Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg bruker en flyttbar ac på soverommet med røret ut vinduet. Ikke optimalt siden man må ha vinduet oppe, men det fungerer rimelig greit. Får soverommet ned til 18 grader på en halvtime/time.

Regner med at borettslaget ikke kan ha noe mot et rør ut vinduet.

Mitt problem er at vinduene ikke går rett opp eller ned, men dyttes utover. Så vidt jeg har sett på den typen løsninger så funker de best med ett vindu som går rett opp og ned, fordi de settes inn i en åpning nederst? Jeg får ikke lov til å endre vindustype (fasadeendring som ikke godtas av borettslaget).

Hadde du den problemstillingen, og i så fall, isolerte du resten av vinduet eller?

https://www.proshop.no/Varme-og-kjoeleapparat/Dyson-TP-04-Pure-Cool-Tower/2658539?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKCAjw4uXaBRAcEiwAuAUz8EUf_wvv0ZjHTa9V_qe6d8B_2npj1Zq4olZlbowxj_Fn32LgHDD3GhoCYjsQAvD_BwE

2 Likes

Sjekk ut det jeg linken jeg la ut

Nei. Jeg har bare slengt røret ut vinduet når jeg har behov for kjøling. Fungert godt nok for min del.

3 Likes

Ah så det funker bra nok? Digg. Jeg holdt på å bestille en sånn men pga vindustypen og youtube videoer som viser at man skal isolere rundt så gjorde jeg ikke likevel. Takk!

Takk, skal se reviews på youtube nå, så blir det enten en sånn eller en som pumper luft. Så lenge jeg slår dem av etter kl 10 om kvelden så bør naboene tåle det.

Alle besserwissere sa det samme til meg. At man måtte gjøre det ordentlig med hull i veggen eller fikse vindu.

Jeg slår som regel et slag for godt nok, og enkle løsninger :slight_smile:

Har brukt denne løsningen i snart 10 år, og selv i år har jeg ikke følt noe behov for å gjøre noe annet :slight_smile:

1 Like

Men jeg kan nå fortelle hva jeg gjorde som kostet 400kr. 2 billige bordvifter. 2 åpne vinduer. 1 blåser ut. 1 blåser inn.
Da suger du ut varm luft. Å en blåser kaldt inn. Funker selvsagt best å egentlig kun på natten. Men sørger i det minste for god natte søvn

2 Likes

Hvis du er litt nevenyttig kan du lage noe selv. Se på denne artikkelen og videoen

1 Like

Oi. Ser på tips fem er nesten det samme som jeg har gjort.
Smarte folk som har skrevet det der :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ser noen har postet bilder av basseng og annet dill dall.
Slenger meg på den teorien om å gjøre det enklest mulig :rofl:

Ikke så dypt basseng her i ghettoen

6 Likes

Jeg har også portabel AC som @trondvh, kjøpte da vi ikke har AC i bodel i bobilen, kun når vi kjører. Kjøpte en 10 år gammel på lokal FB gruppe, 750 kroner.
Bråker endel, men kjøler tilfredstillende, brukte den på soverom i natt med slange ut vindu.
Det beste er selvsagt å lage en plate som dekker vindu med hull til slange, alternativt hull i veggen, men å slenge slangen ut vinduet går bra for å kjøle ned soverom før en legger seg. Det skal jo ikke være fryserom heller.
Hvis du vil lage plate, så løste jeg det i bobilen ved å finne ett rør på Biltema hvor slangen går gjennom, laget «gjenger» innnvendig med sikaflex for å holde slange fast. Funker bra.
Men neste bobil skal ha enda bedre lasteevne og fastmontert AC😊

2 Likes

Jeg har en portabel AC (Sandstrøm) kjøpt på Elkjøp til 3-4000 kr tror jeg.
Har faktisk brukt den en del her i Alta (!!) på soverommet.
I resten av huset bruker jeg bare varmepumpa når det blir for varmt.
Fikk noen ideer her angående slangen ut vinduet til AC,en :slight_smile:

2 Likes

Slik har jeg laget gjennomføring:

2 Likes

Ikke dumt.
Jeg bruker terrassedøra, må kanskje snekre sammen noe som passer der, når det var 32-33 i skyggen her så var det vanskelig å få temperaturen ned under 25 ish med døra på gløtt.
Men nå kan jeg sikkert bruke goooood tid på å lage en løsning, det er ikke hverdagskost (eller hver sommer-kost :stuck_out_tongue_closed_eyes: :joy: ) med over 30 i skyggen så langt nord for polar- og moralsirkelen :grin:

4 Likes

Herlig her i nord også :sunglasses: :beers::beer:

6 Likes

Nyt været @Oilimp vi var Norge rundt i 2006, når vi var i Vardø rundt 20.juli var det 4-5 grader og havet slo over moloen!
Vi forsøkte å få tak i vinterdresser til barna (de var 1 og 4 år), men det var ikke å oppdrive i Vardø…

1 Like

Jeg pakker inn røret med gardinene :smirk:

2 Likes

sååå varmt i Alta? kuldegrop på vinteren og varmegrop på sommeren når d er vindstille eller?
Fornøyd med våre 15-20*c ish i Lofoten, da kan man det minste være i litt aktivitet :stuck_out_tongue: ( selv om jeg ikke var det idag :sweat_smile: )

1 Like