Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Lol. Utdyp.

1 Like

Misforstå meg rett her. Jeg har bare sett hva alkohol gjør med enkelte folk, har vært borti endel alkiser gjennom livet også. Det er ikke pent. Du kan også dø av det. Du kan ikke dø av weed (direkte i hvertfall). Dermed ikke sagt at jeg er FOR legalisering. Jeg skjønner godt argumentet “hvorfor introdusere noe nytt” liksom. Men når det gjelder Cannabis synes jeg det godt kunne vært avkriminialisert. Hvis naboen har en plante på kjøkkenet til eget bruk synes jeg ikke han skal bli stemplet som kriminell av den grunn.

Enig i at en regulering også vil gi inntekt til staten i form av skatter og avgifter + man blir kvitt en del kriminalitet. Vi får se hva som skjer, merker det er en endring i verden generelt når det kommer til Cannabis, nå er det jo fullt lovlig i både Uruguay og Canada. Eksperimentet til Portugal med avkriminalisering har også båret frukter:

1 Like

Hehe, tror ikke jeg skal henge ut noen offentlig, uansett hvor anonymt dette forumet er :slight_smile:

Fullstendig uproblematisk!

Det er vel egentlig avkriminalisering jeg mest er for (særlig når det er snakk om til eget bruk). Legalisering er å gå mye lenger og jeg er ikke sikker på om det er veien å gå.

Narkotikapolitikken vi har hatt det siste halve århundret i Vesten er fullstendig feilslått og i stor grad basert på moralisme (altså du er dårlig menneske som stapper den driten i deg). Litt som forbudstiden på 30-tallet, så funker det rett og slett ikke og fører sannsynligvis mange mennesker rett ut i uløkka. For ikke å snakke om at finansierer kriminelle nettverk. Det bør man være klar over når man kjøper festkvota på gata. Indirekte støtter du opp om skyteepisodene vi opplever i Oslo for tiden.

3 Likes

Spørs hva du mener med fri pass, men ja jeg drar ned til Nederland og henter medisinsk på recept og toller det i norge hvis det er over 6000 kr i verdi.
Helt lovlig. :slight_smile:

1 Like

Hvorfor røyke, snuse og drikke?:open_mouth:

Dn er også på ballen

Godt spørsmål. Har ikke noe bedre svar enn at snus er digg. Drikker svært sjeldent… :slight_smile:

1 Like

Jeg har en venn som ringte meg i dag. Personen var mildt sagt fortvilet.
Personen har blitt tatt inn på master på det universitet de ville, men nå fikk de en krise beskjed fra BI hvor personen har tatt bachelor.
Personen er enn topp student med bare Aer og Ber. Men nå hadde har han/hun blitt tatt for fusk. Fusken var på en gruppeoppgave hvor de var 3 personer.
Den ene har allerede innrømmet skyld. De ble tatt med 30 % fusk…
Beskjeden de fikk var den strengest. stryk i faget og utestenging av BI i 2 semester. Dette fører til bachelorgraden forsvinner og personen får da ikke komme inn på universitet på master.
spørsmålet er da, er det noe de kan gjøre? De har levert inn klage, den skyldige har meldt seg til BI og spørt om de kunne ta på seg hele skylden, men dette nyttet ikke.

edit: Kalles småprat for en grunn! alt trenger ikke være aksjerelatert!

3 Likes

Rett tråd for dette ja.
For en trasig situasjon!
Får gå ut fra at din venn er uskyldig selv om det var en gruppeoppgave, hvis det stemmer så får man håpe det løser seg :+1:
Er sikkert noen her som har tips og råd å komme med :blush::+1:

Det høres jo rart ut at hvis en jukser på en gruppeoppgave, så skal hele gruppa stryke? Jeg kan liksom ikke se at det er innafor. Høres ut som advokatmat?

1 Like

Først og fremst må vi anta at din kamerat er uskyldig, og samtidig at den skyldige er villig til å ta støyten for dette. Få din kamerat til å få ovennevnte skriftlig fra den skyldige og klag det inn til Klagenemnda, red «Lov om universiteter og høyskoler»
§ 5-1.

Det er normalt at alle blir reist anklage mot. Be om innsyn i saksdokumenter. Dersom saken forfølges, vil din venn bli bedt om en redegjørelse og får informasjon om sin rett til advokat (forvaltningslovens
§ 12) og dersom det reises sak, skal din venn ha rett på advokat på universitets regning ref. «Lov om universitet og høyskoler»
§ 4-8.

Tøff sak, men er han uskyldig er det bare å stå på litt, så ordner det seg.

5 Likes

Synes dette var en bra sak hvis de får det på dagsordenen.

3 Likes

Testing testing. Dukker alt opp her nå?

1 Like

Og jeg fikk notification og greier. :wink:

Takk for svar, leste i loven at det sto selv på gruppeoppgave skal det bli gjennomgått individuelt for fusk… sender informasjonen videre så håper vi det ordner seg :slight_smile:
skal ikke være mulig å tape 1 år på noen andre sin fusk

5 Likes

Jeg har ikke sjekket dette, men synes det høres rart ut med utestengelse hvis det er avklart at det var en annen som jukset. At den aktuelle eksamen bedømmes til stryk for alle tre er mer forståelig. Besvarelsen kan jo være ganske håpløs å bedømme fornuftig hvis deler av innholdet må sees bort i fra.

Ansvaret for alt ligger uansett hos den som faktisk jukset. Det burde i det minste være grunnlag for at de to andre kan kreve at denne personen erstatter alle økonomiske tap/utgifter som situasjonen påfører dem, feks studieavgifter, eksamensavgifter osv.

1 Like

beklager å avbryte med et veldig usaklig spørsmål.

er det innafor å vaske tannkosten til kjerringa i do vannet? siden hun har vært utro i over et år liksom.

2 Likes

Ja, men først etter at du har gjort bommelom.