Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Du velger å overse den mest åpenbare årsaken og etterlyser hele tiden mer nyanser. Poenget som jeg skrev til deg tidligere, du med flere sliter med å ta standpunkt når sannheten blir for ubehagelig. Da kommer standard frasen, «bildet er så nyansert»…

7 Likes

Hvorfor går det så lang tid før endringene slår ut i statistikk da? Årevis med laber utvikling. Før det plutselig eksploderer.

Og se på 2015. To år unna en lovendring, men jaggu en brutal spike oppover. Trenger nyanser.

3 Likes

Nå har nok også #metoo gjort det lettere for kvinner å anmelde. De siste årene har jo ting som har vært feid under teppet i årevis kommet til overflaten :slightly_frowning_face:

1 Like

Jeg undergraver ingen ting… Men liker å se ordentlig på nyanser i faktum og ikke minst vurdere hva som er faktum og hva som ikke er det.

Nei, jeg har ikke sammenliknet med norsk statistikk, men endringene i norsk lovgivning har også vært relativt store uten at de nødvendigvis er like endringene i Sverige. Det vil antakelig være en utfordrende sammenlikning. Som krever nøye vurdering av nyanser :wink:

1 Like

For ti år siden så var 49 av 50 innsatte i Drammen av ikke norsk opprinnelse

2 Likes

Aka ingen problemer å se her. Move on. :blush:

5 Likes

Korrigert for sosioøkonomiske forhold er faktisk nordmenn overrepresentert på statistikken.

3 Likes

Er ikke sikker på om jeg ser helt det samme. Synes det så ut som tallene endret seg ganske i tråd med lovendringene jeg. Uansett, det kan være helt naturlig at slik endring tar noe tid før den slår inn da det tar noe tid før endringene blir kjent og oppnår effekt. Det er jo også slik at retten (høyesterett) vil ha innvirkning på praktiseringen av nytt regelverk og det tar tid før slike avgjørelser kommer.

1 Like

Bikdet er nok mer nyansert…

Hart hørt at alle sammen eide bondegård…

1 Like

Nei. Det vi ser er en statistikk for antall anmeldelser og har ingenting med høyesterett å gjøre.

1 Like

At statistikken viste anmeldelser er et viktig poeng som jeg glemte i farten, men jeg kan ikke se at det gjør rettspraksis irrelevant over tid likevel. Justeringer i rettspraksis vil få konsekvens for hvordan politiet koder anmeldelser, altså om forholdet logges som for eksempel voldtekt eller noe annet.

Og det har du belegg for å si har skjedd her? Høyesterettsdommer som gir presedens har for vane å gi stor oppmerksomhet. Kan du lede oss til en slik dom? Gjerne vis hvordan politiet kodet før og etter også.

Og om så er tilfelle kan forsinkelsen være enda større, og statistikken ført opp mot lovendringer blir enda mer ubrukelig.

Ja, det hadde sikkert blitt krise om vi ikke hadde innvandrere i Norge! Da mått vi bare slukket lyset og flyktet alle mann :wink:

Alltid spennde når sosialantropologen skal uttale seg om økonomi! :rofl:

« GURI RIKSAASEN, sosialantropolog»

Hvis dette er dine kilder @Aksjesnila, så sier jeg bare lykke til på reisen! Makan til tåpelig debattinnlegg skal man lete lenge etter.

Nei, sosialantropolog, bli ved din lest!

7 Likes

Det er ingenting negativt hvis man lukker øynene for alle problemene. Siden vi hadde nytte av noe for 50 år siden betyr jo at det samme gjelder i dag. Uansett hva kostnadene er så regner vi bare på inntektene.

5 Likes

Over 300%? Kanskje du skal justere for folketall?

Du er mitt speil. Relasjonen mellom deg og meg skaper vår identitet. For å forstå meg trenger jeg deg. Jeg skal snakke sant om deg. Sammen skal vi skape 1000 grunner til å elske og ingen grunner til å hate.

1 Like

Ok. 263% økning. Føler du deg bedre nå?