Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om kryptomarkedet til å mene så mye om det, men Myrseth går nok der pengene er…

Er mer bekymret for Dovre forvaltning sin fremtid nå, og om noen her har bundet opp midler i noen av fondene til Dovre

Hva er det vi tuller på børsen for? Vi burde startet barnehager hele gjengen :joy:

3 Likes

Hæ, er ikke Oslo børs en barnehage da? Da har jeg misforstått helt :joy:

6 Likes

Den følelsen når du finner ut at Pushwagner faktisk var 77, ikke at han var 60 men bare så mye eldre ut.

Søren meg respektabel alder all things considering.

1 Like

Noen som har kjøpt/prøvd denne?
Tenker i bobilen til barna på 13 og 16…:blush:

Edit: bestilte den som kom i fjor, men dem kom aldri allikevel…

1 Like

Champions League her nå, Salah bare fortsetter å score!

Det er så stor forskjell på Salah og Mane nå. Mane burde hatt minst et mål. Imponert over roen Salah har foran mål.

1 Like

Har ment en stund nå at Mané sliter med selvtilliten. Han burde sentret til Salah!

Helt enig. Han var vel ute med skade en periode, men syns det begynte litt med det røde korte mot Manchester City der han sparket keeper. Enig han blir litt egoist med ballen, han prøver å bevise noe. Kan ikke være lett med en Salah i storform. Han har blitt bedre da, men et stykke igjen.

1 Like

Jeg synes denne stripen virker høyst relevant her:

9 Likes

Ha ha ha :sweat_smile:

1 Like

Lufter litt:

Er litt oppgitt til tider over “oss og dem” holdningene som er så sterke hos mange mennesker.

I disse dager med fokus på elbiler har man fått “dieselelskerne” og “batterifolket” og liknende begreper.

Jeg følger en del aksjer og noen tåler overhodet ikke at man en periode ikke er aksjonær, men likevel kommenterer utviklingen i bildet rundt aksjekursen. F.eks. i dag på HO der mange er opptatte av at NEL Hydrogen ikke har så mange håndfaste kontrakter og at dette bekymrer, hvorpå man blir møtt med “hvorfor gidder dere å kommenter…” osv…

Håper dette forumet klarer å være og forbli et objektivt sted der saker kan diskuteres uten å måtte gå på person.

Takk for meg.

5 Likes

Godt innspill! Da forumet het FuncomInvestor var det ofte vanskelig for de som var kritiske å slippe til i debatten, så jeg prøvde som regel å «fremsnakke» og løfte frem de kritiske synspunktene - det var ikke alltid like populært. :sweat_smile: Etter at vi åpnet opp for diskusjon om flere aksjer opplever jeg at det har blitt enklere å komme med kritiske tanker enn før. Hva synes dere?

4 Likes

Jeg synes stort sett at saklige innlegg som belyser nedsider blir godt mottatt, dette er dog noe vi alle kan være på vakt om, at sånt ikke blir nedsablet av hallelujagjengen :rofl::+1::+1:

2 Likes

@Ilmimo jeg svarer deg her, siden det ble litt mer generell prat enn Nano :slight_smile: Ja jeg tror nok Funcom vil øke en god del, kanskje til og med doble seg mot release, så magefølelsen sier at det kan være lurt å satse litt. Men samtidig vil ikke jeg gå glipp av en eventuell oppgang i Nano, som jeg tror vil bli ganske stor med gode, bekreftende nyheter. :+1:

1 Like

Takk til @Bob_le_Plast for å minne meg på denne.

2 Likes

Bør ses med lyd :slight_smile:

Tar det i denne tråden, siden spørsmålet mitt har lite med Funcom å gjøre.

Så, har du lyst å si hvilke selskaper og hvorfor du mener de har store ting på gang og hva det kan gi i avkastning? :slight_smile:

Joda, jeg kan prøve å redegjøre for hva jeg er investert i akkurat nå i alle fall. Dette vil kunne endre seg underveis. Først og fremst tror jeg det er viktig å ha litt cash for hånda, da jeg synes markedet er noe uforutsigbart for tiden.

Nokia
Benyttet anledningen til å kjøpe mer Nokia på duppen som var når kvartalsrapporten ble sluppet før helgen. Nokia leverte litt dårligere tall enn forventet fra analytikerne, og gjorde et lite stup, før det tok seg raskt opp igjen. Nokia kunne fortelle at kundeetterspørselen for 5G blir større og større og at de nå regner med at utbygging av 5G-nettet starter allerede i slutten av 2018 (i Nord-Amerika). Tidligere var det satt forventninger til utbygging i begynnelsen av 2019. De hever markedsutsiktene for nettverksvirksomheten i 2018, og forventer å overgå markedet for 2018, totalt for året.

Dette er et av de større skiftene vi har sett innen teknologi. Den største endringen vil kanskje komme med maskinene, det er nesten som en ny industriell revolusjon på samme tid. Fabrikkene skal helautomatiseres, store maskiner skal styres med fjernkontroller, bilene skal kjøre av seg selv, VR/AR skal få utnyttet sitt fulle potensiale, byene og hjemmene våre skal bli smarte, droner skal levere varene våre osv. Vi vil få såkalt M2M (machine-to-machine) som innebærer kommunikasjon mellom maskinene, uten menneskelig interaksjon. Alt dette vil presse fram utbygging av nettet, enten man liker det eller ikke. Og omleggingen fra 4G til 5G er en langt større omlegging enn tidligere. 5G fungerer på lavfrekvente bølger, som kan inneholde store mengder data, men som ikke fungerer over lengre avstander. Dette krever en helt annen struktur på nettverket enn hva vi ser i dag.

5G-revolusjonen, i alle fall forberedelsen til den, starter i år. Det er årsaken til at jeg er i Nokia nå.

Hunter
Fredly har selv vært ute med hvorfor det bør investeres i Hunter. Kort sagt blir nye regler for drivstoffet disse store båtene bruker, regulert fra 1. januar 2020. Det vil føre til at skipene som ikke har ny flåte, må fyre med marin diesel som vil være langt dyrere enn høysvovelbrenselolje, som de nye skipene til Fredly kommer til benytte seg av (på grunn av at de filtrerer utslippene ved hjelp av en skrubber). Fredly anslår inntjeningen til disse skipene å være opptil kr 40000 mer pr. dag, noe som er betydelig og vil øke etterspørselen for disse skipene betraktelig. Og i så måte verdien på skipene, som Fredly jo har kjøpt på billigsalg.

CRISPR
De første kliniske forsøkene på mennesker er i gang, og Kina har allerede testet det ut på kreftpasienter i sine sykehus, hvor sykehuset lokalt kan bestemme hva de ønsker å prøve ut på sine pasienter. Der ryktes det om 40% suksessrate på kreftpasienter som har forsøkt alt, og synger på siste vers. En av disse har levd over 1 år, noe som er langt over forventet levetid. CRISPR anses som vår neste medisinske revolusjon, og er også det som skal redde oss når bakteriene blir resistente mot antibiotika. Samtidig vil vi kunne utrydde mange sjeldne genfeil, og hjelpe familiene som må streve med forferdelige sykdommer hver eneste dag. Tenk at de har muligheten til å programmere nøyaktig hvilket gen som skal erstattes med et friskt et. Det er jo fantastisk! Selskapene krangler om patenter, og jeg har derfor fordelt min investering over flere selskaper. «Vinneren» vil likevel lisensiere ut teknologien til de andre.

Starbreeze
Jeg har tro på OWTD, og aksjekursen ble nå såpass lav at fristelsen ble for stor.

6 Likes

Sikkert en del folk med tur erfaring her. Er det noen som har noen gode anbefalinger av brennere og et godt liggeunderlag?
Til bruk for det meste på vår, sommer, høst. Turer på 2-4 dager. En brenner som varmer godt, stabilt, ikke så tungt, lett å bruke. Liggeunderlag med god komfort, ikke så tungt, ikke så dyrt.

1 Like