Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg opprettet i kveld konto hos nordnet og investeringskontoen er på plass i morgen. Vurderte investeringskonto hos DNB der jeg allerede har VPS-konto, men de har ikke first north med i sitt utvalg. Dette er blitt gjort med tanke på utenlandske aksjer og generelt mindre papirarbeid med selvangivelsen.

Av og til tenker vi skremmende likt…

3 Likes

Noen grunn til at du valgte Nordnet vs Netfonds? Netfonds var naturlig for meg ettersom de lar deg flytte aksjer fra VPS-kontoen til investeringskontoen uten at det koster noe. (Aksjene blir realisert osv, men de tar ikke noe kurtasje).

Så, var det interessen din for Stillfront som fikk deg til å opprette kontoen også?

Det stod mellom de to og jeg fant en test på e24 som syntes nordnet var et bedre valg

Det var interessen min for svenske teknologi-aksjer som fikk meg til å opprette investeringskonto og etter mange klager fra brukerne her og på gamle FI om selvangivelsen og utenlandske aksjer var investeringskonto det riktige valget.

Jeg fikk også en baksmell i Funcom av noen trades jeg fullstendig hadde glemt, så å bli kvitt papirarbeidet er flott.

2 Likes

Jeg skylder på @holmes som kommer drassende med masse interessante svenske tech-aksjer. :smiley:

Det er da ikke noe papirarbeid ved å trade Funcom? Det kommer automatisk fyllt ut på selvangivelsen? Å betale skatt underveis synes jeg er helt greit, jeg har samme hva endel i kontanter osv.

5 Likes

Er man interessert i teknologi-aksjer blir fort Oslo Børs litt snevert, det er masse spennende i Sverige. I Norge kan man fisk og olje, så teknologi-aksjer her blir fort litt nedvurdert i utgangspunktet.

1 Like

Nei, salg rundt/like før nyttår er farlig i funcom. Det kom ikke med en gang.

1 Like

Og Funcom er ofte veldig interessant å trade rundt nyttår når folk rydder i porteføljen sin, eller Funcom har kommet med noen nyheter markedet tar helt av på. Ser den :stuck_out_tongue:

1 Like

Å betale skatt til slutt når man en gang i fremtiden trenger pengene er teoretisk en mye bedre metode for å skape en størst mulig formue. Pengene du hvert år betaler i skatt, kan du heller bruke til å investere i andre aksjer. Det er snakk om store summer hvis man er dyktig over mange år.
Det blir en rentes-rente effekt ut av det.

3 Likes

Du har helt rett, i dag så er investeringskonto egentlig en no-brainer.

Samtidig, det er f.eks avhengig av hvor stort skjermingsfradraget blir, hvor ofte man trader osv. Akkurat i dag så lønner det seg å ha investeringskonto, men jeg aner ikke hvordan reglene ser ut om f.eks. 5 år. Kanskje skjermingsfradraget er vesentlig større?

Det er jo også mulig å sitte lengre med de gode investeringene og realisere de dårlige og på den måten gjøre forskjellene mindre. F.eks. lurer jeg på om det kan være en ide å bare bli sittende i f.eks. Kitron og satse på at de leverer godt over tid.

Samtidig, spill-aksjer som Funcom, Starbreeze, Stillfront er det nok neppe lurt å sitte 100% rolig i. En trade ut på toppen av en hype-bølge med tilbakekjøp 20% lavere er gjerne fullt mulig.

Hva tenker du om hva myndighetene kommer til å gjøre framover for å gjøre direkte investeringer i aksjer mer attraktivt? Det var jo ikke hensikten at alle investorer måtte forsikrings-smutthullet.

1 Like

Det kan godt hende hullet blir tettet en gang i fremtiden, men før den tid så har du rentes-rente effekten så lenge det varer.

Frisk oms I Veidekke om dagen

Tradingkurs i Arches igjen? Skbn kaster korta

Dritt når man er feig å ikke tør å kjøpe aksjer i negative perioder, Ref Nom…opp en haug med prosenter på kort tid

2 Likes

Jeg har frigjort masse kapital, hvor skal jeg investere dem?

1 Like

Tror det er andre gang nå du spør og jeg svarer :smirk:

6 Likes

Axactor!

1 Like

Kitron :slight_smile:

1 Like

Funcom er jo klart spennende, helt innafor når det kommer til risiko jeg er villig til å ta, samt jeg er en gamer.

2 Likes

Greit… tok potten som lå på 1.25 i Funcom :stuck_out_tongue: Elsker kjappe avgjørelser, ender “alltid” godt :stuck_out_tongue:

3 Likes

Stillfront hvis du liker noe som er midt mellom DNB og Funcom i risk. :wink:

3 Likes