Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

År 1: Ta inn 10.000 fattige mennesker fra den 3. verden.

År 2: OMG VI HAR FÅTT 10.000 FLERE FATTIGE I LANDET!! HVORDAN KAN DETTE SKJE I 2018??

4 Likes

År 4, de 10.000 har blitt til 40.000 ved familiegjenforening, hvordan skjedde det?

4 Likes

Selv om 10.000 kommer fra (relativt) fattige, så betyr det ikke at de selv er fattige. Snare tvert i mot vil jeg si. Det krever mye ressurser å være på flukt. Og Norge og Norden er ikke akkurat det enkleste stedet å komme seg til når du ikke besitter riktig pass og papirer.

1 Like

I etterkrigstiden ble de som hjalp personer å flykte under andre verdenskrig ansett som helter.
Krig, forfølgelse, hva det måtte være, er ikke selvvalgt.
Er mer bekymret over unge i Norge i dag som sikter inn å NAV’e fremfor å jobbe.
For høyt forbruk av medisiner, spesielt smertestillende og sovepiller i privat forbruk.
Egenmelding benyttes som ekstra feriedager, medfører økonomiske utfordringer i f. eks. helsesektor, som igjen kan føre til nedbemanning og tøffere hverdag for pleiere og pasienter/brukere/beboere.
Integreringssystemet som hindrer personer som ønsker å jobbe fra å jobbe fordi den byråkratiske prosessen må pågå i flere måneder til år før de får en arbeidstillatelse. Segregering fra første dag er vist politikken.
Harda bud.

2 Likes

Synes ikke det gjør noe å betale noen kroner skatt for å løfte andre ut fra vanskelige kår. Vet ikke med dere, men jeg har mer enn nok til å dekke mine behov

5 Likes

Bra, for innvandringen vil koste 10 000kr per person ekstra i skatt fra 2025.

For en familie på fire vil det være 40.000 kroner årlig.

40k ekstra i året er et ganske heftig innhugg i en liten barnefamiles økonomi. Tenk hvor mange flere mennesker vi kunne hjulpet hvis vi brukte disse pengene i nærområdene i stedet for her i verdens dyreste land.

1 Like

Barn skal også betale 10k ?

De har tatt beløpet og delt det på antall mennesker uavhengig av alder / yrkesdeltagelse antar jeg.

Da håper jeg det ikke er forskere bak rapporten (edit) som utformer den skattepolitikken. Man må så klart dele skattebyrden på de som har inntekt, og vektet mer mot de med høy inntekt.

Ressursflukt, problemet blir bare større i hjemlandet :neutral_face:

Lurer på hva det koster Norge å fostre opp et barn fra 0-18 / – Ferdig utdannet 26år ish. ?
Innvandrer er jo personer vi slipper å betale barnehage/Skole.
SSB sier ca 65% av innvandrerne fra 20- 66år er i arbeid. De prosentene da blir jo en ressurs for landet og betaler skatt. Vært artig å sett regnskapet på hva som lønner seg.

2 Likes

Menes her innvandrere og deres etterkommere? Hvis etterkommerne etter innvandrere fra Pakistan i 1970-årene fremdeles regnes som innvandrere i 2100 så har vel noe feilet ja… :thinking:

Mye av regnestykket handler om at oljefondet skal deles på flere personer.

Se her:
https://www.dn.no/article5871056.ece/BINARY/6dd5717c4d1e756daf4b7f7fe21be60e

Damer er dyre i drift :joy:
Det eneste vi egentlig går i pluss på er vestlige arbeidsinnvandrere som ikke har tatt utdanningen sin her i landet.

Godt spørsmål, men jeg er for lat til å sjekke det nå. Står sikkert forklart i rapporten.

2 Likes

Jeg foretrekker at skattepengene mine brukes på annet enn velferdsinnvandrere.

3 Likes

Jeg er for å hjelpe mange ganger flere midlertidig i nærområdene, enn å permanent importere hundretusener som ikke vil/vanskelig lar seg integrerte eller komme i jobb.
Husk på at vi er et land med ca 3,5 millioner etnisk norske mennesker, det tallet har etter det jeg husker holdt seg noenlunde stabilt siden 70-tallet.
Jeg er veldig for å hjelpe folk i nød pga både krig og fattigdom, men løsningen er altså IKKE å importere alle som har ressurser til det hit til Europa.

5 Likes

Var litt unøyaktig med tall, her er noe jeg googlet fram:

"Per 1. januar 2017 var vi totalt 5 258 317 personer. Av disse var 4 043 939 født i Norge med to norskfødte foreldre, mens 1 214 378 ikke tilhørte denne kategorien. Siden noen av de norskfødte med to norskfødte foreldre kan ha utenlandsfødte besteforeldre, gjenstår 3 862 693 i det som kan betegnes som gruppen 000. Denne gruppen er den det er mye debatt om (igjen), da gruppen (tidligere av SSB) statistisk ble definert som «etnisk norsk», altså født i Norge med to norskfødte foreldre og fire norskfødte besteforeldre. Når disse tre generasjonene er norskfødt kvalifiserer det til den statistiske koden 000 (og før legitimt begrepet etnisk norsk).

Med andre ord er vi i underkant av 3,9 millioner «etniske norske» eller gruppen 000 av en befolkning på i underkant av 5,3 millioner. Det betyr igjen at vi siden 2013 er blitt 16 393 færre «etnisk norske», mens befolkningsveksten fortsetter. Altså er all befolkningsvekst i Norge innvandringsdrevet."

2 Likes

Dine og dine, av oversikten i dn er alle både etniske nordmenn og ikke vestlige innvandrere i snitt en kostnad for staten. Muligens vestlige innvandrere er netto bidragsytere? I så fall er det vel deres skattepenger som går til velferdsinnbyggere og innvandrere.

I de tallene til SSB er det trukket fra VELDIG mange som ikke telles. SSB har fått kritikk for måten å telle på fordi den pynter på statistikken ganske dramatisk.

3 Likes

Jepp. Men når det gjelder flyktninger så har det kommet svært mange unge menn. I oversikten så teller de bare innvandrere over 25år. De unge flyktningene trenger både skole og språkopplæring, så de vil jo være kostbare.

3 Likes

Jeg så at det jeg siterte fra var rights.no, som mange er skeptiske til (har ikke lest der selv, ikke med vilje hvertfall), så her er litt mer.

Som det også påpekes så regnes 3 generasjons innvandrere for etnisk norske i de fleste statistikker, noe som gjør regnestykket mer komplisert, men det belyser hvertfall utfordringene.