Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg har aldri hørt om saker som har oppstått med skatteetaten på grunn av å gjøre dette.
Å realisere tap før nyttår ble veldig ofte gjort tidligere før ASK, og utenfor eksempelvis link produkter. Folk solgte aksjer de hadde med tap, og kjøpte de igjen for å få tilbake midler på skatten. I det lange løp så har det ingen betydning. Skatteetaten får inn skatten før eller senere om du går i pluss.

2 Likes

Kjøper Nano for pengene, så skal jeg og @Nocturne kjøpe en sydhavsøy :stuck_out_tongue_closed_eyes::grin:
Der blir det null skatt :sweat_smile:

3 Likes

Mange svar, men ingen som gjorde meg klokere :sweat_smile:
Kan jeg selge aksjene - la resten av pengene stå på konto og få skattefradrag automatisk? hvilken dato er dette? Må jeg legge det inn selv?

Jepp bare selg aksjene du, så får du fradrag. Du kan også kjøpe deg inn rimelig kjapt (1-2 dager iflg link over) med beløpet du har stående igjen. Så får du beholde ca samme antall askjer som du hadde før, pluss at du får fradrag for tapet du har fått til dags dato. Vinn-vinn.
Må gjøres før 31.12.18. Har du aksjene på ASK må kontoen avsluttes for å realisere et evt tap som ligger på den.

1 Like

Nei. Midlene må ut av ASKen.

Hele ASK kontoen må vel avsluttes for at det skal få skattemessig effekt for et tap.

2 Likes

Både smart og dum jeg.
Solgte idex -smart på kort sikt
Kjøpte Nel - dumt på medium sikt
Smart - S_M_R_T :crazy_face:

@oilimp gnir seg vel i hendene etter å ha gått cash med hele porteføljen i går? :slight_smile:

3 Likes

Gjorde han? isåfall har han truffet bra.

Han sa så i går og NANO ble dumpet 80 øre ned omtrent da han skrev det, så jeg tror ikke han kødda :slight_smile:

Hva skjer med våre motsykliske aksjer på TI ?

image

1 Like

De er vel høyrisk og høyrisk faller mest når det blir korreksjon? :stuck_out_tongue:

1 Like

Mitt salg kjørte kursen ned 70 øre, i etpar minutter :rofl:
Solgte alt i Pcib også, tok tapet der…

4 Likes

Bra timing, mest imponert siden du snakket om nedsalget i går :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hadde vært mer “imponerende” hvis jeg hadde logget meg på en time senere, og kjøpt Nano nå, etpar kr billigere :rofl: :sob:

Du har kjøpt Nano i dag? :stuck_out_tongue:

Jepp, hoppa helt av Pcib, og handla noe Nano :slight_smile:

Men PCIB har jo gjort det “bedre” enn Nano i dag! Tror jeg må vente med genierklæringen. :wink:

2 Likes

Du vet det om blind høne finner korn, en ødelagt klokke er rett 2 ganger i døgnet osv?
Det er ordtak som står ved siden av meg når mine trading skills forklares i ordboka :joy: :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Skulle vært mer tålmodig Oily.
Igår gjorde du det slutt med trollet som hadde blødd deg tom for penger. Idag kommer hun tilbake, tatt på seg litt sminke, fikset håret, og du står klar med storsnabeln. Du må spille litt mer hard to get.

5 Likes