Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Spennende tema! Tenker mye på dette om dagen, og har konkludert med at jeg kanskje må ta beslutninger på en annen måte når jeg investerer, og i større grad bygge portefølje basert på ønsket risikoprofil enn for mulighet for avkastning. Fort gjort å ende opp med en portefølje som kan gå til himmels, men med enorm risiko for å tape alt, noe som ikke alltid blir tydelig kun fra det fundamentale og tekniske.

Aksjehandel er jo i bunn og grunn et veddemål basert på kalkulert risiko. Selv der hvor det er 99% sannsynlighet for økning kan en kurs falle til bunns, og ergo blir flaks og tilfeldigheter svært relevante faktorer man må ta høyde for.

Investeringer med høyt potensiale har tilsvarende høy risiko, for dersom det dersom det eksisterer en tilnærmet risikoløs investeringsmulighøyt med høy avkastning hopper alle på den så raskt at prisen blir drevet opp til et nivå hvor prisen gjenspeiler potensialet. Prisen gjenspeiler jo troen på fremtidig verdi og avkastning, hvilket betyr at dersom du gjør en egen vurdering av en aksje som gjør den attraktiv i forhold til hvordan markedet priser den så er det eneste som er sikkert at resten av markedet ser en risiko du ikke ser. Ved å kjøpe likevel betyr ikke det at du nødvendigvis har gjort en bedre analyse en resten av markedet, men det betyr at du i større grad enn markedet er villig til å gamble på at du kan tjene på å ta den risikoen.

Det er interessant å tenke på at hver gang man kjøper og er glad for å få kjøpt til en pris sitter det en på andre siden og er glad for å få solgt til den prisen, eller omvendt. Begge kan jo ikke ha rett. Begge gjør ett veddemål på fremtidig utvikling, hvor en må ta feil. Riktignok kan man være mer eller mindre kvalifisert til å minimere risikoen med slike veddemål, men like fullt spiller flaks en enorm rolle. Selv den mest geniale investor vil ha store vanskeligheter med å slå børsen år etter år.

Ble en lang post dette her, men jeg ble litt revet med! :slight_smile:

4 Likes

Vi har en egen tråd for dette
Hva er din investeringsstrategi.
Gjerne Les den og skriv der.

Og begge kjøper/selger kan ha rett. Selger kan ha putta pengene rett inn i en aksje som dobla seg, mens den han solgte bare steg 10 prosent etterpå.

1 Like

Det man må huske på er at veldig mange er utålmodige, som Buffett har sagt det, børsen er en mekanisme for å overføre formuer fra de utålmodige til de tålmodige.

12 Likes

Godt sagt, jeg har mang en gang lempa ut en aksje som har stått stille for lenge i håp om å tjene mer andre steder.noen ganger funker det, andre ikke.
Gjorde det med sf for å kjøpe pdx, det fungerte bra.tilbake enda tyngre i sf nå.

3 Likes

Merker selv at jeg har utrolig forskjellig tålmodighet med aksjer jeg kjøper. Kitron kjøpte jeg, snittet opp og har gjort noen analyser underveis, men kommet fram til at prisingen er ganske tilsvarende nå som da jeg kjøpte aksjen.

I motsatt ende har du resten av aksjene mine, hvor tålmodigheten er ganske så begrenset. Jeg føler at det ikke bærer noe sted. Skjønner ikke hvorfor jeg stresser. F.eks Photocure har jeg jo egentlig en horisont på 3-4 år.

4 Likes

Gode poenger! Forskjeller i tidshorisonter kan klart være avgjørende, bare se på prisforskjellen på GOGL og GOGL-R, som skal slås sammen om noen uker. Da er det ikke unaturlig å tenke at de burde koste det samme, men det er forskjeller fordi den ene ikke kan handles i USA, og at mange nok investorer tenker de kan få bedre avkastning andre steder enn å sitte i GOGL-R frem til sammenslåing.

4 Likes

@iox skribenten letteretterverdi som eg har stor respekt for, ser ut til å redusere i Iox, tror vel gjerne på billigere inngang.
Eg tror det er han som har pumpet den litt siste tiden, å lagt seg på salg når andre har løpt etter

Etter å vert Samsung bruker i ett halvt år, så fikk eg meg endelig en iPhone igjen, det er det eg er mest fornøyd med idag :slight_smile:

5 Likes

Har også iPhone(jobbtelefon/arbeidsredskap), første 6 Plus, husker ikke når jeg fikk den, men den funker bra, alltid, og bra batt kapasitet.
Har også en 27" iMac privat, 4,5 år gammel. Der røyk skjermkortet på nå, ble byttet på garanti, og maskinen funker ellers utmerket.
I motsetning til den hersens jobb PCen! Dritten som skal oppdateres ved hver oppstart, Windows 10 som for oss amatører er ubrukelig, synes jeg.

Sønnens PC har også medført mye problemer, full av søppel når en kjøper den osv

Kan nok si mye dritt om Apple sine produkter, men de fungerer! Også etter mange år :grinning:

1 Like

Kjøp Signature edition - Windows svar på OSX.
Zero crapware - funker som en drøm…

1 Like

Jeg har alltid lurt på hva folk gjør for å få så masse crapware inn på windows-maskinene sine. Har selv aldri hatt bruk for noe reinstall e.l. på mine egne maskiner. Ser jo at det er plenty med folk som sliter da…

Kjøpte meg nylig ny gaming PC, ettersom den var 2006 (oppgradert med skjermkort i mellomtiden) ikke var god nok lenger. Må si den holdt seg godt. Hadde nok ikke vært så morsomt med en Mac som ville vært umulig å oppgradere…

2 Likes

PC er jo full av søppel fra butikken.
Har forøvrig en historie fra en videregående skole hvor dataansvarlig motvillig fikk ansvaret for 70 iMac.
Nå har han Mac privat også…

Jeg pleier å reinstallere med en ren windows iso uten crap på nye maskiner, for å slippe crapware.

2 Likes

Tar jo forsåvidt bare en liten halvtime så er den så tom som du får den :slight_smile:

Mac er supert til alt annet en seriøs gaming, samt genial om man gjerne har flere epleprodukter i husstanden. Har selv brukt begge deler side om side i flere år

2 Likes

Har jobbet 18 år med MS prudukter primært og div OS (sekundært linux/unix), og har kjørt Mac, div. linux distr, og alle tenkelige MS OS hjemme en årrekke selv, og alle har absolutt sine styrker og svakheter.

Er litt enig med @christian, for jeg har også alltid holdt mine Win installer “reine”. Har stort sett blitt tvunget til reinstall ved slutt på OS support og upgrade path’s - ikke pga. crapware ol. (men igjen så jobber jeg med det og har en okey rutine på oppdateringer og vedlikehold av OS).
Det krever tross alt bittelitt innstats og interesse for å holde liv i et OS over mange år (med ok performance).

På den andre siden skjønner jeg litt @Duogdu også med:

I en stor desentralisert organisasjon med sentral AD administrasjon av mange klienter (Software Delivery, WSUS etc) kan Win være herk som bruker (i tillegg amatør :slight_smile: ) om morgenen eller ved dagens slutt når du skal rekke toget, men jævla digg for en enterprise admin :slight_smile:

Synes forøvrig iOS primært har sin styrke på håndholde devicer, i tillegg til video/bilde redigering på MAC. Igjen - alle sine styrker og svakheter :slight_smile:

1 Like

Eller er det fordi eg kjøpte meg en iPhone 6s igår ? :scream:

4 Likes

Sikkert fint å reinstallere osv osv osv
Men for oss som ikke har data som hobby så er det ikke så enkelt, det er jo det som Apple har forstått!

Dere som er flinke forstår ikke hvor frustrerende det er med disse hersens PCene.

Hvis en er glad i å se film, feks via digital mottaker av ett eller annet slag, så er det jo bra at en slipper å reinstallere først, etterpå må en installere siste oppdatering og restarte hver gang før en får sett en film osv osv

Er jo bra begge deler finnes da, så kan man velge hva man foretrekker: mange muligheter eller enkel bruk :grinning:

Apple stuper ned 2.2% :scream:

“dagen etter lanseringen, falt Apple-aksjene 2,2 prosent til 105,98 dollar”

Ikke rare stupet, når mine aksjer stuper er det gjerne tosifret

12 Likes

Hihi, samme.

2%? Thats rookie numbers, you need to up them to 10% a day.

3 Likes