Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg er selv utenlandsk og fatter ikke hva nordmenn holder på med. Før jeg flyttet til Norge lærte jeg meg språket, studerte og fikk jobb og betaler skatt som alle andre. Men jeg prøver så godt jeg kan å spare meg opp nok midler til å komme meg ut av landet og forsåvidt europa for jeg ser hvor utviklingen bærer hen. Det er også derfor jeg ikke er villig til å kjøpe eiendom i Norge og sparer heller i aksjer.

Jeg skylder derimot ikke på innvandrere fra afrika/midøsten primært sett, de bare holder på som de har gjort i hele sin historie. Du kan ikke ta et steinaldermenneske ut av steinalderen og forvente det blir et moderne menneske ila. noen år.

Jeg skylder på idiotiske nordmenn som ødelegger sitt land og sin kultur for å vise frem hvor gode de er, det gjelder i enda større grad svensker men det få være en liten trøst når landet ligger i grus.

Istedenfor å kjøre en meget hard linje der en kun tar imot folk som er villige til å integrere seg og som ikke er kriminelle tar en imot hele verdens fødselsoverskudd uten noe form for kontroll.

At ikke det er ønsket fra øverste politiske hold å skape split og hat i de europeiske land nekter jeg dessuten også å tro!

11 Likes

F.eks hvis dere siterer konkrete utsagn og sier “her synes jeg du er naiv holmes” har jeg ikke noe problemer med. Kanskje det er en misforståelse, eller vi har forskjellig grunnsyn (som er greit) eller jeg kan forsøke komme med ytterligere dokumentasjon.

1 Like

Jeg er selv sammen med en kvinne med utenlandske foreldre. Paradoksalt nok flyttet de fra Holmlia i sin tid fordi det var for mange utlendinger der… Og jeg har møtt mange utlendinger som sier akkurat det samme som deg Bernd, de fatter ikke hva vi holder på når vi åpner grensen og sender inn folk til duk og dekket bord, gratis leilighet og penger fra NAV.

6 Likes

Lurer på hva vi holder på med. Noen som husker nyttårsaften 2016 i Køln? Good times.

7 Likes

Hva er avkastningskravet på voldtekt om dagen? Forholdsvis høy beta…

Synes det er ok å påpeke at jeg mener at folk som ikke ser følgene av det jeg mener er en kraftig mislykket innvandringspolitikk, er naive.
Du debatterer bra for din mening, og det respekterer jeg, beklager hvis du synes jeg gikk over streken.
Du, og sikkert de fleste som deler din mening angående innvandringspolitikken, er sikkert flotte mennesker.
Jeg kjenner flere “som deg”, en fellesnevner er at de er gode mennesker med store hjerter, og også tildels naive etter min mening.
Men vi bor (enda) i et fritt samfunn, hvor man kan si sin mening :slightly_smiling_face:
Selv om det for tiden er veldig moteriktig å bli krenket :wink::stuck_out_tongue:

1 Like

Fort gjort at man blir litt ekstra hard i klypa på internett.

Men det skal jammen sies at innvandringsforkjemperene er hardere i klypa utenfor internett. Sier man hva man mener om saken, så blir man persona non grata hos folk man har regnet som venner hele livet. For ikke å snakke om på arbeidsplassen…

4 Likes

Interessant tilnærming.

Utrolig at det er østeuropeerne vi har sett ned på så lenge, som ender opp med å gjøre alt riktig. Cred til dem, grunn til optimisme.

10 Likes

Sterkt redusert- eller 0% inntektsskatt for mødre var søren meg ikke så dumt. Da er det fortsatt attraktivt å jobbe, samtidig kan noe av de sparte midlene brukes til barnepass f.eks.
Må si jeg har mer sansen for det forslaget der enn Jan Ludvig Andreassen sitt.

4 Likes

Ja. Ikke dumt. Man snakker også om subsidiering av sjusetere. :joy:

1 Like

Interessant tiltak, veldig for skatteletten til barnefamilier generelt, men det bør nevnes at han har også innskrenket pressefriheten, ytringsfriheten og endret såpass på grunnloven at han i praksis har blitt en diktator, så optimisme og Ungarn er kanskje en stretch å koble sammen :stuck_out_tongue:

2 Likes

Vel, de gamle filosofer skrev så meget om dette og er en problemstilling vi ikke har måtte omfatte oss med enda. Skal man leve i usikkerhet og ha marginal medbestemmelse, eller i sikkerhet uten denne medbestemmelsen? Om nøden blir stor er det nok rommet under den sterke manns paraply som frister mest.

Uansett. Interessant tiltak i Norge. Skattelette til kvinner med 3 eller 4+ barn. Men kun på inntekt, ikke fra stønader og sosialkroner. Det sikrer sysselsetting og integrering og arbeid. Vinnvinnvinn.

2 Likes

Nettopp. Så hvem skal få økt beskatning da? Enslige menn som allerede får beslaglagt 60-80% av kjøpekraften i form av skatter og avgifter? Mødre mottar allerede massive overføringer fra staten. Mulig noen kan synes at forslaget høres fornuftig ut på papiret, men det er den feilaktige forestilligen om at man trenger mange barn ellers må man importere folk fra 3-verden. Antar en del skjønner at dette er ulogisk. Forslaget er idiotisk.
Ja, man trenger mange barn for å opprettholde velferdsstaten som er et pyramidspill. Jeg antar at ingen vil at reproduksjon og barn skal blir brukt som brikker i et politisk spill. Reproduksjonsraten hadde steg mye mer om man ikke hadde hatt en velferdsstat som fører til en tvungen overføring av verdier fra menn til kvinner, som da heller velger å studere/ jobbe enn å få barn. I tillegg tror jeg mange kvier seg med å få barn når man ser hvor usikker fremtiden er. Jeg er forøvrig positiv til at folk får mange barn, men det er et privat spørsmål.

2 Likes

Vel, livet i et totalitært regime er sjeldent sikkert når pressefriheten og ytringsfriheten er borte. Naboer som tyster på hverandre og forsvinninger ala Stasi-Tyskland blir fort en konsekvens. Personlig hadde jeg valgt å forlate et land med et slikt regime.

Vi er enige i at dette må sees på, men antakelig er ikke dette alene nok, gitt kostnader til for eksempel SFO og BHG er det for mange yrkesgrupper en kjempebelastning økonomisk selv uten skatt.

1 Like

Nå er det et stykke fra Ungarn til Stasi. :blush:

Ja. Det er fremdeles dyrt. Men kjør gratis og obligatorisk sfo/bhg i tillegg så har man et godt utgangspunkt.

3 Likes

La oss starte med Stein Erik Hagen, han er jo allergisk mot skatt stakkar :stuck_out_tongue:

Skattelette er mye bedre enn stønad. Så får man de ut i jobb så har de noe igjen for å jobbe. Stønadsmodellen idag sørger jo bare for at innvandrermødrene sitter hjemme å henter penger.

4 Likes

Sant, men mye vil ha mer. Noen runder med topper som fortsetter å konsolidere makt, litt tøffe tider som gjør at folk godtar og applauderer dramatiske maktgrep, og så har man raskt en sten som ruller fortere enn man kan stoppe.

«Slik dør altså demokratiet, til tordnende applaus» - fritt etter George Lucas :stuck_out_tongue:

vel,det kommer et punk der hvor formueskatten overgår inntektene fra den massive verdien familien sitter på,-det blir bare helt naturligt.