Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Bare 12,90 :grinning:

1 Like

Takk :moneybag::champagne::wink:

1 Like

SSO.
Kansje ikke din greie?

Jo jeg liker businessideen. Og var inne, men den traden gikk i minus. Og nå er kursen over der jeg kjøpte sist :cry:

Jeg begynte å kjøpe på 33 og har økt litt nedover mot 29. Fikk ikke på siste forsøk på 29,0 .
Jevne inntekter og høy sannsynlighet for flere avtaler gjør at jeg tror på en fortsatt bra oppside i denne.
Kansje du får en kjøpsmulighet før helgen? :slight_smile:

2 Likes

Får vel påpeke egen blemme… helgen var allerede her :joy:
Får skylde på en travel uke :sweat_smile:

5 Likes

Selv i dei fineste kretser oppstår det voldsepisoder :

Man tror jo nesten ikke det er sant, når man leser det. Som en amerikansk såpeopera.
Noen som vet hvem finanskjendisen er?

Prøver meg nå:
Kit: 5.7 - 10 000
Eolus: 21 - 5000
Nom: 0.76 - 50 000
Gig: 3.6 - 50 000

Edit: også blir det EMI aksjer i axa. Og muligens mer også og den faller under 2.7

9 Likes

Hvilke spill bør jeg handle på Halloween-salget? Jeg trenger noe nytt. Er det noe på topplistene det er verdt å få med seg?

Civ 6 eller shadow warrior 2 er bra.

2 Likes

Jeg er glad vi har Finanstilsynet. Bankene tenker nok neppe på noe annet enn egen vinning.

4 Likes
7 Likes

Copy/paste pls, er ikke i pluss enda, så har ikke abbo.

5 Likes

Klart for høyt spill i retten
Økokrim skal bruke ti uker i retten på å endevende Funcoms lansering av dataspillet «The Secret World» for fire år siden. Innsiderne som solgte aksjer, risikerer inntil seks år i fengsel.

Bente Bjørndal Bjørn Eckblad
Publisert: 30.10.2016 — 18:57 Oppdatert: 30.10.2016 — 20:37
Les hele avisen
Tirsdag starter rettssaken mot fire innsidetiltalte i spillselskapet Funcom i Oslo tingrett. Det er satt av ti uker, og saken vil pågå inn i 2017.

Hovedspørsmålet er om aksjonærer på utsiden av selskapet hadde samme tilgang på informasjon som de som jobbet i selskapet.

Funcom
Børsnotert dataspillselskap med hovedkontor i Oslo, grunnlagt i 1993. Kjent for spill som «The Secret World», «Age of Conan», «Anarchy Online» og «Lego Minifigures».
I februar 2016 ble fire innsidere i selskapet tiltalt for ulovlig innsidehandel etter verdipapirhandelloven, etter det Økokrim har beskrevet som en «pump and dump»-operasjon i forbindelse med lanseringen av «The Secret World» i 2012.
Forholdene i tiltalen har en strafferamme på seks år. Økokrim har tatt forbehold om inndragning av utbytte fra samtlige tiltalte.
Ingen av de tiltalte har i dag roller i selskapet, og ingen av dem erkjenner straffskyld.

Zombier, mumier og vampyrer

Bakgrunnen for saken er omstendighetene rundt lanseringen av Funcom-spillet «The Secret World» i 2012. I kampen mot mørke krefter beveger spillerne seg her online blant zombier, mumier, vampyrer og varulver i virtuelle omgivelser lagt til steder som New York, Seoul, Tokyo, Transilvania og London.

Nå skal fire primærinnsidere i Funcom kjempe mot Økokrim i retten. I løpet av sommeren 2012 solgte de nemlig aksjer i spillselskapet mens de, ifølge Økokrim, hadde kunnskap som var egnet til å påvirke aksjekursen i børs­noterte Funcom.

Omfattende tiltale

De fire som står tiltalt for ulovlig innsidehandel, er tidligere daglig leder Trond Arne Aas (46), tidligere nestleder i styret Torleif Ahlsand (50), tidligere finansdirektør Bjørn Ottar Toften (47) og tidligere salgs- og markedsdirektør Morten Schjelle Larssen (47).

Tiltalt: Morten Schjelle Larssen, tidligere salgs- og markeds­direktør.
Tiltalt: Morten Schjelle Larssen, tidligere salgs- og markeds­direktør.
Aas er også tiltalt for markedsmanipulasjon i aksjen.
Økokrims mål er å belyse avvik mellom bildet som ble tegnet utad av utsiktene til suksess for «The Secret World», og den virkelige situasjonen som de tiltalte på innsiden kjente til.

– Et sentralt tema i tilknytning til markedsmanipulasjon er hvorvidt det var informasjonssvikt fra Funcom som tiltalte kan klandres for, har førstestatsadvokat Hans Christian Koss tidligere uttalt.

Lang vitneliste

Både Økokrim og forsvarerne har innkalt en lang rekke vitner.

Fra investeringsfondet Northzone, der den siktede Torleif Ahlsand er permittert partner, har Økokrim innkalt partnerne Tellef Thorleifsson, Bjørn Stray og Stine Foss til vitneboksen.

Tiltalt: Torleif Ahlsand, tidligere nestleder i styret.
Tiltalt: Torleif Ahlsand, tidligere nestleder i styret.
Advokat Bjørn Stordrange i advokatfirmaet Steenstrup Stordrange representerer Ahlsand, som var nestleder i Funcom-styret da aksjesalgene fant sted.
Stordrange har innmeldt Gerhard Florin som vitne. Florin har lang fartstid fra europeisk dataspillindustri, blant annet fra selskapet bak statsminister Erna Solbergs tidligere favorittspill «Candy Crush». Florin var leder i det såkalte supervisory board i Funcoms hollandske holdingselskap, der også Ahlsand satt.

– Florin var kollega i supervisory board med vår klient og vil kunne uttale seg om arbeidet i super­visory board, møtehyppigheten og informasjonsflyten mellom selskapets administrasjon og super­visory board. Ahlsand har aldri hatt noen annen rolle i Funcom enn som medlem av dette supervisory board. Hva Florin konkret vil si, må vi vente og høre, sier Stordrange.

Ikke kursdrivende?

– Du har også innkalt Ahlsands kone som vitne. Hvorfor det?

– For å spørre henne om et tema som Ahlsand har forklart seg om, og som hun vil kunne bekrefte eller avkrefte. sier Stordrange.

– Hva går det ut på?

– Det har jeg ikke lyst til å si noe om. Men hun er ikke karaktervitne, for å si det sånn.

– Det handler om faktiske hendelser?

– Ja.

Etter det DN erfarer, vil forsvaret blant annet fremholde at de opplysningene fra Funcoms indre liv som Økokrim mener ikke ble kommunisert til markedet, uansett ikke ville vært kurssensitive og dermed heller ikke kan bedømmes som ulovlig innsideinformasjon.

Tiltalt: Bjørn Ottar Toften, tidligere finansdirektør.
Tiltalt: Bjørn Ottar Toften, tidligere finansdirektør.
Advokat Anders Brosveet i advokatfirmaet Elden representerer tidligere finansdirektør Bjørn Ottar Toften. Brosveet har innkalt partner Petter Røed fra konsulentselskapet KWC som sakkyndig vitne. KWC driver blant annet med verdivurderinger og due diligence (selskapsgjennomgåelse).
Brosveet vil ikke svare konkret på hvordan han vil bruke Røed i retten.

– Hans ekspertise er verdsettelse av selskaper, men jeg vil ikke forhåndsprosedere hva han kommer til å si, sier advokaten.

Ifølge advokat Stordrange skal Røed blant annet uttale seg om hva som påvirker prisen på en aksje som Funcom.

Funcom vedtok bot

I oktober 2015 vedtok Funcom en bot på 1,5 millioner kroner for markedsmanipulasjon og manglende føring av fullstendige lister over innsidere i selskapet. I februar kom tiltalen mot de fire som i 2011 og 2012 hadde sentrale roller i selskapet.

Advokat Frode Sulland i Advokatfirmaet Hestenes og Dramer er forsvarer for tidligere administrerende direktør i Funcom, Trond Arne Aas. Han er tiltalt både for ulovlig innsidehandel etter verdipapirhandelloven og brudd på paragraf 17 i verdipapirhandel­loven om markedsmanipulasjon.

Tiltalen er blant annet knyttet til to aksjesalg Aas foretok i juli 2012. Økokrim mener Aas bidro til at markedet hadde en uriktig oppfatning av at han ikke ville eller kunne selge Funcom-aksjer før tidligst etter selskapets resultatfremleggelse for andre kvartal i slutten av august det året.

– Aas er helt uenig i denne påstanden og vil ikke erkjenne straffskyld for noen av postene i tiltalen. Forøvrig vil han gi sin grundige forklaring til retten, skriver Sulland i en epost.

Advokat Kai Vaag i Andenæs Aaløkken Veum Advokatfirma representerer Funcoms tidligere salgs- og markedsdirektør Morten Schjelle Larssen.

– Han har ikke handlet galt. Det er først i tiden etter lansering at man ser hvordan inntektene vil bli, skriver Vaag.

Han viser til at Larssens salg av 13.000 aksjer skjedde etter at selskapet «var klare på at han kunne selge. Salget er også meldt i markedet etter børsens regler».

13 Likes

Hvis noen lurer, så spiller jeg Arma 3 Battle Royale :slight_smile:

1 Like

Har du AGA enda?

Ja, men ikke rare greiene.

1 Like

Hvor kan jeg finne statistikk på veksten i forbrukslån for tidligere enn 2008?

Litt missvisende den saken, flere betaler med kredittkort på dagligdagse ting. De fleste gjør det jo for kickback og bonuser ikke fordi de vil ta det på lån

5 Likes