskapet “growth” or bust. Jeg vil si at man kjøper ikke Scatec nå fordi man tror de er det solselskapet som er best på å skvise marginer ut av allerede eksisterende portefølje…
Man kjøper det fordi man (håper) og tror at selskapet er et av de norske grønne selskapene som er best i stand til å låne masse (billige) penger og skape greie marginer på de samme lånte penger gjennom massiv vekst i en sektor som det pøses inn kapital i…because its green an solar…
EDIT: Market synes idag tilsynelatende Norsk Solar er det beste selskapet på dette
Men hvorfor sender markedet aksjen ned ved resultatfremleggelsen dersom de allerede før fremleggelsen hadde begynt å rømme sektoren?
Månedsrullering fond i dag + mandag. Verdt å tenke på.
Andre grønne aksjer som beveger seg liknende idag?
Logisk at det da får utslag, men samtidig åpner det for kjøpsmuligheter.