Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

OBS! Skamløs reklame:

Hvis noen andre her skal bestille Tesla Model 3 hadde det gledet meg veldig om de kunne tenkt seg å bruke min referralkode ved bestilling. Da skal jeg sende bilde av meg selv smilende foran TekInvestor-logoen ut i verdensrommet :wink: Hvis 2 stk gjør det så kan jeg gi nevøen min en Tesla mini-elbil !

Spør gjerne for koden om det er aktuelt :wink:

Fett! Dette skal jeg gjøre hvis jeg kjøper Tesla, Fornybar!

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

https://www.gofundme.com/TheTrumpWall :sweat_smile:

1 Like

Har vi en facepalm emoji? :joy:

Litt morro at Trump er en av de første presidentene som faktisk kjemper hardt for å innfri valgløftene sine.

3 Likes

Hm…vet ikke helt

:joy:

2 Likes

Man kan le av go fund me, men det er snart 20 mill dollar som har kommet inn.
Skjønner de godt.

1 Like

Utgiftene USA har forbundet med ulovlig innvandring er beregnet til hundrevis av milliarder dollar hvert år.

Men 5 milliarder dollar til grensevern ønsker ikke demokratene å bruke.

Forklaringen er selvsagt at disse innvandrerne igjen stemmer på demokratene. Demokratene får stemmer og får fett betalte jobber i Washington, mens innvandrerne får hente hele familien +++ og får gode velferdsordninger i tillegg. Ikke ulikt som man ser hos de røde partiene i Europa.

3 Likes

Etter at Trump har bestemt å trekke USA ut av syria så fjerner han en kostnad på 45MRD USD i året. jeg tror nok de 5 MRD til muren kommer fra den sparte summen på forsvarsbudsjettet. Mao alle kan kalle det seier og muren blir bygd.

3 Likes

Hadde egentlig ikke tenkt å involvere meg i Trump diskusjonen, men det virker som om dere har glemt å stille dere spørsmålet om den muren vil “virke”, eller om den kun er et 5Bn $ valgflesk.

Professorer kan i stor grad kalles profesjonelle idioter. Og alltid med et venstrevridd synspunkt.

Argumentene han kommer med er helt bak mål.

  1. Han sier at muren ikke vil løse problemene som allerede er oppstått. Well duh, den skal løse fremtidige problem.

  2. Kartellene vil sikkert finne en måte å lure seg inn på likevel. For et håpløst argument. Man skal altså ikke gjøre det vanskeligere å bedrive kriminalitet fordi de kriminelle finner sikker på noe lurt uansett.

  3. Terrorister kommer ikke inn over den mexikanske grensen. Nei, mulig ikke det - men en haug med kriminelle gjør det. Hva slags tøyseargument er dette?

  4. Den mexikanske økonomien vil svekkes av muren (pga. at det blir vanskeligere å ta seg inn i USA ulovlig). OG SÅ?

  5. Rettsvesenet er overbelastet med immigrasjonsøknader allerede. Igjen, hva slags tøyseargument er dette?

7 Likes

Den der venstre/høyrevridd diskusjonen kan du spare deg for. Det er reelle argumenter, og hvis du hadde lest de fra et nøytralt ståsted, så hadde du anerkjent de. Skal forsøke å oppsummere for deg, setter pris på om du avstår fra å idiotstemple motargumenter i fremtiden.

  1. Poenget var at mesteparten av de som idag er regnet som illegale innvandrere først kommer som legale, og så blir igjen etter at visum går ut. En mur hindrer ikke vekst i disse i fremtiden.

  2. Karteller disponerer blant annet fly og båter, og omgår allerede idag grensepunkter.

  3. Dette var et tilsvar til Trump selv som har sagt at terrorister kommer over mexico grensen.

  4. Det er relevant da økt fattigdom i Mexico vil føre til ytterligere migrasjon ut av Mexico

  5. Se punkt 4, men utvid til hele latin-amerika

4 Likes

OK, så en mur vil ikke løse 100 % av alle problemer. Er det noen som tror eller påstår det?

Derimot vil den gjøre et ganske stort bidrag.

Man kan være så kritiske til Berlinmuren og muren i Israel man vil fra et moralsk ståsted, men en ting er helt sikkert - det funker som bare f…

1 Like

USA grensen mot mexico er vel ca 3150km lang, 1000km har allerede en mur ish med noen glipper i.
Norge sin grense mot Sverige er 1600km lang, om alt skal erstattes med ny og bedre mur tilsvarer det nesten hele grensen mot Sverige og tilbake igjen.

Litt lettere å vokte 155km ( Berlin muren (43km mellom øst og vest)), bare for å sette ting i perspektiv om noen vil greve seg under.

2 Likes

Interresant nok sier flere av de konservative gruppene som er mot immigrasjon i USA at en mur ikke er et effektivt tiltak:

Now, Mr. Trump’s fixation with a border wall — the material embodiment of his keep-them-out immigration agenda — has run headlong into the new realities of divided government, pitting him against Democrats who reject the idea out of hand. The impasse is particularly remarkable given that even some immigration hard-liners do not regard the wall as their highest priority and fear that Mr. Trump’s preoccupation with it will prompt him to cut a deal that trades a relatively ineffectual measure for major concessions on immigration.

“I’ve always thought it created a danger that he would trade almost anything in order to get the wall — I think that’s still a potential danger,” said Mark Krikorian, the executive director of the Center for Immigration Studies, a group that argues for less immigration. “I’m still worried about that now.”

1 Like

Derimot vil den gjøre et ganske stort bidrag.

De fleste som immigrerer ulovlig til USA sniker seg ikke over grensen men blir lenger enn visumet deres tillater.

1 Like

Det stemmer nok, men en mur mot Mexico vil ihvertfall sørge for at de som kommer fra Mexico vil få større problemer. Ikke minst vil det bli vanskeligere å smugle narkotika over grensen, som jo er det aller største problemet.

Folk som blir lenger enn visumet tillater har man for øvrig veldig god kontroll på. De ligger jo i systemet. De som sniker seg over grensen har man ingen kontroll på.

1 Like

For murer er noe vi trenger, får håpe Tyskland bygger opp mur mellom Øst- og Vest Tyskland, samt mot Øst- Sør og vest.
Hva med å bygge mur mellom Norge og Sverige også, så kan vi få bukt med harryhandelen en gang for alle.

2 Likes

Dersom Sverige blir et hyperkriminelt land som styres av diverse narkokartell så håper jeg virkelig vi bygger en mur ja.

Ikke et helt søkt scenario på sikt, faktisk… :neutral_face:

4 Likes