Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Scatec (SCATC)

En annen ting er den høye gjelden, vil trekke ned marginene enda mer når/om rentene stiger.

De utsteder obligasjoner med fast rente så det blir ingen overraskelser sånn sett. Hvis renten stiger så tar de selvsagt høyde for det ved å kreve en høyere pris for strømmen.

For 3. gang - selskapet MÅ vise høyere avkastning på prosjektene fremover. Det er stor risiko i de prosjektene Scatec har, og det er overhodet ikke slik at de bare kan øke prisen på strømmen de selger… Har sagt det før, når håpet er at Equinor skal kjøpe firmaet for å forsvare navnebyttet fra Statoil, så sier det sitt.

1 Like

Skjønner du ikke at de ikke utsetter seg for renterisiko ved å sikre seg fastrente på lån samtidig som de inngår avtale om prisen de får for strømmen? Dette er elementært!

2 Likes

Drit i renter og lån/obligasjoner, herregud! GEOPOLITISK RISIKO, MOTPARTSRISIKO - call it what you want! Det er ikke den norske stat eller Tyskland som er kunden her, men land som i stor grad kan enten kalles u-land eller non-developed countries

Government approval of Scatec’s RMIPPP project in South Africa delayed - 2021 growth target will not be reached

1 Like

image

1 Like

23.06.21:
Scatec: “Second quarter and first half 2021: Strong growth in project backlog and pipeline”

01.10.2021:
Market: ?
image

1 Like

Scatec når ikke vekstmålet for 2021: – Skuffende

Prøvd å advare flokken her i 2 dager om dette

4 Likes

Kjøpte mer i dag.

1 Like

Satser på 3 dager. så - tirsdag? :slight_smile:

4 Likes

Man må jo spørre seg hvor klokt det er å sette hårete mål, spesielt i disse usikre tider, som har en høy sannsynlighet for å ende med skuffelse…

CEO’en i Starbucks hadde som motto: Underpromise and overdeliver. Scatec gjør motsatt!

Selger selvsagt ikke aksjene mine pga. litt stang ut. De kommer til å være gigantisk store i 2030.

Bare ni år til det :stuck_out_tongue:

Jeg tror de blir rammet av fasen de grønne selskapene nå befinner seg i: Tiden fra å i større grad å peke på vekstpotensiale til å bli verdsatt for faktisk verdiskapning har medført en reprising av sektoren. Når de lange rentene i tillegg stiger, så setter det en stort press på verdisettingen

Prises ift. faktisk verdiskapning? Jeg tror den er veldig høy. Olaisen sa de bygger NAV med 20-40 kroner per aksje i året.

Nylig solgte Statkraft en vindpark til 40 millioner per MW. Det sier litt om hvilke verdier som bygges år etter år.

Mange grønne selskaper som har kapitalintensive investeringer får grønne lån med lang og billig fastrente, en ulempe er at de billige lånene nok følger asset ved videresalg. At renten stiger kan ha noe å si for børskursen men ikke nødvendigvis det fundamentale her…

Verdiskapning uten risiko er flott, men ikke tilfelle for Scatec. Hvor var den vindparken til Statkraft? Skottland? Scatec er eksponert i land med svært høy politisk risiko, feks Brasil og Ukraina. Det er vel en del av poenget til @jojoo lengre opp i tråden.

1 Like

Svært høy risiko politisk risiko i Brasil og Ukraina? Det er vel å dra til litt. Så vidt jeg vet opererer mange andre store norske selskaper som Hydro i Brasil.