Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Ah! Den ligger på 6,17 nå, men det er fordi at de fjernet en hel masse aksjer fra markedet.

Uff, 15,4 tilsvarer det ja…var visst greit å komme seg ut…men det var ingen stor post.

Solgte mine på 3.60 kr, hva blir det nå, 150? @Irathi good times

3 Likes

Fredrik mohn inn i dof, salgssignal eller skal han endelig lykkes?

1 Like

Jeg hadde fått kalde føtter av å sitte med eksponering i et selskap som FWM går inn i… imponerende hvor mye av farens penger den gutten klarer å bruke opp

1 Like

Ja ikke sant! Jeg sitter inne i Emgs med en liten post. Inngang på det som vil tilsvare 7,6 ish. Venter til tallene kommer i august og ser an stemningen da. Om det ikke gir noen positiv retning så går jeg nok fort ut derfra.

enig!

Men han kommer til å gjøre det bra i Songa på sikt, måtte bare la alle andre ta støten først.

Ja… kansje…
Jeg har ikke regnet på dette, men fra FWM kom inn i Songa så har han kontinuerlig økt sin eierandel, 2 ganger ved emisjon, for å bedre selskapets finansielle posisjon. Nå skal den visstnok være “sunn”, fasit kommer de neste kvartalsrapporter nå som alle 4 Cat D rigger er i operasjon.
Samtidig så ser det ut til at Trym blir spiker og Delta og Dee blir liggende i opplag i flere år.
Cat D riggene har ikke spesielt gode kontrakter, og selv om de har lange kontrakter så er jeg tvilende til at de kommer til å tjene inn nok penger til at FWM får tilbake det han har investert.

1 Like

Når skal aksjer skattes av? Jeg har lest litt opp på det, men ikke så enkelt å forstå… Skal det skattes av når jeg har solgt de og gått i pluss? Er det noen som bokfører salg med gevinst og salg med tap? Noen som har noen tips? :slight_smile:

Skattes /Fradag etter man har solgt med Tap eller gevinst. Selger du med gevinst iår, Må du skatte til neste år. Samme med Tap.

Så hvis jeg går i pluss iår, skattes det neste år, men hvordan skatter jeg av det? Eller kommer det som restskatt bare?

Restskatt. Om du selger aksjer med gevinst. Om verdien har steget skates du ikke.

håper du mener vis verdien har sunket av det du kjøpte for. betaler du ikke.
ikke steget som du skrev :slight_smile:

Fare for at jeg rotet litt.

Men du utløser kun skatt / fradag om du selger.

Enkelt forklart.

Ved hjelp av infoen om Storebrand fikk jeg prutet DNB ned fra 2% til 1,95%, så takk for det. :slight_smile:

Every little bit helps.

Jeg har under 70% lån med drøye 23 år igjen.

3 Likes

Bortsett fra formueskatten som øker/synker i takt med verdien på aksjene dine.

2 Likes

@holmes EMGS kan gå konk. Det er min gut feeling. 70% sannsynlighet med fingeren i luften…

Teknologien deres er god, men ikke etterspurt. Det er en stund til leting etter olje vil øke, først må de overleve så langt og da er det er det fremdeles en risiko for at de ikke blir etterspurt. Det rant jo ikke inn med ordre og penger før oljeprisen stupte heller.

2 Likes

Men er det ikke en bedre måte å betale skatt av det jeg får av gevinst på aksjer, istedetfor å få restskatt? Annet enn åbetale mer skatt av lønn

Har du vurdert investeringskonto zero?

Er ikke verre en å gå på skatteetaten.no og finne kemnerkontoret og få ett kontonr + KID NR, så kan du betale akkurat så mye du vil inn i skatt :slight_smile: Jeg gjor dette selv ved salg av aksjer i Januar

Edit;
Her er linken :slight_smile:
https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Restskatt/Lag-KID-nummer/

1 Like