Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Tviler på det er noe entydig svar på det? Vil tro det variere mye fra plattform til plattform, sjanger til sjanger, kjent/ukjent IP osv osv…

Ja den er trygg. Den har vært aktiv i mange år.

"Enligt finansmarknadsåklagare Jan Leopoldson spred de rekommendationer på sajter som Di Börssnack, Avanza, Placera och i slutna grupper på Facebook.

“Kursen har i flera fall stuckit direkt när de har rekommenderat och chattat, ibland till och med över 100 procent”, säger Jan Leopoldson, till tidningen. "

Haussedom?

Tanken som slå meg når jeg leste dette var, hva med meglerhus som anbefaler aksjer, vil det da være ulovlig for dem å selge kort tid etterpå? (Mener å ha lest slike beskyldninger på Hegnar innimellom, uten at jeg vet om det er noe hold i det eller ikke ).

2 Likes

“Utredningen visar att de båda männen i analyserna bland annat föreslagit riktkurser för aktierna som helt saknat verklighetsförankring och som de själva inte har avsett att följa”, fortsätter Jan Leopoldson.

Sa du noe, @larsmkn?

Nei, ikke noe spess. Jeg bare bitchet litt over min første flagging som kom i en viss tråd. Var vel bare et spm om tid :sweat_smile:

Haha! Hvis du skal være kritisk må du ikke nevne Nano😁 Neida, men hvis du er uenig sier du bare i fra til @pdx, så ser han på det. Man kan være on point selv om man nevner andre aksjer for å få fram et poeng, tenker jeg.

Edit, ser nå at du la inn en meme :joy:

Det var nok ikke mitt beste innlegg :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Ja, tenkte jo parallellen var relevant og derfor on topic. Tross alt en småprat-tråd, og meme er jo genialt :stuck_out_tongue:

Men en flagging en sjeldent gang er jo ikke noe å bli mutt over!

5 Likes

Og hvorfor er ikke alle rabiate shortigler som sissener i fengsel?

3 Likes
  • Fastrentelån, 3 år - 2,57 %
  • Fastrentelån, 5 år - 2,93%
  • Fastrentelån, 10 år - 3,39 %
  • Flytende

0 stemmegivere

Skal i banken i dag #doomsday!

I går var fastrente på 10 år 3,19…
flytende er nå 2.09%

Mener du han gjør noe av det samme som de svenske ungdommene i artikkelen?

image

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-04/world-s-richest-lose-63-billion-on-trade-tensions-stock-slide?srnd=premium-europe

1 Like

Spørsmålet er.

Ønsker du å binde fordi du tror du sparer penger på det?
Eller
Ønsker du å binde fordi du ikke har råd til en kraftig renteøkning.

Om alternativ 1, så har banken masse mennesker som jobber fulltid med å spå fremtidens renter, de treffer bedre enn deg så sjangsen for å tjene på det er liten.

Om alternativ 2 . go for it.

4 Likes

Har du råd til kraftig renteøkning så er vel flytende det som vanligvis er lønnsomt. Vil en ha forutsigbarhet eller er på grensen allerede i dag, da er fastrente tingen.
En løsning er å velge feks 50/50 fast/flytende.

Finn én feil:

Siden siste bildet er tatt i en annen vinkel, så kanskje den landet på siden, noe lyset kan indikere også? Så feilen ligger i nedslaget, mistenker det kan bli noen poengtrekk.

Mulig, men det var ganske langt unna det jeg tenkte på :grin:

NEXT!

1 Like

Bankene har ingen trollmenn som spår renteutviklingen. De har gjerne makroøkonomer og strateger som uttaler seg i mediene. Selv Norges Bank har truffet dårlig med egen rentebane de siste årene (se graf nedenfor). Det ville vært en risiko myndigheter og under Solvens II (EU direktiv) aldri hadde tillatt banker å ta. Det hadde potensielt kunne veltet banker og skapt ustabilitet i finansmarkedene. Bankene benytter typisk renteswapper for å sikre seg ved fastrente inn/utlån.

Det man må huske på ved fastrentelån er at man bør binde den om man ikke tåler renteheving. Man har historisk vært tjent med å la renten være flytende, men en kan spørre seg om det kan være gunstig å binde renten nå. Jeg har selv bundet studielånet på for 10 år på 2.9% fordi jeg tror nedsiden er relativt begrenset ved å gjøre det.

Den er ingen atmosfære på den asteroiden. Ingen luft!

2 Likes

Hvis du kan binde studielånet i 10(!)år med 2,9 % rente så er jo det en gavepakke.