Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det er nok også fordi at driften er større, maskinene tyngre og mer effektive.

Har jo inntrykket av at det er lønnsomt å være fisker?

Ekstremt lønnsomt, og det er jo det som er nasjonalidentiteten vår :wink:

Ikke det å være bonde. Selv om bondelaget prøver desperat å romantisere bondeyrket.

Vel, man må nesten velge om man vil at Norge skal gro igjen eller ikke. Om man ønsker å få kjøpt norsk mat utenom fisk eller ikke. Jeg velger et Norge hvor det går an å være bonde.

3 Likes

Kjenner mange fiskere, bl.a her fra Finnmark. De har historisk (de siste 20 år hvertfall) tjent meget godt. Og de siste år har de begynt å få faste turnusordninger, noe ala offshorebransjen.

Det er ett veldig godt poeng :+1:

Forskjellen er jo også at der prisen på torsk holder seg greit oppe (jeg fant ikke nyere statistikk på et kjapt søk):

Så er kiloprisen på f.eks. hvete kjørt rett i dass. Det koster det samme i kroner nå som for 25 år siden. Legg merke til at prisen på fisk er inflasjonsjustert, mens bonden basically får det samme. Da er det ikke rart subsidiene for bønder må opp. Selv om gårdene har blitt vesentlig større og færre.

Er i fra Lofoten, fiskerne klager uansett om prisene er dårlige eller bra :wink:

Men har blitt mindre klaging de siste 3 åra fordi prisen er veldig bra nå, derfor det er en økning i antall fiskere.
@Christian Nyere liste

2 Likes

Stemmer stort sett, men det er ikke til å komme unna at for eksempel antall liter melk drukket i Norge har sunket siden 1992 eller deromkring, og at mang en åker har grodd igjen eller fått bygd boliger på seg.

Med det ekstreme presset på pris forsvinner alle marginene i dagligvarebransjen. De eneste aktørene som overlever i lengden har vist seg å være gigantene. De små individuelle kolonialene og lokale foredlerne i hver kommune er i stor grad borte eller sentralisert. Bøndene har ikke klart å danne storbruk raskt nok, og ergo er inntjeningen dårlig. Skal norsk landbruk være konkurransedyktig i lengden er det sannsynlig at det er behov for å etablere gigantgårder med mange ansatte som f. Eks i Tyskland.

Det er jo ikke akkurat i tråd med den nasjonalromantiske ånd og tradisjonene med smågårdene som går fra far til sønn, men om man ikke fornyer landbruket risikerer vi å miste hele greia.

Dette med at vi mister så mye landbruksjord hele tiden bekymrer meg mye faktisk.

1 Like

Turisme vil vi ha.
Hvem skal pleie kulturlandskapet?
Jeg vil også heller ha norske egg og norsk kylling feks.
Det jeg derimot ikke liker er måten norske bønder har behandlet arbeidsinnvandrere, noen tiere i timen…

Vi kan bevilge peng til skogrydding ?

Folk fyrer ikke lenger med ved ( ja eg veit noen gjør det, ink meg), og mye av veden importeres, fra lavkostland.
Det er det handler om, lavkost og at forbrukere ikke vil betale mer enn hva vi må.
Norge er vannsklig å drive landbruk i pga hvordan landet bort ser ut, vi får ikke store nok og effektive gårder sammelignet med resten av flate Europa.
Men vi har fisk og olje, det er de andre som ikke har.

Eg vil ikke fremstå som bondehater, men realitetene er at det er vannsklig å drive, fordi Gud har ikke skapt landet bort med tanke på landbruk.

Alt handler om volum, det vil aldri bli lønnsomt å drive lite, selv om vi skulle ønske det.

Fiskeriene tjener peng fordi landet vårt er skapt til å drive med fisk

1 Like

Problemet er ikke at folk ikke fyrer med ved. Noen gjør det enda, men ovnene har blitt så utrolig mye mer effektive. Før kunne jeg stå med spade og mate på i 60 centimeter Jøtul ovnen vår. Men etter å ha installert varmepumpe og en ovn som tar 30cm så har jeg 20 kubikk som vi brente på en sesong før, i 10 år. Dessuten er mange blit så evneveike at de ikka klarer å hugge ved lengre. Rundt meg, og på min gård inkludert gror det igjen da etterspørsel etter ved er lik null. Ender nok med å kjøpe meg en fliskutter til traktoren til høsten så måker jeg ned alt og lager flis på stedet.

Man kan fint drive en liten gård, men da må man drive med nisjeprodukter som urter eller eksklusive grønnskaer. Og da er fort vekk startkost til drivhus 5 mill pluss. Ikke mange årene siden snittlønna til en bonde var 52kr i timen. Det som “reddet” inntekten var alle timene som ble jobbet.

4 Likes

Faren til en kompis av meg er bonde, og han hadde en grei årslønn, men jobbet noe sånt som 70 timers uker, 52 uker i året. Tror vi endte på 70-ish kroner i timen.

1 Like

Om gårder.

Jeg synes dette var godt skrevet:

7 Likes

også er de fine traktorene alle rynker på nesa over leaset. Min største drøm er å drive gården min. Men det kan jeg bare glemme. Jeg har også konkludert med at siden jeg har driveplikt vil det komme en dag da Ingn vil drive jorda mi. Da kjøper jeg klipper, samler og ballemaskin og lar gresset gro. Da går jeg ut ca i null om jeg får solgt 100 baller

1 Like

Rom ble ikke bygget på en dag, men med disse tre podcastene kan dere lære sykt mye om romerriket på en måned:



https://fallofromepodcast.wordpress.com/

5 Likes

Det mener eg og, selv om det sikkert ikke ser sånn ut.

Inntrykket mitt er at gårdene og utstyr ser veldig bra ut og derfor eg synst det virker lik “snodig” at det skal være så lite lukrativt å drive som det hevdes.
Ser vi på hvordan landet vårt er bygd opp, så forstår alle at det er tidkrevende og vannsklig å drive landbruk i fjellsidene vi har, det står respekt av dei som gjør det.

Alle som driver litt med næring, vet at det er en ting som gjelder, og det er volum, derfor trodde eg kanskje at det var samdrift som er tingen.

Vi ser at gårdene blir førre og større, det tror eg er en utvikling som vi kommer til å se langt inn i fremtiden også

The History of Rome er en fantastisk podcast!