Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Dårlig med dekning på hytta, da er eg lett og be når kona spør om eg kan ta en tur på butikken :+1:

14 Likes

@lassar har du tips om tur rundt Sogndal for ein familie? Kjøre stor bobil så smal, bratt fjellvei (grus :-1::-1::-1:) er ikke ønskelig :grinning:
Tar i mot alle tips😀
Ellers er jo denne kjekk:

3 Likes

Jeg kan ihvertfall anbefale en tur til Rasletinden (2105 m.o.h.) hvis man kjører over Valdresflya. Først 4km lett terreng over flya med kjempefin utsikt nordover og så et par km med bratt oppover og så et par km med relativt slakt oppover/nedover/flatt bort til toppen. Etterhvert som man kommer seg opp på ryggen så er det utrolig flott utsikt nord-vest, til Tjønnholstind, Knutholstind, og mye av Jotunheimen. Jeg og dama brukte ca 4 timer opp inkludert pauser, hadde en halvtime på toppen før vi gikk ned igjen på 4 timer. (De fleste ville brukt 3-ish timer ned).

Rasletinden er toppen til venstre i bildet.

Det er relativt grei utsikt fra bilen hvis man kjører over Valdresflya også, her med Knutshøe til høyre, med Besseggen og Besshø (med skyen) i bakgrunnen til høyre og Bukkehåmåren til venstre og Kvassryggen helt bak til venstre.

6 Likes

Tips til gåtur, eller biltur?
Langtur? Korttur? :slight_smile: Gjennomreise?

Sogndalsdalen - Togga, klassikker, rett frå hovudvegen
Jostedalen - inn Krundalen og opp til Tuftebreen (ikkje ein topp, men du kjem heilt inn til breen)
Skei - Eggenipa
Hafslo - Molden
Kaupanger - Hesteggi

Har drøssevis med tips, men vanskeleg å gje nokon gode utan nok info :wink: God tur, lykke til!

1 Like

Tenkte på tur å gå, dagstur, og gjerne ikke for lang, spørs på dagsformen til våre to på 12 og 15😀, spes han på 15…

@Christian Valdresflya har vi kjørt mange ganger, ein av mine favoritter, men aldri på fottur.
Usikker på motivasjonen til barna, bare glad for at femtenåringen gidder å være med på tur, å planlegge lang fottur er ikke nødvendigvis det han har mest lyst til…
Men turen du beskriver er fristende.

Vi starter med Voss, krysser Sognefjorden ett eller annet sted, kjører sansynligvis til Åndalsnes og går kanskje Romsdalseggen.

Takker for tips så får vi se hvor Yr bringer oss, melder jo rundt 25 grader på Vestlandet i fjordene:-)

2 Likes

Rasletind er en knallfin tur! Gikk opp der litt på sparket for fem år siden. Var på vei til Lom for å sykle opp til Juvasshytta :blush:

Knutshøryggen som du nevner er forresten også helt fantastisk. Den er dessuten veldig lett tilgjengelig.

2 Likes

Jeg valgte jo turen fordi den var lett tilgjengelig og ble veldig overrasket over hvor (relativt) lettgått den var og hvor bra utsikten var (absolutt). Sistnevnte er kanskje farget av at det er 20 år siden sist jeg var på en 2000-meter. Har bare gått på 1000 - 1600 meters topper, og de har andre kvaliteter.

Møtte ikke mye barn på turen, og de 4 km i starten (og da slutten) som er lettgåtte er typisk noe barn vil synes er ganske kjedelige. Resten av turen opp til fortoppen på 2010 er ganske morsom, med noen snøflekker å krysse. Selv om hele turen er merket, så er det ikke nok folk som går den lengre opp, så man må hele tiden finne veien selv. Det er jo noe som gjør turen litt mer interessant i mine øyne. Det er ikke et turist-tråkk - enda.

Turen fra 2010-toppen litt nedover og så opp til toppen virket for meg noe langdryg, selv om det var et ganske interessant parti med litt større lyse/svartflekkede steiner med friksjon som sandpapir som man måtte finne veien gjennom.

Personlig har jeg gått i fjellet siden jeg var 7-åring, og alltid synes det er interessant, men det er neppe det samme for alle gitt! :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg synes det er supert å komme på snaufjellet, det er også noe eget med å komme over 2000 moh, i Norge.
I Østerrike har vi vært over 2500 moh med bobilen, ikke helt det samme :grinning:

2 Likes

Høres veldig kjekt ut å gå i fjellet, men jeg fikk nok av det i militæret på Maukstadmoen. Året 1967. Nå er jeg gammel og lat, sitter på terrassen med telelinsen og fotograferer over fjorden. Sikkert noen her som har aksjer i denne bedriften. Noen som vet hva bedriften heter?

4 Likes

Var med på slåtten igår, men var først ferdige kl 0200. Jeg var relativt sliten etterpå, mye 60-talls utstyr og det tok vel 12 timer totalt, med bare en skikkelig spisepause.

Faren til gårdeieren på 75 hjalp til hele tida og mens jeg sov lenge hadde, han lesset av den siste hengeren og tatt seg en trimtur på sykkel. Trøster meg med at han begynte med maraton som 53-åring. :stuck_out_tongue:

EDIT: rettelse, den nyeste traktoren var fra 60-tallet, ikke 70-tallet.

9 Likes

Mhg? Åtte tegn

Bare jeg som aldri har skjønt “åtte tegn”?

1 Like

Du trenger x antall bokstaver for å publisere ett inlegg :slight_smile:

3 Likes

aha! Åtte tegn

5 Likes

Dessverre har jeg ikke uendelig avkastning i SDS. :tired_face:

7 Likes

Nå er det padling på elva som står for tur for meg og dattera mi😀

10 Likes

Noen med erfaringer med å legge treheller på terasse/balkong? Vi har betonggulv og trenger noe som er litt enklere å rengjøre. Eller rettere sagt gjøre det enklere å skjule svevestøv ved å spyle balkongen - det er avløp.

Kriterier for hellene:

  • ok kvalitet (tar de inn til vinteren)
  • god pris
  • såpass god klaring til betongen at regnvann renner bort
  • lett å montere (men det er vel alle)
  • de må være enkle å kappe til, jeg har noen vinkler på balkongen

Har sett på denne fra Jula som er på tilbud i disse dager:

Sidenote: Noen med efaringer fra VidaXL? Tenkte å kjøpe bambusgjerde fra dem i samme slengen. Skal beache opp balkongen for bitchen. :joy:

https://www.vidaxl.no

1 Like

@Christian og andre som labber i fjellet… hva slags sko bruker dere ?

Nå går ikke jeg så mye i fjellet, men litt blir det jo. Har to par sko. Et par lettere tursko og et par fjellsko.

Tursko

https://www.xxl.no/the-north-face-verto-plasma-ii-gtx-m-tursko-herre/p/1115507_1_style?gclid=EAIaIQobChMIsJHX2cGd1QIVCS0ZCh23oAI9EAQYBSABEgKTZ_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CLqe7NzBndUCFZGMsgodAsgP1w

Fjellsko

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/north-face-ultra-fastpack-ii-mid-gore-tex-3670886

G-Sport har kundetilbud på et par sko jeg vurderer. Koster 2500,- til vanlig, 1500,- for medlemmer av kundeklubben. Skoene koster for øvrig 1979,- hos billigete nettbutikk.