Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Scatec (SCATC)

:100: NOK, synes ikke det er noen upris.

3 Likes

Skjønner ikke hvordan du treffer gang på gang. Du skulle vært forvalter.
Si ifra hvis du blir det så jeg vet hvor jeg kan sette av noen kroner.

Hehe, for å svare halvseriøst på det så ville jeg heller ha sendt pengene til Thomas Nielsen, han er den forvalteren som jeg har mest sansen for, mange fine youtube-videoer fra den gangen han var aktiv der. Selv har jeg langt slappere krav til historikk og prøver å surfe mer på trender i markedet enn det han gjør, og så holdr jeg meg mer til min “circle of competence” når det gjelder bransjer jeg følger med på ( er siv ing/“teknolog”), noe som i Nielsens verden er en “fallacy” (investere i det man har greie på fordi man har greie på det, ikke fordi prisingen er attraktiv). Mange sektorer som blir uaktuelle for meg av den grunn ( mye jeg ikke har greie på) som f eks shipping biotek gaming gambling telekom bank ++, mens Nielsen kan satse tungt på Evolution fordi han stoler blindt på regnskapstallene.

2 Likes

Scatec awarded 846 MW Solar PV projects in government tender in South Africa

4 Likes

Scatec receives approval for ancillary services rate in the Philippines with retroactive effect

4 Likes

Gode nyheter dette, men altså, oppjustering av rater med virkning fra juli 2025, med tilbakevirkende kraft på 225 mill, som blir ført i q2 2025? Skjønte ikke helt hvordan dette fører til inntekter i q2 2025, men skal ikke klage…

225 mill gjelder tilbakevirkende kraft helt tilbake til start, i 2023 da?

Oppjustering av kursmål, men jeg må innrømme at jeg ikke hang helt med på resonnementet…

"Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank høyner kursmålet på Scatec til 120 kroner pr aksje, fra 103 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset onsdag.
Oslo (Infront TDN Direkt): Danske Bank høyner kursmålet på Scatec til 120 kroner pr aksje, fra 103 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset onsdag.
“Scatecs aksjekurs har steget med 18 prosent siden førstekvartalsrapporten, mens konsensusestimatene for ebitda i 2025-2026 ikke har endret seg til tross for nye prosjektsigneringer, noe som gir mulig inntjeningsvekst. Vi høyner vårt kursmål og argumenterer for at investorer er villig til å betale for ytterligere vekst”, skriver meglerhuset.

4 Likes

ser ut som et klassisk eksempel på at kursmålet oppdateres fordi aksjekursen går bra, og megleren forsøker å lage en forklaring som ikke får han til å se helt løk ut

2 Likes

Forsåvidt enig der. Bortsett fra at det er en skikkelig løk analyse. Skulle laget en bedre versjon på 10 min selv.

2 Likes

Spørsmålet er om kunstig intelligens kommer etter disse jobbene. Ganske sikker på at de fleste meglere egentlig har en jobb som er ganske enkle å automatisere

1 Like

Burde passe Scatec bra. Virker som de har posisjonert seg i sterke markeder fremover (sør-afrika, Egypt mm.)

" South Africa deployed 1.1 GW of solar in 2024, following a record year for solar additions in 2023. It has set a target of adding at least 3 GW of new renewables per year, increasing to 5 GW by 2030. "

2 Likes
7 Likes

735 mUSD for 846 MW. 90 % gjeldsfinansiert, scatec har 50 % eierskap. Grovregning med runde tall: årlig produksjon 1 700 000 MWt. ( 2000 soltimer i året) . Årlige renteutgifter 660 × 10 % = 66 mUSD. (66 mUSD x 10) / ( 1 700 000 x 1000) = 40 øre per kWt i finanskostnader. I 2024 fikk de ca 1 kr per kWt i snitt. De må ha en god posisjon i markedet når de kan på så høy gjeldsfinansiering på prosjektene.

5 Likes

Seb faller ikke for fristelsen og endrer til hold siden kursen har nått kursmålet ( uendret på 103.)… obligatorisk reaksjon ned i dag

Invitation to presentation of Scatec ASA’s second quarter results 2025

Rentefastsettelse

Scatec secures long-term project financing for Rio Urucuia in Brazil

1 Like

Rentefastsettelse

Ned fra 7,75%. Er jo i stor grad er spill med renter og gearing dette her for å få avkastning på egenkapitalen.

4 Likes

Rentefastsettelse