Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Støres rolle ifbm Norges delaktighet i folkemordet i Libya er i aller høyeste grad både kjent og serdeles kontroversiell.
Nei, han er ikke dømt og blir det nok heller ikke. Men at han BURDE ha blitt stilt til ansvar for sine handlinger, også for en internasjonal domstol, er en annen sak.

Ingen av de prosessene som skal følges for at Norge skal delta i angrepskrig ble fulgt den gang, og både Støre og Stoltenberg agerte per lover og regler ulovlig, men selvsagt er det noen som er hevet over slike ting og har midler til å ikke bli ettergått.

Og Libya har jo blitt slikt et trivelig land etter at globalistene grusla alt av styre og stell.

1 Like

Spesielt at Utøyavinkelen gir fasit på form og innhold for ytringer.

F.eks.: SV kan slenge ut påstanden “SP mener naboens rett til våpen er viktigere enn din trygghet.”

Eller rødt: “SP vil gi bonden rett til å avlive golden retrievere”.

Det er spissformuleringer av politiske budskap og er helt uproblematisk. Det samme er Listhaugs. Lite konstruktivt: ja. Ulovlig: nei. Grunnlag for mistillit: :joy:

Vi kan ikke la Utøya legge føringer på debattens form og innhold. Det er ingen tjent med. Rent bortsett fra brune facebookhøyre som virkelig får vann på mølla.

Store stygge venstresida kaster “deres” minister på bakgrunn av en facebookpost. De får bekreftet sine konspirasjonsteorier, og trykket øker.

Opposisjonen må gjerne kaste Listhaug, men vit at meningene og stemmene eksisterer der ute i samfunnet både med og uten Listhaug. Tankegodset forsvinner ikke, men forsterkes. Og da kommer det sannsynligvis en ny profil fra FrP som fanger strømningene og sanker disse stemmene, og med et sterkere mandat enn Sylvi noen gang hadde.

Nei, Breivik og hans tankegods lever videre det.

Om vi holder oss til sak er det ikke Breiviks tankegods å mene at dømte terrorister bør fratas passet av annen myndighet enn en domstol. Den meningen er det nok flere som har. Blant annet i Høyre.

Dette var forøvrig et godt eksempel på hva jeg mener:“ammagurr du mente det samme som Breivik, racistmuch”.

Glad Breivik ikke skrev om ulv eller bompenger i manifestet.

4 Likes

Breivik sitt tankegods er at AP er den store stygge ulven og at de er landsforædere som fortjener sin straff.

Som er langt over i konspirasjonsteorier og voldsromantikk, og som spesielt etter 22. juli må behandles med langt større varsomhet fordi vi vet fra andre land at copycatvirksomhet og selvradikalisering er en skummel kombinasjon. (Edit: Ja, Breivik i seg selv jo et eksempel på akkurat det for den del. Men nå har nye psykoer et langt mer nærliggende eksempel å lene seg etter.)

Problemet som oppstår, og som vel gjør at Listhaug er så populær, er at alle som har pekt på det ekstreme meningsdiktaturet som har vært rundt innvandring helt siden slaget i brummundal har blitt direktekategorisert i samme liga som ytre høyre, cookie cutter style.

Så venstresiden kan fint skylde på seg selv for at Document.no har klart å skaffe seg så stort gjennomslag.

5 Likes

Problemet er at vanlige folk med helt vanlige og sunne holdninger hva gjelder ønske om å gjøre det beste for seg, sine og sitt land har opplevd såpass av et råkjør hvor rasist-stemplet fyker gjennom lufta både på ut- og innpust fra den eneste rett-tenkende venstresida at mange har gitt opp.
Det får heller stå sin prøve.

6 Likes

Det ironiske er jo at f.eks. Rødt er de som jobber hardest med å gjøre det bedre for folk på gulvet. F.eks. gjennom forslaget sitt om å forby bruk av bemanningsbyråer i byggebransjen i Oslo-området. Hvis det går gjennom, så blir det vanskligere for f.eks polske stråselskaper å leie ut arbeidskraft som blir betalt langt under norsk tariff. Høyresiden står jo stort sett for deregulering som gjør det vanskeligere å skaffe seg fast jobb.

Nå skal det sies at jeg synes AP i nyere tid er en skygge av sitt tidligere selv. De er vesentlig nærmere høyre enn de burde være. Jeg kan vel heller ikke si at jeg er noen stor fan av Støre. Jeg sliter med å forstå hvordan han kan være leder av AP. Noe som vel er årsaken til at partiet ikke akkurat gjør det skarpt…

Også jeg som stemte på ei dame som høvler over tenåringer i en åker i nordre Trøndelag. Akk.

Fant vi noen gang ut av hvem som for på hvem?

2 Likes

Men fremdeles så holder de møter hvor de mobber enkeltpersoner og hyler og skriker om at de gir seg ikke før vedkommende er arbeidsledig. Snakk om å pisse i motvind

4 Likes

Jeg tror følgende replikk ble brukt: “Vet du hva som hadde sett bra ut på deg? Meg! :grin:

1 Like

Litt morro at AP drar 22juli kortet. Og at Breivik nevnes.

Også rart at ingen media nevner denne gladgutten. En trofast AP mann fra halden.

Konklusjonen må være at uspiselige typer stemmer på alle partier. Og at man helst bør rydde i sin egen bakgård før man drar de korta. For plutselig finnes det mye svinn.

Ser også Rødt er nevnt. Flertallet av medlemmene der mener vel forsatt at væpnet revolusjon er et ok virkemiddel.

7 Likes

Kommer ikke til å forsvare folk som oppfører seg som idioter, det finnes det mer enn nok av på alle sider.

Det jeg er for er politikk som gjør at Norge fortsetter å være et land med så liten avstand som mulig fra Jørgen Hattemaker til Kong Salamo. Å tro at Norge blir et bedre sted uten fagforeninger tror jeg er å tro på julenissen. Enkeltpersoner som ikke forhandler kollektivt har lite å stille opp mot store arbeidsgivere.

Når det er sagt, makt korrumperer, og fagforeningene er ikke skånet for det.

3 Likes

Tror de fleste partier er ganske samstemte her. Uenighetene går vel heller på hvordan man skal få det til?

1 Like

Jepp, regjeringen har f.eks. gjort det lettere å ansette midlertidig, og ikke overraskende, så blir det da mer midlertidige ansettelser og ikke flere arbeidsplasser som de forventet. Forskning.no artikkelen nedenfor ble gitt ut to år før regjeringen endret loven.

1 Like

Jeg har noen spørsmål

Har MDG og Bellona-Hauge noengang sett denne?

Fatter de hva som vil skje med norge og vår økonomi dersom vi oppfyller deres våteste drøm om å tilintetgjøre de to store brune firkantene der over natten?

Hva kalles et slikt diagram på norsk? Dette er fra 2012, skulle gjerne hatt et oppdatert et.

4 Likes

Du glemmer at AP og arbeiderbevegelsen var de som tillot MASSIV innleie ( statoil og DNB leda ann). Høyresiden ryddet bare opp og putta ting inn i rydda former.

3 Likes

Høyresiden åpnet bare enda mer opp.

Nå skal det jo sies at jeg som sagt ikke har stemt AP, men Rødt, ettersom de faktisk fører en politikk rundt ting som f.eks arbeidsmiljøloven som jeg kan stille meg bak. AP har gjort store ting for landet tidligere, men er nå bare en skygge av sitt tidligere seg. For meg ser Rødt på mange måter ut til å føre den arbeidspolitikken AP gjorde før.

Jeg har også savnet et parti for gutta på gølvet. Og jeg er enig. Rødt er nok det eneste psrtiet med en arbeidslivspolitikk jeg liker godt. Synd pakka deres ikke er etandes for meg.

2 Likes

Jeg tror ikke at en så dreven kommunikator som Listhaug kun hadde ett budskap i den posten. Jeg leser mist 3 budskap rettet mot forskjellige grupper i det norske samfunnet. En tidligere seniorrådgiver i First House finner sikkert 4-8.

Jeg mener heller ikke at den posten alene er grunn nok til å stille et mistillitsforslag. Det tror jeg heller ikke at partiene som stiller seg bak forslaget mener. Jeg tipper KrFs liste over ting som svekker tilliten til Listhaug begynner å bli ganske lang, og da trenger man kanskje bare en dytt.