Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

http://www.di.se/nyheter/bud-pa-nordnet/

2 Likes

Lerøy har gjennom Framar har fått en opsjon på å kjøpe 1 mill aksjer i MHG, med innløsningskurs 164. Kan noen forklare hva det vil si og hvordan det vil påvirke kursen? Merker jeg kan alt for lite om slike begreper…

Tar en Lotto i AGA, skjønner ikke mye der, men får se etterhvert da

2 Likes

Hvor går grensene ved såkalla “byttejobb” ?

Altså der hvor f.eks en snekker utfører jobb for en rørlegger, og betalingen er at rørleggeren utfører jobb for snekkeren.

Er sånt greit, eller fy fy ?

Eg tenker på at man undrar mva, men sikkert flere ting også

Hvor går grensen ?
Er det noe alle gjør ?

Usikker på vennetjenester. Men en har vel lov til både å betale et mindre beløp og motta et mindre beløp skattefritt, eller?
Sitter med en treg ipad så jeg orker ikke å google nå…

1 Like

Er vell noe alle praktiserer.

I min verden er det OK så lenge det skjer etter arbeidstid og kompisen du bytter med har dratt kortet selv i butikken for det som skulle trenges :slight_smile:

1 Like

Som hovedregel kan man som privatperson motta maks 6000,- per jobb for småjobber skattefritt. Maksimalt 60.000,- i året. Man kan ikke gjøre 2 jobber hos samme person og motta f.eks 4000,- for jobb 1 og 3000,- for jobb 2. Da må man skatte.
Byttetjenester er annerledes, det er skattepliktig. Andre regler hvis du er rørlegger/elektriker pga godkjenninger på arbeid. Sikkert andre som kan mer utfyllende enn meg.

4 Likes

Ang godkjenninger og sertifiseringer har eg noe Lunde kontroll, er mer skatt og moms eg undres litt over, og da i forhold til byttetjenester, ikke nødvendigvis vennetjenester selv om det nok juridisk ikke er den store forskjellen

Takker @Kratos for bra svar

Dette spillet ser jo interessant ut … :wink:

3 Likes

Det har lenge vært mulig å få utført småjobber av privatpersoner uten at man må betale moms eller skatt. Så lenge du fyller ut et oppgjørsskjema er det å anse som hvitt og lovlig. I 2014 ble fribeløpet økt til 6.000 kroner i året.

Det du kanskje ikke vet, er at du kan kjøpe private tjenester også når beløpet overstiger 6.000 kroner.

Så lenge den som jobber hos deg betaler skatt, kan vedkommede tjene 60.000 kroner i året - uten at du må betale moms og arbeidsgiveravgift.

1 Like

Ser artikkelen er noen år, men det ser ut som at beløpsgrensene er uendret i følge skjemaet på Altinn.

1 Like

RNB er interessant her, falt litt tilbake etter en fin rapport så fortsatt “billig”.

2 Likes

er det i VR :clap: ?

1 Like

Irriterende at funcom ble tvunget av økonomiske årsaker til å selge her, men suksessen kom overraskende på utviklerene. Det var vanskelig å se at dette skulle bli veldig bra.

Det är självklart jätteroligt. Vi har jobbat med den här typen av spel
länge och det här är vårt tredje riktiga försök. Att det har gått så här
bra på bara en månad är så klart en succé, men samtidigt är vi lite
överrumplade”, säger Rickard Frisegård, vd på Stunlock Studios.

1 Like

Ledelsen har et ansvar for å ta vare på verdiene til aksjonærene. En av to grunner til at jeg ikke eier Funcom aksjen

5 Likes

I utgangspunktet enig, men tror du ikke de så på andre muligheter først? De gav jo uttrykk for at de var svært presset økonomisk og Jebsen var vel ikke villig til å bla opp mere på tidspunktet.
Hva kunne alternativet ha vært?

Kunne gjennomført en emisjon mye tidligere?

Dette er snakk om små summer som de trolig måtte investere vs hva de fikk ut

Det er også svært lite transparens rundt dette, salget eller salgssummen ble ikke meldt. Meget spesiell håndtering.

3 Likes

Selvfølgelig lett å se i ettertid hva som hadde lønt seg, men det kunne vel like gjerne gått andre veien? At Stunlock aldri fikk til noe og bare forble en utgift. (selv om utgiftene var små, hadde det betydning for økonomien til selskapet)
Salget var jo en del av den strategiske omstruktureringen de var gjennom (ikke kun for å hente cash) og uten omstruktureringen og ny strategi er jeg usikker på hvor Funcom hadde vært i dag. (med eller uten emisjon(er))

Informasjon og detaljer rundt salget er jeg enig med deg var svært spesielt - eller mangel på sådan.

1 Like

Stunlock hadde en del mill ( 5++ ) i cash da FC solgte de.

2 Likes

Det beste er vel å eie selskaper som tar vare på verdiene og tar de riktige valgene? Hvordan ville Stunlock utviklet seg under Starbreeze sine vinger tror du? Det er litt grunn til bekymring når selskapet gjør det mye bedre på egen hånd uten Funcom sin “hjelp”

3 Likes