Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Qec fortsetter imorgen. Er jo snart i pluss :joy:

Håper den fortsetter skulle det være :innocent:

Har ikke følgt så godt med idag, men stemmer det at det er en fersk analyse også idag ?

Veldig spennende om det snart skjer noe inlisensenetil Qec, synst det egentlig har tatt lang tid, da eg ville tro en del planer var utarbeidet til en Evt ny oljelov skulle komme, np kom jo den, så en viss progresjon i lisensarbeidene er vel å vente.

På kort sikt håper eg Apcl kan komme med good news, så man kan komme seg ut der, og inn tungre inn i Qec før den går for høyt

Pareto har oppdatert kursmålet, fra 9,. til 12,- etter meldingen tidligere i dag. https://twitter.com/KarlOStrom/status/829343355469492226

1 Like

Wtf, dette ante jeg ikke:

1 Like

Ikke bare fra klær, men også fra tannpasta, kosmetikk, såper (sånne scrubsåper) med mere. Tror kosmetikk står for 4% av mikroplastutslipp.

1 Like

Dette var drøyt, må tilstå at jeg ikke har satt meg inn i temaet. At havet forsøples er jo kjent, men at vi forsøpler havet hver eneste dag, ufrivillig, var nytt for meg.

Vurderte å slenge en spydig kommentar til en dame foran meg i køen på Kiwi i dag. Hun hadde pakket en avokado inn i en plastpose… Jeg mener, epler, pærer og frukt der man spiser skaller, da pakker jeg selv i plast, men en avocado?

Jeg bodde i Indonesia i to år og der var det daglig bevis på at havet flommer over av plastemballasje. Vestkysten på Indoøyene er også endepunktet for en av de største havstrømmene i det Indiske hav. Tar med seg søppel fra India, Bangladesh, Sri Lanka osv. Bleier, poser og plastflasker fløt inn på stranda hver eneste dag. Mange av de lokale fiskerne tjener pengene sine på å tråle etter søppel, lønnet av hotellene på badestrendene. Mye uvitenhet ute og går, samtidig som det hverken finnes gjenvinning eller renovasjonstjenester å skryte av.

En bleie bruker forresten 450 år på å løses opp i havet. Ganske nasty!

Edit: Skremmende er det også at dyr som spiser plankton tror mikroplast er mat. Disse dyrene spises igjen av større, som spises av større dyr… Som spises av oss mennesker. Vipps, så får vi i oss masse plast i kosten. Er med andre ord bare å hamstre biotek-aksjer!

5 Likes

:+1:

Her er forøvrig en god (men litt biased) dokumentar om søppeløyene i stillehavet, samt litt lesestoff om det.

Er ikke alle miljøverntemaene som opptar meg like sterkt, men plast i havet er blandt de jeg har høyt oppe. Ble rett og slett litt bummed nå, ante virkelig ikke at avskalling i klesvask var en greie.

1 Like

Veidekke legger idag frem tidenes sterkeste resultat, bl.a med sterkt salg av bolig/ eiendom for over 8milliarder.
Foreslått utbytte på 4,5kr
Pukk og grus, og også asfalten går særs godt, men drift og vedlikehold taper fortsatt store penger

1 Like

Hvor lenge/mange kjøp gjelder 1 kr tilbudet til Nordnet. Noen som vet?

Hva står Veidekke i ?

Vei 128kr 8 tegn

1 Like

Mener å huske at det var innen utgangen av påfølgende måned. Så registrer du deg 1. Jan, har du 1kr i kurtasje ut februar.

Bare husk at det ikke er 1,- i kurtasje, men 1,- i minimumskurtasje. Kurtasjen er høyere i alle handler over typ 450,-.

Kurtasjen er 0,035%, med 1,- som minimum.

Edit: ikke 450,-. Se svar lenger ned.

1 Like

Blir ikke det ca 2857kr som er trigger for kurtasje over 1,- (ved 0,035%)?

Lite action i DNO etter temmelig nøytrale nyheter :unamused: Både aksjonærene og shorterne virker lite imponert.

Helt riktig! Vet ikke hvorfor jeg dro 500 opp fra hatten.