Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Vær tålmodig ikke modig

3 Likes

– Den typiske aksjonæren på Oslo Børs har lenge vært en mann på over 60 år. AksjeNorge er derfor opptatt av at yngre mennesker skal få kunnskap om aksjemarkedet fra en tidligere alder slik at de skal kunne ta gode investeringsbeslutninger tidligere i livet. Historisk sett er det jo nettopp aksjemarkedet som har gitt best avkastning over tid, sier Refvik.

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller mellom yngre og eldre investorer. Blant de største selskapene er Telenor-aksjen mer populær blant yngre investorer enn blant de eldre.

Videre er også nettleserselskapet Opera Software, spillprodusenten Funcom og Gaming Innovation Group på listen blant selskapene som har mange aksjonærer under 30 år. Dette er basert på aksjonærlister per 30. juni i år.

  • Det ser ut til at de yngre aksjonærene har et litt mer kortsiktig perspektiv enn de eldre. De eldre sitter i store selskaper som de mest sannsynlig har eid over tid – og som har levert over tid.

De yngre eier blant annet aksjer i spill- og teknologiaksjer, og også typiske tradingaksjer som hydrogenselskapet NEL og inkassoselskapet Axactor, der fellesnevneren er at både potensialet og risikoen sannsynligvis er større enn i mer modne selskaper, sier Refvik.

Hehehehe. Jeg er 21, noen under eller vedsiden av? Føler dog hele forumet ble truffet her nesten.

Ca. 1000 mellom 18-29 år eier Funcom.

8 Likes

24 år her :slight_smile: axactor og funcom passer godt med andre ord, haha!

Hvis en skal se litt filosofisk på det, så har det noe demokratiserende over seg at det nå har blitt så utrolig enkelt for alle enhver å kjøpe fond og aksjer rett i nettbanken, det har jo alltid vært sånn at de som eier anleggsmidlene er de som gjør det best.


@Duogdu, ønsker ikke å dra biltråden mer offtopic, men hadde en liten replikk så legger den her i mangel av noe bedre sted :stuck_out_tongue:

Dere tror åpenbart at alle som kjører elbil kjører Tesla og er rike. Hva er greia?
det er bare en av familiens tre biler som er elbil…

Vi har vel erkjent før her på forumet at de aller fleste her nok har noe mer økonomisk spillerom enn snittet, og ihvertfall mer enn de som er i en vanskelig posisjon, som f.eks eneforsørgere.

Som nevnt på starten av tråden kunne jeg også fint gått og kjøpt en elbil i morgen, men så ser jeg også folk i bekjentkretsen som MEGET godt kjenner at staten nå drar inn penger via avgifter som heller burde vært tatt inn over skatteseddelen. Elbilene er nå blitt så mange at de markant bidrar til å fortette trafikken, og da blir det helt looney toons at de ikke skal betale for veibruken overhodet.

1 Like

Bakkafrost er på ny ATH, over 350. Dersom dagen ender over 350 er det så vidt jeg kan skjønne et kjøpssignal :slight_smile:

3 Likes

Og bøll for Marine Harvest er jo greit for Bakka. :stuck_out_tongue:

1 Like

Medistim Q3 i morgen!

@iox

Leteretterverdi har solgt seg ned fra rundt 700k til 100k, eg tror mangen har kjøpt etter hans mangen gode innlegg og regnestykker, spørs om det er flere som nå følger han ut.
Burde ikke være noe overraskelser ettersom listene har vist det samme, samtidig som han gravert fraværende på Iox trådene, det betyr gjerne at man gjør endringer

1 Like

Skulle jo kjøpt AGA igår da , syke greier

2 Likes

Hvorfor stiger den?

Og er det for sent nå?

Stinker det ikke innsideinfo handel lang vei av AGA?

og her var det faktisk tid nok til å kjøpe seg inn etter mld. Ja, ja, kan ikke få med seg alt dessverre.

1 Like

Det er ingen verdier igjen i aga, og det skal hentes oppimot 60 MNOK.
Skallet skal brukes av ett selskap som hadde rundt 3 millioner i inntekter I fjor etter hva eg forstår, synst det må være high risk dette, og det passer ikke inn i Kronns nye strategi

3 Likes

satt med 115000 aksjer her etter utbytte og restverdi var utbetalt, kursen skulle være 3,5øre etter dette. Da den gikk opp til 0,14 solgte jeg i to bolker på 45000 på 0,14 og 70000 på 0,13 og trodde jeg hadde gjort det veldig skarpt… Så feil tok jeg. Skjønner bare ikke hvorfor denne går og går . Siden summen var så liten tok jeg ikke med denne under mine aksjer her omdagen.

5 Likes

Grattis @Halling! Tjente noen slanter på Aga for en tid tilbake takket være ditt tips :slight_smile:

2 Likes

Oppgangen inAga startet jo dagen før meldingen kom

For en tid tilbake luftet jeg litt tanker om at jeg vurderte et bet i Songa, men at det blir å vente til å se litt hvordan ting blir når alle aksjene kommer ut og skal bytte litt hender. Mener det var noen andre som tenkte litt likt, så limer inn hva Tom fra Nordnet har delt av tanker om temaet i dag hvis det skulle være av interesse for andre her:
http://www.nordnetbloggen.no/songa-offshore/19/10/2016/?_ga=1.241658693.672024804.1453454533

1 Like

AGA opp 400% !
Må være mangen som har gjort det bra på trading der idag, blir spennende å se fortsettelsen og om det kommer flere meldinger dei neste dagene

1 Like

Kommer vel melding om emisjon i hvert fall. Tviler på at den blir satt på 25 øre.