Ja, og hvis du ser til f.eks. Spania som har gjort dette, så har de lave strømpriser sammenlignet med land som ikke gjør det.
Stemmer bra det, uansett hvor grønn eller “grønn” utbyggingen av kraftproduksjonen er. Elektrisitetsforbruket går nå vesentlig opp i f eks USA, på en måte som det ikke har gjort siste tiårene. Og nettutbygging har vært et forsømt kapittel. I USA er"black out" så dagligdags at det ikke en gang havner i nyhetene, samme med Pakistan etc, som du sier, over alt. Men andre selskaper som drar nytte av disse flaskehalsene, for Scatec etc er det en begrensning som bremser igangsetting av nye prosjekter.
ja,jeg tenker ting gikk fort i begynnelsen ,men så må altså strømnettet tilpasses.
men scatec fikk da en grei start i begynnelsen(så aggressive at de besluttet å stoppe utbytte og roe ned gjeldsoppbyggingen
) og har nå god kapitalflyt for “normal” utbygging.
Det kommer også batterier osv som ikke var mulig før.
seneste jeg leste i illustrert vitenskap var “solcellepaneler” som genererte strøm også om natten
ting er virkelig under utvikling.
Leste et sted (ikke spør meg hvor… for det husker jeg ikke) om bruk av batterier i oppsettet til Scatec.
De har tidligere produsert og måttet levere strøm under gunstige produksjons-forhold hvor de ikke fikk særlig betalt for den, fordi det var overskudd på strøm den aktuelle tiden på døgnet Med batterier så kan de lagre strømmen, og levere den til markedet når behovet er større, i tillegg kan man også utjevne toppene der det er problemer i nettet for å ta i mot peak-leveranse… spennende tider fremover 
Stemmer det, flere av scatecs prosjekter er sol + batteri.
Du har radaren ute på egyptisk presse! Scatec har en veldig god posisjon i et marked som vil vokse sterkt fremover her. Det ser lovende ut!
Takk for info
fra chatgpt: Formuleringene er svært positive og på en måte fremstiller Egypt i et gunstig lys uten å problematisere utfordringer som politisk risiko, valutaproblemer (EGP er svekket kraftig) eller tidligere forsinkelser i energiprosjekter.
Hva er det du har spurt chatgpt om her egentlig? Scatec bygger nå Afrikas største sol+lagringsanlegg, fase en ble ferdig innenfor budsjettrammer og på tid. PPA er signert i USD.
Er du uenig i innvendingene? Det er etter min mening interessant å høre om politisk risiko, ev. valutaproblemer og ev. tidligere forsinkelser i energiprosjekter.
Politisk risiko er det så klart, uten at jeg skjønner hvorfor det skulle være tema i den artikkelen, derfor jeg spurte hva du hadde spurt chatgpt om.
Ok, det eneste jeg spurte om var å gi en vurdering av artikkelen i et investeringsperspektiv.