Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Spørs om rullegardinen i Iox blir tattned idag

Hvordan går det med Hafslund om dagen, jeg vet de har en del kundeflukt til bla Fjordkraft og Norgesenergi, de har jo tradisjonelt hatt litt overpriser ifht konkurrentene, litt ala Telenor egentlig.

På tallene og aksjekursen ser det ganske greit ut, men jeg følger ikke dette selskapet så nøye. Kanskje noen andre her følger mer med på Hafslund? Men det er et selskap som burde tjene på høyere strømpriser.

Hafslund eier 100% av Norgesenergi.

2 Likes

Da holder de pengene i sammen selskap, selv om de da tjener mindre i consumermarkedet da Norgesenergi er en av de rimeligste :slight_smile:

Hafslund er kjent for å være dyr, men sjekk denne avtalen her som vi har:

https://www.hafslund.no/strom/privat/webspot/7101

3 Likes

Da ble det noen doffer idag, satser på litt mer og kjøpene mine ligger inne ned mot 80

2 Likes

Ser ut som om det går framover med RTG. Over 15mill i omsetning med et lite tap i 2015.

http://www.proff.no/regnskap/red-thread-games-as/oslo/dataprogramvare-og-utvikling/IEV525K009O/

2 Likes

Oppgave:

En Ola Dunk går på børsen for handle seg aksjer for første gang. Han kan velge mellom 3 aksjer.

  1. Har gått opp og ned gjennom de siste 20 årene og er nå på all time high,
  2. Har stått stille hele tiden.
  3. Har gått opp og ned og er nå på ATL.

Hvilken skal han velge?

The trend is your friend. Gå med vinneren.

1 Like

Ingen av disse

5 Likes

Jeg tror dere hadde svart annerledes hvis jeg tegnet opp en graf og stilte spørsmålet på nytt, men fikk det ikke til slik jeg ville.

Fingerprint, bionor eller sparebank øst

Morti, tror han burde sette seg ned å prøve å forstå endringene i selskapene.
Han har for lite informasjon til at noen av disse burde være fristende i utgangspunktet, min fortolkning i hvertfall.

1 Like

Hehe du tok den fra Hugo ja. Altså man må se på caset for å kunne velge. Det kan være seg at den som har ligget flat kan eksplodere i morra :wink:

1 Like

For en tid tilbake skrev eg på en eller anna tråd, at eg ville prøve å bruke mindre tid på forumet, både her og andre.
Dette gikk bra en kort uke, ellers har ikke klart å holde meg borte.
Eg vil derfor, etter endt børsdag imorgen, stenge meg selv ute en periode( dersom pdx ikke har gjort det i mellomtiden :slight_smile: )

Dette fordi det går altfor mye tid med på det, å det går utover andre sysler eg holder på meg.
Så når eg imorgen ettermiddag blir borte herfra, så er det ingen dramatikk bak, bare at eg må ha en " pause ".

Eg kommer innom igjen etter en lengre tur på utsiden

14 Likes

Mitt hittil nest beste kjøp er Kitron, som før jeg kjøpte hadde vaket rundt 1,75 - 2,25kr i tre år. Aksjen hadde var i øvre del av dette intervallet når jeg kjøpte den i starten på 2015. Hvorfor? Vel, fordi jeg så at Kitron hadde begynt å levere uten at kursen hadde gått opp.

Mitt beste kjøp var Starbreeze som hadde gått opp 500% de siste 9 månedene, og var 10% under ATH.

Jeg kjøpte mer i TIL når de hadde en ATL på 55kr, etter å ha falt kraftig over lengre tid. Den fortsatte fallet til rett over 40kr før den tok seg litt inn igjen. Fallende kniv = elendig investering. Jeg så rett og slett for positivt på det fundamentale og tenkte aksjen var “billig”.

Jeg tok en liten trade i DNB for litt over en måned siden når den falt til ca 2-year-low, men pyset ut. Kjøpet var nok bra nok, men her var det nok bra med støtte rundt 92-94kr, ettersom den hadde sprettet opp fra disse nivåene tidligere. Det blir noe ganske annet enn å prøve seg på å kjøpe en aksje på ATL.

Problemet med å kjøpe på ATL er at der og da, så ser det billig ut, men selv om aksjen rebounder, så kan det bli fra et MYE lavere nivå. Ta f.eks GOGL, de har falt og falt og falt, og har satt nye ATL i ett sett i ca et år. Tapet her hadde fort blitt på 75%… (Nå har aksje faktisk gått endel fra den siste ATL, så den er litt mer interessant nå…)

2 Likes

Vel det blir spennende å se, men etter et sånt kursras, og markedsverdi på 70 millioner så ser jeg en oppside.

Antar du mener i Hugo? Og ja, jeg ser hvorfor du synes den er spennende. Jeg angrep vel først og fremst måten du ordla deg på.

Siden du vurderer aksjer i et selskap rettet mot mobil-markedet, har du sett på Stillfront? Teknisk synes jeg de ser kjedelige ut, men de har levert knallbra vekst inntektsvekst det siste året og tok inn penger for å gjøre oppkjøp. Hvis oppkjøpene er interessante, så tror jeg det kan være interessante triggere. Her har jo Starbreeze vist med Dead by Daylight at det går an å gjøre kupp hvis man har riktig know-how. Det vil jo også komme hype rundt spill som Unravel 2 osv. Jeg likte ikke utviklingen på mobilspillene deres det siste kvartalet, og jeg tror det er det som legger en demper på kursen nå. Det er ikke så spennende med et selskap som leverer såvidt i pluss…

2 Likes

Såvidt pluss forrige kvartal, men over 7 millioner var investeringer i egne spill som ble ført som kostnader. Men det er et vekst case så enig i at svakere utvikling i Bytro labs q2 og trolig q3 ikke var etter planen. Så er spørsmålet om man tror på forklaringen deres og at veksten vil ta seg opp utover høsten.