Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Sikkert noen her som kommer til å kjøpe en av disse.

8 Likes

Fjellet kaller:


Fra toppen av Store Ble 1342 m.o.h. med utsikt mot Gaustatoppen

13 Likes

Ingenting er som å sitte på en fjelltopp og kose seg med tekinvestor!

5 Likes
2 Likes

Når jeg flyr paraglider i hallingdal, ser jeg gaustatoppen godt. Ser den fra ca. 1800m og oppover, var på 3600 m en gang, da var det sånn top of the world følelse.


Her har jeg startet på Prestholt på Geilo. Dette er starten av Hallingskarvet. På bildet har jeg kommet meg til slutten av skarvet og her ser dere Hardangerjøkulen øverst til venstre med Finsevann under(det rundeish vannet øverst ganske midt i bilde. Den største skyen rett foran meg løftet godt slik att jeg fikk skrudd meg opp og tatt høyde slik att det var lett og gli inn til Finse. Det er en magisk følelse å fly hang på vindene som kommer opp langs Hallingskarvet når vindretningen er riktig. Denne dagen var termisk i tillegg så det var lett å komme seg inn til Finse. Det er postkort natur uansett hvor man snur seg på denne 3,2 mil lange turen Hallingskarvet er ca. 1875 m på det høyeste .Viss det er hangflyving er vi alt ifra 10 til 2-300 meter over skarvet på tur inn.Det er bare en gang jeg ikke kom inn til Finse, utelandet kl.08,30 og vi måtte gå ut til R7 det er ingen veier i området vi landet før vi kom ned til noen stølsområder. Slitne men ved godt mot kom vi frem til R7 ett sted mellom Ustaoset og Haugastøl kl12.30 Utstyret veier ca. 25 kg. Når vi har landet ved siden av 1222 (Hotellet på finse) er det skjelden en pils smaker så godt som her. Vi skravler om turen nyter god drikke og venter på toget som tar oss tilbake til Geilo. Inn til prestholt for å hente bil og starte hjemturen med ett smil om munnen.

15 Likes

En annen kuriositet inn til Finse er Hytte til Arne Ness, Tvergastein morro å passere dett ville hytteprosjektet. Denne passerer vi etter 5-10min flyging.


Hytta ligger på 1505 moh, helt ute på kanten av hallingskarvet, det går ikke ann å ga på fremsiden av hytta! I løpet av sitt 96 årige liv tilbrakte Arne 12 år tilsammen her :open_mouth:

13 Likes

Vet - jeg postet faktisk om dette på facebook. Sto på hegnar også - men de nevnte ingenting om at Whole Foods satser på bærekraftig og økologisk mat. Rett og slett økologisk dagligvare. Det må da være noe som får de norske dagligvarekjedene til å forstå at det er greit å satse mer på økologisk mat? Jeg forsøker selv å kjøpe økologisk; men stort sett finnes ikke utvalget, samtidig som prisene ofte er usaklig høye i forhold til ikke-økologisk. Vel vel - tilbake til business: Whole Foods er bra - håper Amazon kjører det ut over resten av verden :slight_smile: De store kommer til å ta mer og mer markedsandeler; da er det godt å ha Whole Foods med Amaozon i ryggen som en av dem!

1 Like

Nice @Halling. Du lever livet skjønner jeg!

1 Like

“økologisk” stemplet trenger en rewamp. Hvorfor kan jeg ikke kalle blåbær jeg plukker hagen økologisk? :slight_smile:
Økologisk drift krever også mer arealplass, noe som vi ikke har så mye av i disse dager? + det sprøytes nå litt uansett https://www.mattilsynet.no/plantevernmidler/oko.asp

Tror dagligvare heller skal satse hardere på den kommende vegetarbølgen. Mindre kjøtt frigir mye areal som brukes til å dyrke dyrefôr, som igjen kan brukes på litt økologisk drift? Tror Amazon ser den kommende trenden og tar en posisjon :slight_smile:

1 Like

Vi sendte sønnen på da 14 år ut med tandem på Voss i fjor, han fikk seg en 45 minutters uforglemmelig tur, han var litt stille på vei opp til startpunktet😀

3 Likes

Hvorfor kan jeg ikke kalle blåbær jeg plukker hagen økologisk?

Enig i at det er litt rart. Men det blir vel litt som et registrert varemerke - at hvis noe er dyrket med den hensikt å selge så må det gjennom noen regler for å kunne få stempelet økologisk (jeg vet ikke, bare gjetter).

Økologisk drift krever også mer arealplass, noe som vi ikke har så mye av i disse dager? + det sprøytes nå litt uansett

Vel, det er ganske mye plass å ta av på kloden. Og ja, det sprøytes fortsatt, men mye mye mindre enn i konvensjonelt landbruk.

Økologisk mat handler også om husdyrhold og dyrevelferd - jeg er enig i at det føles litt galt å drepe et annet vesen for å spise selv - men det er stor forskjell på å stable kuer oppå hverandre under transport, og at de får løpe rundt på en blomstereng om sommeren og gresse fritt. Vet jeg overdriver sammenligningen her - men for meg handler det om prinsipper for hva jeg tror er best for helheten.

Poenget her er at verdens kanskje største selskap (eller deromkring) har kjøpt en matvarekjede som beviselig har satset på økologisk/bærekraftig mat.

Hehe vi er nok veldig enig og jeg argumenterer ikke. Vet bare at mange som tenker økologisk, har mer å “tjene” på å bli “fleksitarianere” både helsemessing og etisk.

Bærekraftig! Er det jeg vil høre, ikke økologisk :smiley: Fordi kjøtt er ikke bærekraftig i mange andre land, skal man ha økologisk kjøtt må jo bøndene ha mye større areal pga landrotasjon.

I Norge har jo dyrene det stort sett godt, økologisk ell ikke. + bærekraftig. Men ute i verden er sikkert som du vet virkeligheten helt annen og ting skjer nå for å gjør den mer bærekraftig. Som du nevner Amazon posisjonerer seg inne økologisk/bærekraftig mat. Det samme gjør deres største konkurrent Alibaba gruppen som nå vil ha Norsk sjømat ( som er mye mer bærekraftig enn kjøtt) til asia.

Se denne om du har tid :slight_smile:

1 Like

Har faktisk sett den :slight_smile: bra saker. Mener å huske at økologisk kom best ut på noen felter, blant annet rester fra sprøytemidler, men at konvensjonelt kom bedre ut blant annet som du sier hvor mye areal man trenger per høstet enhet. Men de økologiske hønene har det i alle fall best! Tror jeg da. SÅ derfor kjøper jeg bare økologiske egg. Og de er faktisk ikke mye dyrere enn vanlige tror jeg!

1 Like

Du har helt rett og så rett du gjør. Er utdannet innen Matteknologi, derfor jeg er litt “på” emnet :smiley: Prøver hovedsaklig å gjøre folk like bevist på kjøpene sine og ha en etisk baktanke som deg, er viktig å stemme med pengene sine.

1 Like

Mange interessante tankar som har blitt tenkt på Tvergastein!

2 Likes

Til dere som bruker Pareto til handel: bruker dere eget selskap?

Nå som jeg går over til Pareto kan jeg ikke handle uten å tenke på skatt for hver bidige lille handel. Jeg hater å gjøre papirarbeid. Og la akkurat ned et selskap nettopp fordi jeg ikke klarte å gjøre papirarbeidet (selskapet var ikke i drift og pådro seg over 100’ i offentlige gebyr - men fordi jeg nettopp har hatt den erfaringen tror jeg det vil være mye enklere for meg å drive selskap i tiden som kommer; for jeg vet at alt det der kan jeg betale noen for å gjøre).

Ellers tenker jeg å beholde zero-kontoen til aksjekonto blir et faktum. Men har også fått aksjekreditt hos Pareto og kommer sikkert til å bli fristet til å benytte meg av den.

Aksjekonto ser ikke ut til å dekke like mye som zero-kontoen, så den har fortsatt sitt bruksområde

1 Like

Ja har ikkje heilt orka å tatt tak i det der med aksjesparekonto kontra Zero. Nokon spesiell grunn til å skifte i grunn, når man allereide har Zero-konto?

For meg virker Pareto rett og slett bedre, har gjentatte ganger irritert meg over at det tar mange dager å overføre penger til Nordnet. Pareto har en del ekstraservice - som at hvis jeg sender kvittering på at jeg har overført penger så får jeg tilgang til pengene umiddelbart selv om det tar to dager før pengene kommer inn på konto. Bedre handelsplattform ser det ut som for meg. Alt er litt proffere. Jeg synes vel at Nordnet er litt uoversiktlig, spesielt prisingen. Men nå snakker jeg kanskje mer om forskjellen mellom Pareto og Nordnet; planen min var å bytte til Pareto når aksjesparekontoen kom på bordet, så jeg kunne handle der uten å tenke på skatt.

En grunn til å velge aksjesparekonto at man feks kan stemme på generalforsamlinger. Men man får i alle fall deltatt på emisjon med zero-konto!

1 Like

Noen her som har sett på caset Enersize Oyj? Nylig notert på First North.

Noen tanker @holmes?