Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

:sweat_smile:

image

2 Likes

For en familie!!!

4 Likes

Sandnes løper fra resten av Europa :slightly_smiling_face: GULL nr.2 til Jakob på 5000m på ny Europarekord for jr.U20. Sølv til Henrik :+1::muscle:

6 Likes

Det er bare så ufattelig drøyt!
Kan bare spekulere i hva resultatet hadde blitt om Filip hadde holdt seg på beina…

1 Like

Svar til skeptisk , hvis innlegg har blitt flytta til en innsidertråd… han mener Monsanto har blitt tråkket på av det amerikanske rettsvesenet.
Det kan diskuteres. Når har et rettsvesen ligget fremst i løypa? Kjemikalieprodusentene ligger vanligvis et steg foran. Det er først når konsekvensene av skumle ting fremkommer, at rettsvesenet kommer etter. jfr Pelikanrapporten. (Film, basert på en virkelig hendelse)

Det var ikke meningen at HELE innlegget skulle flyttes til insider, men @Pdx gjorde det sånn…

Ser den, skeptisk… men jeg liker dårlig at jeg ikke kan debattere mitt eget innlegg.
Vel, er på vidda, med dårlig internettforbindelse…
Så det går treigt, uansett.
Men vakker solnedgang. Etter gårsdagens uvær.
Litt som Nanos aksjekurs.:space_invader:

Litt off-topic ift Nano, men her har Monsanto virkelig blitt tråkka på av det amerikanske rettsvesenet. Saken rundt glyfosat og Roundup er ikke svart- hvitt, men de meste som finnes av forskning på feltet finner ingen (EDIT: klare) sammenhenger mellom glyfosat og utvikling av kreft. Heller ikke Roundup som produkt. Såvidt meg bekjent er det heller ikke rapportert noen signifikante data på at det er flere tilfeller av NHL blandt gartnere eller bønder som har brukt produktene i årevis. (Correct me if I’m wrong…)

Glyfosat er et giftmiddel og hyppig eksponering er garantert ikke sunt på sikt, men jeg er fortsatt av den oppfatning at glyfosat har reddet vesentlig flere mennesker fra hungersnød enn middelet har skadet.

Ettersom det er litt stille her nå håper jeg det er plass til litt mer off- topic…

Hatet mot Monsanto har blitt en folkebevegelse.
Mye av hatet baserer seg på like sviktende grunnlag som vaksinemotstanderne bygger sin sak på. Ikke samme grunnlag, men like sviktende.
Mye av bråket rundt Monsanto dreier seg om Agent Orange (forøvrig er dette ikke D. Trump). AO var et kjemisk stridsmiddel som ble utviklet av Dow Chemical i tiden før/ rundt Vietnam- krigen og ble bl.a. brukt til å fjerne vegetasjonen de vietnamesiske soldatene gjemte seg under. I ettertid er det påvist klare sammenhenger mellom helseskader og dette produktet.
AO var forøvrig ikke et Monsanto- produkt. Monsanto ble tvunget til å produsere dette middelet av amerikanske myndigheter fordi DC ikke klarte å produsere nok selv.

EDIT: Kanskje @kaei eller @Asana kan forklare nærmere hvorfor denne fortjente en klovn?
Er nysgjerrig…
Kanskje @pdx også bør flytte den over i ny tråd?

Det er derimot flere studier som viser en spesifikk sammenheng mellom Hepatitt-C og NHL enn det er studier som viser tegn til sammenheng mellom glyfosat og forskjellige kreftformer.

Hatet mot Monsanto handler om så mye mer enn det. Asbest, det ligger en by død på grunn av det. Genmanipulerte matvarer hvor bønder blir rettslig forfulgt og ruinert om de beholder såkalte såkorn for neste års avlinger. De MÅ kjøpe av Monsanto. Selv bønder hvor de har hatt egne avlinger som har blitt forurenset av Monsanto frø har blitt saksøkt og de har tapt. Problemet med Glyfosat er at det mistenkes at det er problemet/årsaken til den vannvittig biedøden rundt om i verden.

Hilsen hobbybonde

Edit: ikke asbest, pcb

6 Likes

Kan anbefale å se bl.a denne https://youtu.be/6nNFmzAOtJI

Hatet mot Monsanto handler om mye mer enn både du og jeg klarer å komme opp med. Patenteringen av såkorn er en av de tingene også jeg er seriøst motstander av, men historiene om saksøkte bønder og sånn finner man ikke igjen når man begynner å grave litt.

Biedøden er annen ting. Det brukes såpass mange sprøytemidler i landbruket at man ikke med sikkerhet kan si at biedød skyldes glyfosat. Det kan kan like gjerne være midlene som brukes som stråforkortere, aksforlengere (finnes forøvrig ikke, men hadde sikkert vært en bra greie), meldugg, sopp og alt annet det sprøytes mot. Som hobbybonde regner jeg met at du kjenner til bruksområdene for forskjellige sprøytemidler og skadevirkninger. Som hobbybonde kjenner du forhåpentligvis også til de strenge reglene rundt bruk av Roundup på innmark som brukes til dyrking av matvarer.

Jada, jeg hadde en enorm runde hvor jeg researcha Monsanto og round up og de historiene er høyst reelle. Problemet i dag er at det ikke finnes et like bra snillere alternativ. Derfor har bannlysingen av round up blitt utsatt gang på gang. Jeg har ikke fulgt med så mye de siste årene men det er snakk om rapporter hvor glyfosat konsentreres og blir værende i jorda i lang lang tid. Biedøden er vel ikke dokumentert men det er en mulig faktor sammen med mobilmaster som visstnok forstyrrer bienes navigasjon

1 Like

Du sier du har researcha Monsanto opp og ned.
Som hobbybonde håper jeg du har lest det pakningsvedlegget som følger med en kanne skikkelig Roundup. Hvis ikke kan jeg sikkert ta et bilde og sende deg. Og da snakker vi ikke Plantasjen- Roundup men den du trenger spøytesertifikat får å få kjøpt.
Glyfosat er GIFT i konsentrert form og krever spesielle håndtering! De aller fleste tilfellene hvor man finner skader grunnet glyfosat skyldes dette at vi mannfolk ikke leser en enkel bruksanvisning. Han som nettopp ble tilkjent millioner av dollar i erstatning kan umulig ha lest bruksanvisningen når han ved to tilfelller søler konsentrat over hendene…

Alikevel, vi snakker gift her. Men brukt riktig er det lite som tyder på at det er farlig.
Ingenting av det glyfosat blir beskyldt for er dokumentert skikkelig.

Det er jeg fullstendig klar over :slight_smile:

Oj. Jeg fikk nettopp en seriøs karamell fra Viken Energi når jeg stappa to stålpinner i stikkkontakta. Tror jeg saksøker Elko ettersom de har produsert stikkkontakta…

Såså kompis, nå tøyer du strikken :joy:

1 Like

Tøyer strikken ja, men det er en måte å få frem et poeng på.

EDIT: Kanskje heller saksøke produsenten av de to stålpinnene jeg brukte?

EDIT #2: Jeg er også faktisk seriøst skeptisk til Monsanto og glyfosat, men prøver å demme opp for litt av det som blir fremsatt som sannhet når det ikke er sannhet.
Jeg er sikker på at Monsantos produkter har reddet flere fra død enn de har skadet.

Er forsåvidt enig med deg. Så en god del vel dokumenterte dokumentarer men vi snakker om tilbake i 2014 og en del av det finner jeg ikke uten videre. De andre store er ikke stort bedre de heller