Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Generell Shippingprat 🚢

I shipping, så er ikke 8% egentlig noe å hoppe i taket for. Hvis avkastningen er god, så ender det gjerne med for mange nye skip og et skikkelig fall. Shipping-aksjer er svært sykliske og burde nok kun kjøpes etter en skikkelig nedtur, når de er på vei opp.

Det er ihvertfall det jeg har tatt meg med av erfaringer etter å ha kjøpt meg opp i Tanker Investments. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jo, men om du trekker opp de store linjene så ikke akkurat SNI på høygir heller:

Hva er utsiktene når det kommer til leveringer av skip osv i markedet de driver i de neste 24 månedene? Det hadde ihvertfall vært en god indikator jeg kunne brukt før jeg gikk inn i TIL.

1 Like

Noen som har tanker om Songa Bulk? De handles til NAV, men her er det i alle fall reelle priser og null gjeld.

Har ikke sett så mye på Stolt-Nielsen, men likte multiplene og utbytteavkastningen. Mulig jeg må ta en nærmere titt. Ligger over bransjen generelt, om man justerer for avance (som pr idag har en kunstig høy utbytteavkastning). Beklager om bildet under ble veldig dårlig - sitter på mobilen.

Høyere EV/EBITDA burde imidlertid undersøkes.

Ser at TIL har brutt opp over SMA50… et rally opp mot 50-60 burde i hvert fall være mulig (NB basert på ren TA).

2 Likes

Q4 har de beste ratene. 2017 er forventet å bli et blodig år, med dårlige rater. Hvis dette ikke blir noe av, så kan vi få se enn skikkelig rebound, men jeg tviler. Jeg tror det først vil skje i 2018.

Så lenge de ikke må hente kapital så skal markedet se fremover lenger enn dette.

1 Like

Jeg bare tviler på at markedet ser spesielt langt framover. Jeg sitter btw fortsatt med TIL-aksjene mine som har et snitt på rundt 80kr. Kjøpte på veien ned, på 55kr. Tror vi må nærmere 2018 før aksjen gjør det spesielt bra. Har tenkt å sitte til vi kommer dit.

3 Likes

Hermanrud tror råvarer vil gjøre det bra, og det vil påvirke selskaper som Hydro og Yara og kanskje også Rec Silicon.

– Jeg tipper energi også vil være bra. Og jeg tenker at shipping kanskje kan bli den neste som vil komme til å snu, og at det kan skje en gang i 2017. Shipping er nå der offshore var i fjor: det er så dårlig at det ikke kan gå verre.

1 Like

For Rec blir det vel emi i år hvis de skal ha andel av den fabrikken i Kina?

Er inne med 5 tusen aksjer I GOGL, snit på 41,5 mange hus buller denne Om dagen

1 Like

Lykke til! Det er jo en skikkelig mangedobblingskandidat, men risikoen er jo ikke ubetydelig. De går vel fortsatt i minus med dagens rater?

Vi ligger å vaker rundt null nå, det som er spennende nå er att den duppen I ratene som var forventet før kinesisk nyttar ikke kom. Det gjør att vi starter høyere enn forventet når vi nå går inn I en historisk god tid for ratene. Flåteveksten er også lav i 17 og 18 . Noe vekst kommer inn I Q1. Så roer det seg. Tror faktisk det endelig går Ann å gjøre ei kule I bulk.

GOGL har doblet seg for min del alt, ikke ofte jeg treffer så bra.

2 Likes

Solgte GOGL på 46,20 etter å ha lest bulk-rapporten til DNB markets. De mener GOGL har økt for mye for raskt i forhold til det fundamentale, og mener det er mer potensiale i D/S Norden eller Safe Bulkers for den som vil eksponere seg mot tørrbulk.

Feiret med litt nonstop i går kveld!

3 Likes

Noen som er inne her…?
Jeg har liten tiltro til disse “familiære årsakene”

Noen som følger GOGL her som har noen tanker rundt bevegelsen i det siste? Er det ratene som faller?