Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

«,vi snakker gift her. Men brukt riktig er det lite som tyder på at det er farlig.
Ingenting av det glyfosat blir beskyldt for er dokumentert skikkelig.»

Eeeh, skeptisk. Er vel en grunn til at ordet gift finnes? ( ikke ekteskap)
Anbefaler « Bienes historie» av Maja Lunde.
Vakker bok. Bestselger.
Edit, ser at ordet vakker mtp Lundes bok er noe malplassert. Vondvakker.

Eg er sjokkert. Det her skal være ein dokumentar men det kan vel umulig være sant hva som fremkommer som normalen i Japan.

2 Likes

Har de tid til å møte hverandre og ha sex der da? Ser for meg at all tid brukes på jobb og søvn i storbyene. Det har jo blitt sånn at arbeidere blir frosset ut hvis de drar hjem fra arbeid tidligere enn sjefen. Sjefen kan godt bare sitte på kontoret å spille tetris mens arbeiderne jobber seg til døde.

Uten å ha sett dokumentaren så tror jeg ting stiller seg annerledes på landsbygda der corporate culture ikke har tatt over.

Dei har tid men eks gutta vil heller være med virtuelle jenter enn ekte.
Og når dei ønsker kontakt veit dei ikkje åssen dei skal oppføre seg. Virker nesten som dei er hjernevaska.

Må se den viss dere har tid. Japan har ein stor økonomi og veldig teknologisk. Er dette vår fremtid?

Takk for tips. Skal ses ved anledning :+1:

Italia f.eks har lavere fertilitetsrater enn Japan. Og de går jo for å være veldig romantiske? Virker litt sensasjonsøkende

3 Likes

I Italia er menn blitt fattige mammadalter som bor hjemme til de er i 30-årene mens kvinnene er blitt selvstendige med jobb og utdanning. Utviklingen går dit at italienske damer rett og slett ikke er interessert i italienske menn.

1 Like

Er ikke så lenge før @pdx kan omdøpe forumet fra Tekinvestor og over til klima og krakkforumet. :joy::joy:

5 Likes

Haha!

Rent teksnisk ser dette bra ut. Har fått brudd opp av langsiktig trend på bra volum.

Jeg gir den fine hønefjær og en god kjøpanbefaling - Kmixx investing ASA

3 Likes

Skal vel gå litt til før den bryter opp av trend? :joy:

1 Like

Nrk @18:00
:popcorn:

1 Like

Studielån. Dette er jo et lån jeg har tenkt å ha en stund. Har derfor vært inne å sjekket litt angående fastrenten på dette. Er det noen glødehoder her ute som kan gi meg tips? Flytende er nå 2 %

3 år 2,305 % 2 271 kr
5 år 2,657 % 2 342 kr
10 år 3,125 % 2 440 kr

Tenker fort at 150kr ekstra i måneden for å binde det i 10 år, er ganske så greit

Fastrente må ses på som en forsikring. Om det koster deg 150kr ekstra i måneden om renta går til 3,2% hadde jeg heller tatt risikoen ass.

2 Likes

Skal litt til å ikke klare betale 2000kr i måneden :smiley: så trenger nok ikke noe forsikring. Så da ville du anbefalt flytende? har kun tenkt å betale minstebeløpet hele tiden

Du må avgjøre litt selv hva du gjør, men fastrente er jo en forsikring mot høyere utgifter.

Vi bandt kona sitt studielån for noen år siden når økonomien var trangere, idag hadde vi nok ikke giddet.

Jeg trenger ikke binde pga forsikring eller trang økonomi. Måtte være for å tjene en slant, ettersom renta skal oppover. Men da holder jeg meg nok til flytende

Da er du nok for sent ute :wink:
Svært skjeldent folk tjener på å binde. Da har banken som har hundrevis av analytikere gjort en bom.

2 Likes

Generelt skal det skal svært mye til at det lønner seg å binde for tre år. Årsaken er at du må forvente at renta går opp ganske fort, og holder seg over det nivået du har bundet renta til, for at snittet skal lønne seg (spesielt hvis du regner med inflasjon og nåverdi av pengestrømmen, hvor det å betale 200kr ekstra det siste året er mindre enn å spare 200kr hver måned første år).

Eneste poenget måtte være å binde for å forsikre seg mot krakk, eller fordi man rett og slett ikke ser for seg å betjene lånet hvis renta går opp. Men da tror jeg lengre horisont er smartere.