Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Gasspeis har vel ganske høye vedlikeholdskostnader med tanke på kontroll?

Ja dessverre. Ligger vel på 2.500 årlig uansett bruk hvis jeg husker riktig nå. Så den vil jo sånn sett bli enda dyrere å ha pr kW om jeg setter inn en varmepumpe. Men det blir nok ei pumpe okke som ser det ut til nå.

Jeg er ikke så glad i engelske utrykk, men når det gjelder varmepumpe så synes jeg det er en nobrainer.
Jeg kan ikke argumentere for forbruk, hvor mye jeg evt sparer osv, men komforten er super.
Husstandens samlede forbruk med to tenåringer, elbil som triller 15-20000 km i året og sgs bare lades hjemme, to varmepumper, en i kjeller/underetasje og en i hovedetasje (hus fra -75 med vinduer fra -08 ellers lite gjort mtp ENØK) var i 2016 20400, 2017 på 21800 kWt, estimatet for i år ser ut til å bli 20-21000. Antar elbilen står for maks 3000 kWt.

1 Like

Det blir nok en nobrainer for meg også så fort jeg får installert pumpa. Mye av grunnen til at jeg ønsker pumpe er jo nettopp av komfortmessige hensyn. Jeg venter på at de skal komme på befaring og gi meg en konkret pris, men de antok at det ville komme på rundt 25.000 litt avhengig om jeg gikk for Kaiteki 6600 eller en Kirigamine 6600. Nesten så jeg bare gleder meg til vinteren allerede :smiley:

Har dere etterisolert himlinger?
Det er det aller mest besparende mtp varmetap, etter det er vinduer, som dere har relativt ny standard på.
Koster overraskende lite å etterisolere, spesielt hvis dere blåser inn isolasjon.

2 Likes

Her er Obs sin pris:

Usikker på om de kan levere når en ser på linken.
Den ser ut til å være rimelig kompakt. Hvis design/størrelse ikke er kjempeviktig så tenker jeg at en større modell gjerne har noen fordeler, så som lavere pris og hvis diameter på vifte da er større så kan gjennomstrømningshastighet være lavere. For meg virker det logisk, men de kompenserer det gjerne på ett eller annet vis?
Jeg har ikke wifi osv, ser heller ikke poenget med det, men vi er alle forskjellige😊
Ellers så blir det slik at det som henger på veggen blir «usynlig» etter kort tid, da nyter en bare effekten av det.
Jeg hadde undersøkt hvilken pris jeg kunne fått varmepumpe til, funnet montør som er godkjent og kan montere…
Må bare huske å støvsuge filteret, vaske det forsiktig med zalo eller lignende i badekaret/dusjen innimellom.

Lykke til hva du enn velger😊

1 Like

Vi har rullet ut 10 cm over det meste, har 25 cm nå, kunne nok gått for 15-20 cm i stedet, men 10 cm er bedre enn ingenting…

25 cm totalt er ikke så verst.
Mitt hus (bygd i -69) har bare 10 cm nedsunket glassvatt, den gamle hvite.
Likevel greie strømregninger pga pumpa.
Skal etterisolere da, blir også etterisolert i yttervegger når jeg skal skifte kledning.
Blir moro å se forskjellen i strømforbruket da!

1 Like

Hadde 10cm glassvatt. Rev ut alt og fikk inn 35CM glava. Ekstrem forskjell. Sliter faktisk med at det er for varmt nå.

5 Likes

Driver å ferdigstiller utbugget på huset nå, skal få blåst på 30cm oppå de 20cm med glava som ligger fra tidligere. Har skiftet nesten samtlige vinduer på huset så håper at det skal hjelpe på strømregningen. Hjelper ikke at jeg har en jente på 19 fra Thailand som leieboer, hun er glad i varme. Bor i Tromsø så vi har en laaange vintere.

2 Likes

RDRII ser råbra ut. Blir neste spill jeg kjøper - men venter nok til jul. Er opptatt med GoW. Det kommer så mye bra spill til konsollene for tiden at jeg ikke skjønner hvordan man skal få tid til å spille alt!

Kjøpte meg forresten Huawei Mate 20 pro i dag - no more iPhone. Kjenner det er skummelt! :smile:

3 Likes

Kjøpte p20 og et godt fornøyd med den. :slightly_smiling_face:

2 Likes

Jeg er så lei militante veganere.
Jeg spiser det meste men veganer høne holder jeg meg borte fra.
Blir nok en blodig biff til søndagsmiddag.

2 Likes

Bra teit å demonstrere der hvor dyrene faktisk får et ansikt, ikke der slakting skjer i industriell skala.

3 Likes

Til ettertanke


Den russiske parlamentsbyggningen som blir truffet av en tanks i 1993. :open_mouth:

… ser ut som det kan skje ting i Russland:

1 Like

Tralala, never mind me, bare tester om chattebobla er i veien!

Jeg tror også ting kan skje i Russland.
Husker angrepet mot “det hvite hus” godt.
Yeltsin på toppen av en tanks.

Jeg setter min lit til at om alt kommer til alt så vil ihvertfall de russiske generalene se betydningen av NATO’s artikkel 5 om ikke Putin gjør det.

Spørsmålet er hva Putin gjør om han føler at makten glipper.
Som tidligere KGB offiser har han uttalt at Sovjet tapte den kalde krigen var det værste som har skjedd i Russlands historie og at han ønsker og bygge opp igjen det “gamle” sovjet.

Godt innlegg her synes jeg:

1 Like

Må nesten si og klage på en ting.
Hvorfor har NATO så kjedelige callsigns?

AWACS har NATO11 og NATO12 osv.

SÅ kommer USAF Special Operations Command med MAGMA20.
SAC kommer med ELVIS18.

Her må NATO skjerpe seg.

Her er DSB sin liste over hva man burde ha i hus, nyttig lesning: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

1 Like

Litt rart å ikkje bruke samme antall stemmer når ein legger fram ein slik statistikk. Blir fort misvisende.
Hvor fant du denne statistikken?

image