Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg hadde nok brukt et par hundre mill på å gjøre som Savepig sier, kjøpt opp alt som legges ut for salg så de shorterne hadde blødd skikkelig :joy::+1 :money_mouth_face::

Dette var rene komitimen:

"– Så dere sier ikke nei til Apple Pay fordi dere har en konkurrerende tjeneste i form av Vipps?

– Vi sier nei fordi vi ser at dette er en løsning til i liten grad er tatt i bruk. Brukerne har i dag alternativer som de er fornøyd med i form av kredittkort og kontaktløs betaling, sier Nyheim. "

Haha, ja dette var overbevisende :joy:

3 Likes

Jeg måtte le litt, ApplePay er installert og satt opp her ;D

1 Like

Jeg ser heller ikke hvorfor DNB skal gi bort det norske markedet til Apple og løsninger som Vipps fungerer jo bra i dag.

Vipps fungerer bra til kontaktløs betaling med iPhone i butikk?

1 Like

Kanskje ikke? :stuck_out_tongue:

Vipps har vel ikke tilgang til å bruke NFC-chippen i iPhones.

Fordi Apple ikke vil gi andre aktører adgang til å lage en betalingsløsning, fordi dette er et lukrativt marked de vil holde for seg selv.

Nei, Apple har ikke noe moralsk overtak her i mine øyne. :stuck_out_tongue:

6 Likes

Mener å ha lest at Apple skal åpne for tilgang til NFC-chipen, tror det var i iOS 12, men mulig de kommer til fortsatt å blokkere betalingstjenester?

Burde være mat for konkurransemyndighetene i Europa i så fall?

EDIT: Ser ut som man fra iOS 11 i alle fall kan lese NFC-tager, men det er vel neppe tilstrekkelig for å kunne gjennomføre betaling?

https://developer.apple.com/documentation/corenfc

2 Likes

Bankene bruker sine virkemidler og Apple bruker sine, personlig liker jeg ingen av dem og egentlig overrasket over at de får lov å holde på på den måten.

2 Likes

Noen som har erfaring med BEAROBXX10NON? tenker det er et lite krakk på gang snart…

Jeg har mer til overs for norske banker enn Apple, rett og slett fordi norske banker betaler skatt til Norge, og det gjør ikke Apple i nevneverdig grad.

1 Like

For mye Funcom i porteføljen igjen, nå følger den svingningene der igjen. :smiley:

Fordi mange forbrukere (les: kunder i banken) ønsker det?

2 Likes

Kundene i banken ønsker også lavere rente, men burde banken gi det? :stuck_out_tongue:

1 Like

Det blir litt annerledes føler jeg. For all del, jeg har forståelse for hvorfor DNB ikke vil ha inn Apple pay.

Det blir mye av det samme egentlig, å gi fra seg kontrollen over betalingsmarkedet til en tredjepart som Apple er noe de vil tape penger på.

De må selvfølgelig levere en tilsvarende løsning selv, men da er vi over på at Apple ikke har gitt fra seg kontrollen over hva tlf kan gjøre helt enda. De tenker mao prikk likt som DNB. :stuck_out_tongue:

Jeg ser ingen grunn til å gi verdifulle markeder til selskaper som ikke betaler noe særlig skatt til Norge. Gjelder apple, facebook, google, uber, osv osv osv. Enten får de betale skatt på tjenestene/overskuddet på lik linje med konkurrerende virksomheter i Norge eller så kan de holde seg unna. Vi må tross alt finansiere velferdssystemet vårt på en fornuftig måte.

3 Likes

Det norske folk har da overgitt seg selv til Facebook for lenge siden. Helt frivillig :joy:

1 Like

Jada, og samme med de andre selskapene.

Men det betyr ikke at jeg syntes det er fornuftig.

Forøvrig er jeg stort sett positiv til sosiale medier/annonsemarkedet, men jeg syntes de burde skattlegge overskuddet i landene der det genereres i stedet for å sluses ut til skatteparadiser.