Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Har selv prøvd night visionbrillene F16pilotene bruker, og de var jævlig gode!

Er såpass mye lys på land ved sture at man ville forvente at det var helt mulig å se tankeren i siluett mot dem.

Jeg har brukt noe ræva nattkikkerter de hadde i vakt/mp avdelingen på 90-tallet, de hadde vært plenty gode nok til å se her.

Uansett bare nitrist for de/den på broen som må ha dette med seg resten av livet og som har fått feilen via denne loggen «uthengt» til spott og spe for hele landet

Håper de får god oppfølging!

2 Likes

Det må jo være noe alvorlig galt med rutiner her, eller en fullstendig rutinesvikt…

Tenker mer det er klassisk menneskelig feil. Mulig at han på VHFen er under denne «navigasjonstreningen», kanskje nettopp er kommet på vakt og dermed åpenbart feilvurderer/ misoppfatter situasjonen som han befinner seg i.

Farten han holder og kanskje manglende forståelse av at Sola TS er i bevegelse gir en situasjon som fort eskalerer i risiko som igjen virker å føre til handlingslammelse og manglende mitigerende tiltak.

Stating the obvious here men…,

Det skal jo være fem mann på bruen på Helge Ingstad, så må være mer enn en person med handlingslammelse her…

Lurer på om de kan ha skrudd av radaren eller noe, så de faktisk ikke “så” en dritt, siden de var på øvelse.

1 Like

Sant nok, men om det er Vaktsjefen som «ehh»er så er det godt mulig at menig utkikk ikke akkurat tar over og sier « nei nå må du bare legge over 30 til styrbord». Bakdelen med «chain of command»…

Tipper uansett at det vi ikke hører er heftig forvirring og diskusjon i VHF stillhetene før d smeller…

1 Like

Trist hele greia. Jeg tilbrakte verneplikten på fregatt (Oslo klasse) så kjenner meg veldig igjen i lignende situasjoner vi opplevde da. En gang fikk en ved roret beskjed om å gi hardt utslag mot babord men svingte til styrbord. Små menneskelige glipper får lett store konsekvenser når det er store krefter i sving og små feilmarginer. I denne situasjonen etter øvelsen har nok de fleste gått intense vakter over lengre tid, da er det lett å gjøre feil, spesielt når man er nesten hjemme og ikke er like på. Fikk vondt av å se bildene, det er bare flaks at de var nærme land. Skipet kunne gått rett til bunns og vi kunne fått vår egen Exxon Valdez. Blir nok en oppvask i marinen etter dette.

6 Likes

Tipper denne skaden neppe hadde fått skipet til å synke, men det kunne sannsynligvis kantret om det ikke hadde kommet seg til land.

Har også voldsomt sympati med de på broa som nå står oppe i en helt ekstrem situasjon.

Situasjonen minner mye om de to kollisjonene amerikanske destroyere har hatt mye frakteskip i den senere tid.

Vi har hatt enorm flaks at det ikke gikk menneskeliv tapt hos oss og.

5 Likes

Det ser ikke ut som om fregatten ble truffet på tvers, men hadde tankskipet truffet 90 grader på siden kunne den kanskje ha delt fregatten i to. Også bare flaks at det ikke ble brann ombord.

4 Likes

Eller hvis de hadde truffet helt frontkollisjon hadde også alvorlig mye mer energi blitt påført fregatten. Når det først ble så ille som et kraftig sammenstøt så er det nok veldig nær best case scenario vi ser.

1 Like

Men er det riktig av VG å offentliggjøre loggen??

For hele verden å frotse i disse detaljene fra vårt forsvar? Sannheten og ulykkes årsak kommer helt sikkert frem uansett… kunne i hvert fall ha ventet en stund vel!?

Det er synd for vedkommende som satt ved radioen på Helge Ingstad i første omgang. Enten var ikke opplæring/oppfølging god nok, eller så hadde han ikke personlige forutsetninger for å ha dette ansvaret. Men det er overhodet ikke hans ansvar eller skyld, og bør ikke bebreides av noen. Tragisk for vedkommende, som nå blir gjenkjent av alle han kjenner.

Men hva er det den norske marinen tenker med? Her ødsler vi penger i stort monn, og legger ned fort og stasjoner langs hele kysten, for å spisse sjøforsvaret. Også er det dette som er systemet deres på dekk?

Øvelsen skulle være forsvarets mulighet til å vise nasjonen styrke og trygghet, men det ender opp som tidenes realitetssjekk.

For det første mentaliteten hvor forsvaret føler de ordner et show, og at en eller annen cowboyoberst ber oss ta frem boblene.

Deretter, kollisjoner langs norske veier. Jeg vet hvordan de legger opp transport, og hvilke kapasiteter de setter bak rattet på lastebilene sine. Det er det samme på land som på vann.

Jeg går tom for ord. Inkompetanse, kameraderi, feildisponeringer, ødsel. Tar man utgangspunkt i tall fra 2013, var det skattepengene til nesten 40000 nordmenn som gikk på grunn.

Blir så innmari hissig, og skamfull.

1 Like

Sånn sett, så er det kanskje bra denne ulykken skjedde, så kanskje det blir mulig å rette opp i de systemfeilene som gjorde denne ulykken mulig. Bedre å kløne i fredstid enn i krig.

4 Likes

Helt enig.

Men peis oss opp på 2% av BNP til forsvar NÅ! Gi mannskapet nok trening til å beherske krig. Profesjonaliser hæren med fulltids soldater, og avvikle førstegangstjenesten! Eller utvid den til 5 år per snute, slik at man faktisk blir GOD.

1% til bistand skal vi ha, men 2% til forsvaret evner vi ikke å få til. Dette problemet går helt til topps, spør du meg. Start med statsbudsjettet, og tune inn systemet deretter.

Og driiiit i å på død og liv presse langhåra damer inn i situasjoner med bajonett og krigsmaling. Noen av de tøffeste kvinnene jeg vet om er utrolig dyktige kommunikatorer og ledere. Plasser dem på broen i fregattene, og la testobombene gjøre løfta på frontlinja! Fintuning! Fornuft!

3 Likes

Vinner Trump i 2020 vil vi sannsynligvis ikke ha annet valg enn å begynne bruke 2%. Men jeg tror de fleste medlemslandene forsøker utsette det så mye som mulig akkurat nå.

Det er virkelig på tide! Veldig enig med deg.

1 Like

Damer er jo riiimelig forskjellige da :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja. Vi er alle forskjellige. Det er hele poenget. Sett folk i den situasjonen hvor de gjør mest nytte for seg. Langt hår, lite muskler og frontlinje hører ikke sammen imo. Men klart. Om du er korthåra og sterk så er du hjertelig velkommen. Uavhengig av kjønn.

Lurer på hvor mange fregatter som egentlig er igjen… eller deleskip. En skandale som det har vært lagt lokk på en stund…
Og selvfølgelig skal VG offentliggjøre loggen.

3 Likes