Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Veldig bra. Jeg startet med 10 tusen. Økte så til 100 000. Etter det har jeg hatt spareavtale i 3-4 år nå med 5000 per mnd. Pluss at jeg har både tappet kontoen min og fylt på utenom. Jeg tror det er bra å begynne med 60 000. Når du ikke er fornøyd med 12 000 på 20% avkastning lengre og heller ikke svetter om du er 20% i minus så kan en begynne å øke på etterhvert. Et godt poeng er at dersom du har kjøpt for mer enn du “håndterer” så begynner en å gjøre feil fordi en ikke tenker klart. Hvis du føler du har roen med 60 0000 så kan du heller prøveå øke på etterhvert. Gjerne gjennom en spareavtale. Da får du gradvis mer penger å forvalte og du tilvenner deg beløpene.

Og husk, de som deltar i diskusjonen lærer over dobbelt så fort som de som ikke deltar. Er målet å lære så MÅ man delta. Det er alltid noen som vet mer en deg og meg så ikke bry deg om det. Men hvem vet hvem som kan mest om 3 år? Det kan fort bli deg :slight_smile:

13 Likes

Takk for svar :slight_smile: Målet med å aksjer er jo å tjene penger… men hvor ofte tar folk ut penger fra aksjekontoen?`Eller blir alt brukt videre? Om for eksempel jeg tjener en 100k så ville det vært gunstig å investert videre, samt tatt ut noe(?)

Det skal jo skattes av alt man tjener, men om jeg går 10.000 i minus på et sted, og 10.000 i pluss et annet, altså gått i 0 ett år, da skal det ikke skattes noe? Skal det kun skattes av realisert gevinst? Og er det noen som tar notater av ting? Tap, og gevinst f.eks?

Og er enig i at det er bra å delta i diskusjoner :slight_smile:

1 Like

Et godt poeng til er at det IKKE er lurt å f.eks kjøpe aksjer for 5000kr av gangen. 49kr i kurtasje er da 1% av investert beløp, og det er kurtasje på både kjøp og salg, så 2% blir borte i kurtasje. 2% er også det man regner med at aksjemarkedet i snitt går bedre enn rentemarkedet.

2 Likes

Tap, gevinst osv har de fleste nettbanker god oversikt over. Jeg startet med 147k i gig og mer enn doblet de. Samt har tjent og tapt en del. I april var jeg oppe i 1.8 mill. Og etter black thursday 750k. Nå er jeg oppe i ca 1.150 igjen. Jeg realiserer kun hvis jeg føler for å gå ut av et case og inn i ett eller flere andre. Jeg har target på rundt 4 millioner så jeg kan realisere en leilighet og en Porsche. Etter det blir det å fortsette så kan jeg shoppe ny traktor og låvetak. Når det er i boks så starter sparingen :slight_smile:

6 Likes

Investere for å reinvestere. Let your profits run :slight_smile: Anbefaler å ikke investere penger som du har behov for i nærmeste framtid. Kan eks være en ugunstig tid å selle på og du mister litt av renters rente effekten.

4 Likes

Behov for i nærmeste fremtid, tenker du da utenfor aksjemarkedet? Eller mener du å ha en buffer tilgjengelig for eventuelle raske gode kjøp? Ved en dupp eller noe

Anbefaler litt fond også, senker du risikoen litt samtidig som det forsatt kan bli pen gevinst. Gjerne i risikosektorer som legemiddel.

1 Like

Lager du link konto hos Nordnet kan du ha så mye kontanter du vil. Det er også utsatt skatt på avkastning på denne kontotypen. Ikke la transaksjonsgebyrer spise avkastningen nei.

1 Like

Henviste til spørsmålet ditt ang om vi tok ut penger fra aksjekontoen. Skulle ha sitert det i inlegget :slight_smile:

1 Like

Synes 60000 er et greit beløp, klarer du å treffe rett aksje til rett tid kan det gi muligheter.
Om du treffer dårlig, så svir 20%tap mindre med 60000 som utgangspunkt, ift 600k…

Aksjemarkedet svinger, og iallefall Funcom! Har et “lite” tap å ta igjen der etter Black Thursday!
10% opp/nedgang i Funcom kan en regne med, gjerne på en dag! Så en bør ikke være altfor lettskremt! :grinning:

Lykke til!

2 Likes

Sant det :slight_smile: Vi får se hvordan det går med funcom :slight_smile:

1 Like

Det er så feelgood god tone på dette forumet. <3

2 Likes

Kjempebra her.
Har du vurdert å bli insider og støtte pdx litt?

Det koster å drifte forumet og pdx gjør en god jobb.

5 Likes

Hvordan flytter jeg aksjer fra Sparebank1 til en annen bank? I DnB ser jeg at jeg har mulighet til å flytte aksjer mellom VPS-kontoer, men jeg får ikke velge å flytte fra SB1.

Har noen av dere erfaring med dette?

Hvordan bytter jeg kontofører?

Du må kontakte din nye kontofører. Din nye kontofører vil få overført din eksisterende beholdning til ny VPS-konto og få avsluttet den gamle kontoen. Dette fungerer på samme måte som ved bytte av bank.

http://www.vps.no/pub/om-oss/kundeservice/ofte-stilte-sporsmal/

1 Like

1 Like

@Larsen: Fornøyd med tallene i WRE ?

@nofun Hva kan jeg si? :slight_smile:

1 Like

Nå som kravene fosser inn mot vw så begynner jeg å følge de også. Her kan man plukke penger etter hvert om man er long

Ser ut som REC har gått på en smell:

Er glad jeg ikke har aksjer i REC for tiden. Jeg skal vente til alle har tømt seg nå før jeg vurderer ny inngang…

1 Like