Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2022

Ganske fascinerende av dagens regjeringen…

Her kommer EU og setter diverse tiltak. Imens har vår regjering haltet etter på støtteordningen litt etter litt. Ellers har det vært “vi følger nøye med”, og kaller inn til “hastemøte”… i august, men møtet skal ikke være før langt ut i september :see_no_evil::joy:

2 Likes

Tingen er, De eneste tiltakene støre og co kan gjøre utenom å drysse penger på befolkningen er SVÆRT negative tiltak vs Europa.

Bedre å sitte i ro å se om tiltakene til Europa får effekt.

Nå skal det jo sies at de har kjørt ut 10mrd for å dempe økningen i nettleie. Som er et fornuftig tiltak på alle måter.

2 Likes

Dem kunne hatt noe på plass for bedriftene for lenge siden…

Så lenge dem ikke gjør samme blunder som hos private (få betalt for å bruke strøm), så hadde det vært ett tiltak som burde vært relativt greit å innføre. Ikke er det inflasjonsdrivende, da det ikke er snakk om noe utdeling av penger. Kun reduksjon på strømregning, slik at den ikke blir helt sinnsyk.

Selv med støtteordning hos privarpersoner så er det ingen som har mindre strømregning en det man hadde før… Hvis man ser bortifra dem som faktisk har fastprisavtale og får betalt for å bruke.

1 Like

Det er også målet med en støtteordning, ta bort noe av pains men ikke alt.
Det er et SVÆRT lite mindretall som har fastpris og som tjener på ordningen.

For private, så stemmer dette. Det er veldig mye flere bedrifter med fastprisavtaler. Jeg tipper så å si alt av f.eks. Elkem sine 4 TWh er sikret.

Og her har vel regjeringen feilet helt ekstremt. Selv en makspris på f.eks. 2kr hadde gjort dagens situasjon mer spiselig. Det viktigste er kanskje at det hadde blitt forutsigbart.

1 Like

Virker også som det er mer vilje for å dele ut fastpris til strømkrevende industri. Jeg får iallefall fastpris på en svært fornuftig pris gjeldene fra senere iår.

1 Like

Ja, og derfor skjønner jeg ikke argumentene om det skal være inflasjonsdrivende å gi bedrifter lignende type støtte.

Ja, dem får ikke dekket alt, men det kan være forskjell på videre drift eller kroken på døra.

1 Like

et lite avbrekk…

27 kg? :see_no_evil:

27kg
Med mindre de har stappa skrinet med an annen hammer og sag enn på det første bildet :slight_smile:

2 Likes

Hammer = A
Sag = B
Boks = C
A+B=10
B+C=20
A+C=24

A=24-C
B=20-C
24-C+20-C=10 →
2C=-10+44
2C=34
C=17
A=24-17=7
B=20-17=3
A+B+C=17+7+3=27

Forøvrig endelig en som går opp. Disse er vanligvis ilagt en feil sånn at man genererer masse folk som kommenterer på posten på en side og samtidig uvitende om det godtar direkte markedsføring fra siden, så selger de annonser basert på det videre til bedrifter og scams som ender opp i din feed om du har kommentert. Stor business det der, og alt som skal til er å lokke med “en av dere får denne TV-skjermen til 10.000kr om dere får dette rett” osv. Så får du plutselig en kundeliste med 10.000 privatpersoner som ønsker seg ny TV å selge videre.

2 Likes

…og nå,til dagens bekymring :relieved:

image

Og jeg med min fine topp 10 fra Norgesenergi har 658 øre per kwt uansett tid på døgnet, så her blir det veeeeeldig dyrt denne mnden. Satser på ny rekord. Blir vel da 258 øre + 70 øre+ 33 øre = 361 øre kwt for meg pga. den avtalen. Skifter til spottpris i kveld.

Sjekket forøvrig forbruket mitt i Juli, med 1 uke borte på ferie. Var 158kwt, så som dere sa må varmtvannet være i fellesutgiftene.

What? :dizzy_face:

Yup, du hørte riktig, men har hatt fine måneder nå som prisen har gått opp. De bare satte den satsen helt på topp, og regulerer ikke ned før 2 uker er gått. Går prisen opp sparer jeg mye, går prisen ned blir jeg rekt. :stuck_out_tongue: Får dermed litt tid på meg til å skifte så lenge prisen stiger, men nå når det butter i mot er det på tide å bytte.

Gutt 5 med søster som passasjer tok seg en tur med familiens bil. En kommentar der en heroisk grep inn var høydepunktet i artikkelen.

1 Like

Floridas helsemyndigheter snur med tanke på anbefalinger:

«This analysis found that there is an 84% increase in the relative incidence of cardiac-related death among males 18-39 years old within 28 days following mRNA vaccination»

Sikkert ingenting.

3 Likes

Nothing to see here! :stuck_out_tongue:

Hva er statistikken for de som blir smittet uten vaksine? :thinking:

1 Like

Tja vet ikke - men tipper det blir en del oppvask etterhvert.

1 Like

Det verste er i mine øyne egentlig ikke at denne gruppen ble vaksinert. Det verste er at denne gruppen ble holdt “innestengt” såpass lenge. Relativt ille i Norge, mye verre i USA utfra hva jeg har fått med meg.

Ja - man kan jo feks spørre seg hvorfor Sverige ikke hadde overdødelighet under 70 år, mens de fleste andre vestlige land fortsatt sliter med overdødelighet…

Skal også sies at dødsfall i forbindelse med økt narkotikabruk også økte mye under pandemien. ikke umulig at ensomhet og isolasjon har bidratt til den statistikken.

“Excess mortality was confined to people aged ⩾70 years in Sweden compared with previous years.”

2 Likes