Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Det bildet politiet tegner er at de har mistet kontrollen, og at gjengene har delvis tatt over i mange områder. http://www.dagensjuridik.se/2018/05/skjutningarna-i-sverige-extrema-hela-europa-ny-studie-varnar-utvecklingen. Som du kan lese viser forskningsprosjektet at det er kraftig økning av skyteepisode særlig blant unge (muslimske) menn i bla Malmø (ingen bombe det). http://www.dagensjuridik.se/2018/12/324-skjutningar-i-sverige-hittills-i-ar-stockholm-och-malmo-toppar-nar-dodsfallen-fortsatter. 42 drap pga skyting var det i fjor i oktober. Jeg finner ikke noen endelige tall hos Brå. Jeg er lei av folk som prøver å dekke over at vi står foran et kjempeproblem knyttet til innvandring. Imidlertid, er det vanskelig å overbevise folk. Jeg har kommet opp med en ny definisjon av realitet:

Realiteten er kun et sett av verdier som er hensiktsmessig for overlevelse.

For meg er det ubehagelig at folk blir knivsstukket i den lokale Kiwi-butikken av en muslim som vil drepe hvite, eller at folk blir tilfeldig knivdrep rett der jeg bor. Det truer min overlevelse.

1 Like

Jeg ser hele bildet, du blåser opp og generaliserer fra en valgt piksel som bekrefter verdensbildet ditt.

5 Likes

Poenget er ikke at nødvendigvis det går opp totalt sett. Men utenom innvandringen ville vi unngått all kriminaliteten begått av mennesker som ikke trengte være her i utgangspunktet.

Uten innvandringen ville vi hatt langt færre drap, voldtekter og ran… At den jevne nordmannen har blitt utrolig mye mindre kriminell betyr ikke at det er greit å jevne ut tallene med å importere inn mer kriminelle innvandrere.

4 Likes

Det stemmer nok, men det er langt unna skremselsbildet som males opp her

1 Like

Virker som tynn suppe ja, men jeg finner statistikk som viser at trenden siste ti år ikke er god. Det går i feil retning.

Det du kaller cherrypicking av år, kaller jeg et naturlig utgangspunkt. Ikke så søkt å ta utgangspunkt i en bunn.

Etter å ha sett hvordan SSB har forholdt seg til statistikk her på berget, har jeg store problemer med svensk offentlig statistikk også.

Postet ikke akkurat @holmes statistikk for 15 år tilbake i tid?

Det jeg stort sett det her er at mange av påstandene om at ting er på vei utfor stupet er feil. I noen tilfeller så er ting På rett vei tom.

1 Like

Du synes vel også det er greit at artikkelforfatter runder 66% (eller 56% regnet per innbygger) opp til “dobling”? Og det fra et enkelt år som ligger langt under snittet?

Hvorfor 15 år? Er ikke 15 år et merkelig cherrypicking tilfelle også? Hva med 10, 20, 50 eller 100 år. Hvorfor 15?

1 Like

Igjen, her er fakta…

Sitat (min utheving)

«34 procent, alltså var tredje kvinna, i åldersgruppen 16-24 uppger att hon utsattes för någon form av sexbrott under 2017. Det visar siffror från Brottsförebyggande rådets (Brå:s) senaste nationella trygghetsundersökning (NTU). Fram till 2012 låg motsvarande siffra på cirka 4 procent.» sitat slutt.

Frem til 2012 var det ca 4%. Etter 2012 34%.

Spørsmål: Hva har skjedd i Sverige fra 2013?? Svaret er hundretusenvis av mennesker med annen kultur.

2 Likes

Hvis ting er så på rett vei, hvorfor hørte vi aldri om granatkasting blant sivile før? Hvorfor vil politiet bevæpne seg? Hvorfor tør ikke damer gå fritt rundt lengre? Hvorfor må vi bygge flere fengsler og leie fengsler i utlandet nå og ikke før? Hvorfor har vi denne diskusjonen nå og ikke for 10 år siden?

7 Likes

i 2017 var det med 5 drepte i terrorattentatet i Stockholm i statistikken over, mens terror ikke blir tatt med i norsk statistikk (f.eks utøya 77 drepte) - så man får være forsiktig når man sammenligner norske og svenske tall.

1 Like

Hadde “vi” ikke denne diskusjonen for ti år siden?

2 Likes

“I kategorin sexbrott ingår allt från kränkande kommentarer”.

Det er jo en ganske bred definisjon når man tar med krenkende kommentarer

Poenget ditt er? Definisjonen var der før 2012 også…!?

Kom igjen a, @anon21766851… Hadde noen kalt en sånn utvikling for PCIB-kursen for en stigende trend så hadde du valset over dem med innlegg :joy:

3 Likes

Hva var det Churchill sa? Ikke stol på en statistikk som ikke du har forfalsket selv… det gjelder vel fortsatt den dag i dag!

Denne tråden er på mange måter ganske nyttig. Man får et innblikk i den enkeltes omgang med fakta, og vilje til å ta stilling til synsvinkler som ikke samsvarer med ens egen. Det er mye confirmation bias ute å går her, i alle retninger.

Legger merke til at innvandring i stor grad bli diskutert fra et økonomisk perspektiv. En skulle tro det var andre perspektiver og verdier å ta med i betraktingen også. Og flere av disse verdiene kan vel anses som både kristne og norske.

6 Likes

Ja man kan se hvem som forholder seg til fakta, og hvem som virkelig fortrenger de for å ikke få sitt verdenssyn ødelagt. Selvsagt er også mange innvandringskritiske helt idioter som tror på alt mulig tull, ikke tvil i det. Blir ofte skremt selv av kommentarfelter stappfulle i tilbakestående mennesker.

Man kan selvsagt si man bør ta hensyn til verdier og ikke bare et økonomisk perspektiv.
Men ved å tenke rasjonelt og økonomisk skjønner en at en vil lide mye mer på lang sikt. Samt en sløser med ressurser som kunne rukket langt lengre andre steder. Det er derfor for rasjonelle mennesker ingen logisk grunn til å ta inn mennesker til Norge. Det dyreste og mest kompetente samfunnet i verden.
De har ingen forutsetninger for å klare seg her. De blir en tapspost omtrent uansett hva vi gjør. Kun unntak klarer å betale inn mer enn man tar ut. Og selv om det gjør det, har de da vært med på et unødvendig mye høyere forbruk og bidratt til mye mer utslipp enn de ville gjort.

Ingen verdier tilsier at noen få forjævlig heldige mennesker skal få komme til Norge, som vi skal sløse enorme mengder ressurser med kraften til å hjelpe svært mange flere.
Ikke særlig medmennesklig å hjelpe en istedenfor tjue!
Samt ikke smart ta vekk de mest ressurssterke. Heller ikke å bare midlertidig avlaste de, for å føle oss snille. Når vi ikke bidrar til å endre fremtiden til resten.
Vi må gå etter årsaken. Ikke lette på symptomene.

3 Likes

Jeg synes egentlig det står respekt av at hele denne diskusjonen har gått så bra over så lang tid. Honnør til alle debattanter

9 Likes