Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Tenk om du hadde kjøpt øl for det samme beløpet. Da hadde du ihvertfall sittet igjen med panten …

@ Hyard

Noken som har litt god oversikt over dei forskjellige vertfa til Hyard rundt om, hvor lenge det er jobb på eksisterende kontrakter, permitteringer osv ?
Vet at hvayard Leirvik/ Sogn står uten jobb fra oktober, bortsett fra en kort vedlikehold kontrakt på en brønn båt.

Jeg kan se for meg at du eller Janno er de som har mest oversikt over akkurat det?
Men caset virker spennende på lang sikt, basert på selskapets prissetting etter to år med underskudd, grunnet omstruktureringen og investeringer i nye markeder.

Nå har jeg ikke satt meg inn i tilsvarende selskap, men hadde vært gøy å gjøre en sammenligning av hva disse verdsettes til ut i fra overskudd. Jeg har i utgangspunktet bare sett på det faktum at selskapet var priset til 1/4 av IPO kurs, når de nå kunne vise til gode marginer for første gang på 2 år.

Det fremkommer i Q2 at ordreloggen for 2016 er fullstendig, og det gjelder også for første halvdel av 2017. Men de er bekymret for om de klarer å fylle opp andre halvdel av 2017.

1 Like

Eg vet at deler av arbeidsstokken har fått tilbud å reise på andre avdelinger for en kortere periode.
En del av utfordringen til Hyard skal ha vert at båter som er bygget, er prototyper, altså har det vert en del testing, som igjen vil si prøving og dyrbar feiling.
Etter hva eg forstår, skal det ha vert for lite, eller for dårlig kostnadskontroll og kontroll over metoder/ kunnskap.
Om alt dette er bedret, eller evt er i bedringsprosess, samt nye kontrakter, som er priset på en måte som gjør Hyard i stand til å styrke sin økonomi og også holde på verdifull arbeidskraft ( utfordrerne å holde på gode arbeidskraft uten kontrakter ), så tror eg på en enorm utvikling i aksjekursen.

Som eg skrev for noen dager siden, Hyard kan være oses sterkeste dobblingskanditat om det kommer en eller flere kontrakter.

For min del så har eg dessverre ikke mulighet til å sitte med noe stor post i caset, da det er andre aksjer som " binder " min kapital.
Sitter med noe cash, men dei skal stå til disposisjon til " store muligheter "

De la ut noen bilder igår på facebook fra Brazil “God framdrift på de fire AHTS’ene CBO bygger i Brasil, dette er den første som er klar til levering neste år i juli” og du har sikkert fått med deg snakkisen ang 2 kontrakter som skulle komme fra Brazil i finansavisen ( har ikke lest det selv) Uten om det har jeg liten oversikt.

Ble ikke dette gjort med de nye vindmølle båtene og isbryteren? Trodde de var ferdig mesteparten av prototype utviklingen. Dersom det ikke er snakk om nye prototyper på ferger? :smiley:

Som du nevte selv etter Havial kjøpet: Hyard + Fjord1 = sant?

Fjord1 fikk jo støtte til bygging av nye ferger som dessverre gikk til et annet verft. Som de sier i Q2 rapporten ser det for seg 3-4 nybygg i året fom 2018. Det er kommet krav til null/lav utslipp innen 2025 og nye fergeanbud innen den tid må kunne ta hensyn til dette. Så da skal det bygges!

PS @FreddyG solgte 75% på 11ish onsdag pga sperreposten på 50k, så ble det liv torsdag :slight_smile:

1 Like

Eg tror komboen Havilla, Fjord1 og Hyard kan by på mye spennende i fremtiden.
Sævik sa jo også i ett intervjuv at han mener hele vertfsbransjen må se på mulighetene innen ferjer, nybygg og ombygg, og også naturligvis vedlikehold på den eksisterende flåten.
Eg tror dette er noe Søvik har i sine planer, drømmer.
Eg blir ikke overrasket om Hyard kommer til bygge båter for transport av mennesker å køyretøy fremover.
Ser vi på mye av lastebåter som går langs kysten vår, så er det mykje gammelt ræl, eg blir overrasket om ikke vertfsbransjen kommer til å eksistere i lang tid fremover, men det blir en kamp mot lavt lønna østblokk land.
Det er viktig for bransjen at man klarer å tilpasse kostnadene, noe som selv gjelder i alle bransjer.

1 Like

Outsider aksje utover høsten, kan være Dof, men ikke enda, tror den skal helt ned mot 80øre, eg legger inn kjøp fra 90 øre og nedover.
Begrunnelsen har med obl eiere og konv pris på gjelden å gjøre.
Eg gikk på tryne med tegningsretter, og det var aldri min hensikt å delta i emisjonen, men eg håper å kunne gjøre noen kroner på trading i aksjen, men som sagt, eg venter til den siger lenger ned.

1 Like

Er det noen som har aksjer som de snitter ned og snitter ned, men som de “vet” skal opp snart? Eller i alle fall har stor tro på.

Gjorde dette med AXA og B2H. Har tatt litt gevinst utav AXA for å gå mer inn i B2H, som jeg tror har et godt år foran seg.

1 Like

Jeg gjorde det en stund med Hugo Games. Kjøpte mer etterhvert som aksjen sank, var også med i emisjonen, men jeg endte så vidt i null :wink:

WR Entertainment driver jeg fremdeles å snitter meg ned med, men den er vanskelig siden det ikke ligger store ordre ute av gangen. Prøver å dra ned snitt kursen min nærmere og kanskje under 2-tallet der.

Er da bedre å snitte opp enn å snitte ned? :slight_smile:

Feks EMGS, Dof, Bwo osv
Hvis en har snittet ned i disse selskapene det siste året så kan det ta sin tid før en tjener penger…
Hvis en derimot går inn i disse selskapene nå er muligheten større for å kunne tjene penger, men det kan muligens være lurere å vente til oppgangen har startet, og være med på oppturen?

Har tro på at Axa vil gi klingende mynt i kassen de neste årene. Tenker langsiktig.

4 Likes

Prosafe :slight_smile:

Bull Avm, får utsettelse på tri- k
Antar at mange tradere egentlig ikke visste om ar det kunne være ett problem, nå er det litt bedre tid

1 Like

Ute av Prs på 74, kjøpt på 61/62 for kort tid tilbake

Irritert over at eg ikke tok Vardia da eg nevnte dei rundt 65 øre.

1 Like

North : nok et inside kjøp, har vert mangen av dei i år.
Tror det blir en spennende aksje, sitter med en potteplanten post

Mitt hittil største tap i år, er i ITX da eg slengte meg etter den på nesten det høyeste den har vert i år, solgte meg ut med tap nedover igjen.
Glad eg vertfall lærte av det, å ikke løp etter den da den gikk bananas på fredag, da det ser ut til p skje det samme som sist

2 Likes

Prøver meg på 125k på 0,32 i BWO.

2 Likes

@ Hyard arbeidsulykke

Interessant å lese forskning på aksjemarkedet. Tror f.eks det er ganske mange som overvurderer verdien av analyser i forhold til ren og skjær flaks. Jeg går selv i den fella innimellom.

1 Like

Artikkelen sier jo at de fleste går i fella å kjøpe seg inn i aksjebobler, mens noen få smarte kjøper før bobla og selger seg ned underveis. For meg høres ikke det ut som flaks.

Hvis jeg ser på mine egne investeringer, så har det gått mye bedre der jeg faktisk har gjort noen skikkelige analyser. F.eks. Kitron så hadde jeg gjort mye forarbeid når jeg investerte første gang i 2008, så når de begynte å levere, så var det relativt fort gjort å gjøre en ny analyse og se at det var en god kjøpsmulighet med godt potensiale og relativt liten nedside.

Vice versa når det kommer til investeringene mine i Photocure, Tanker Investments, Seamless, NattoPharma. Der driver jeg til en mye større grad å føler meg fram. Investeringen min i Starbreeze ble gjort litt sent, men etter at jeg så at Payday 2 kom til å bli mye større enn det først så ut til. Jeg gikk “glipp” av 6x stigning, men fikk 2x - 5x. på resten.

2 Likes

Alle gjør tabber i aksjehandel, men en ting som skiller proffene fra amatørene er at proffene fort kvitter seg med en råtten potet, mens amatørene snitter ned. Snitte ned kan gå bra det, men går det dårlig øker du bare tapet.

Og for å sette det på spissen. Man kan godt kjøpe en aksje selv om man ikke tror på et selskap. Det som teller er om man tror at markedet tror på caset eller ikke.

Artikkelen bekrefter det jeg hele tiden har trodd.de virkelige store pengene ligger i langsiktige case og ikke kortsiktige traden.

3 Likes