Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Tanken er vel at man burde hjelpe folk som flykter fra krigsområder om det er 1945 eller 2019.

1 Like

Nok om innvandring nå.

Hva tenker gjengen her om miljø og gruvedrift, ref kobberprosjektet i Reppafjorden og Rutil prosjektet i Førde?
Bør vi ta vare på naturen og la ressursene ligge i bakken?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/6nOmM3/en-gullgruve-i-finnmark?utm_source=vgfront&utm_content=row-7

1 Like

Glein tar på seg hippietrusene. Naturvern er jeg for, miljøsvin i el-biler får hente ut kobber et annet sted. Ingen deponi i norske fjorder. :blush:

2 Likes

La oss holde oss til sak og ikke person. Gang på gang kommer dere med personkarakteristikker. Jeg er både desperat og naiv. Skuffende at man ikke kan holde seg til argumenter for og imot.

4 Likes

Ser nordmenn og 2 verdenskrig nevnes…

Hvor mange nordmenn ble igjen i landene de flyktet til under krigen?

Fasitt… veldig få. De fleste flyttet hjem for å bygge opp landet.

4 Likes

Jeg tenker som så, det er jo ikke hastverk med å ta ut disse ressursene. De vil jo ligge der i bakken, kanskje vi kan ta det ut på en mer skånsom måte i fremtiden?

Rent miljø og urørt natur blir jo det bare mindre og mindre av, og er jo også en en ressurs som kan vare ‘‘evig’’, kontara en gruve som er tom etter 20-40 år. Synes vi som et rikt land kan ta oss råd til å ta vare på naturen.

Enig med du. Kanskje man i fremtiden ser en pris på råstoff som tillater at man deponerer avfallet på en dyrere, men bedre måte.

De aller fleste såkalte flyktninger er økonomiske migranter.

Og nordmenn som flyktet under krigen flyktet ikke fra krig. De flyktet TIL krig for å kunne slåss mot tyskerne.

Og når krigen var over så reiste de hjem.

4 Likes

Og siden man først er offtopic i innvandringstråden. Så på disse arktiske crusiene som hurtigruten organiserer. Hvor rått hadde det ikke vært å kunne seile nordvestpassasjen?

Stiv pris, men rått.

3 Likes

Jeg synes @holmes har bidratt positivt med statistikk og tall i en debatt som preges veldig av følelser og inntrykk fra media, det skal han ha kudos for :slight_smile: Selv om det går hett for seg til tider setter jeg pris på alle som holder seg til sak og ikke person.

7 Likes

for å sitere min onkel, far til 5 gutter;

“rolig gutta, rooolig!”

Etter å ha fulgt en diskusjon i tre uker blir det litt merkelig å omtale alle disse tingene som ubestridt. Jeg lar det bli deg om det :blush:

Dette standardargumentet om å hjelpe folk der de er funker som sagt fint ut fra et rent økonomisk perspektiv. Det er normalt billigere, men vil uansett ikke fjerne behovet for mottak av flyktninger.

Verden vil oppleve katastrofer som i middelhavet og der og da hjelper rett og slett ikke bistandsmidler til hjemlandet.

Da er det som sagt et verdispørsmål om vi ønsker å bidra på tross av at det koster oss både penger og utfordringer som vi ellers ville sluppet. Virker som mange her synes det er mer komfortabelt å diskutere/rasjonalisere ut fra økonomiske perspektiver enn å erkjenne at dette er et verdivalg.

Det skjønner jeg forsåvidt. Er ikke som om noen av oss her skal late som om vi er villige til å ofre all verden, men jeg synes vi har godt av å erkjenne hvor sykt godt vi har det i Norge sammenliknet med flyktninger som søker asyl.

1 Like

Joda, han har også bidratt med tall og statistikker, som en del andre, og de diskuterer seg i mellom at kun en del av statistikker og reportasjer brukes for å fremme eget syn.
Jeg synes det er bra at folk kommer med sine meninger, vi kan ikke alle være enige, men synes også det bør være takhøyde for å mene noe om de forskjellige debattantene uten å være ufin?
Synes det er rimelig desperat og off point å trekke frem norske emigranter til USA, som bygde opp sine nærsamfunn og i mange tilfeller store bedrifter, og i tillegg 2 verdenskrig der de eneste som flyktet eller forlot landet var vel sabotører som var jaktet på av tyskerne, folk som meldte seg i tjeneste for de allierte i utlandet, og tvangsevakuerte blant annet fra Finnmark?
Og ettersom jeg har lært så reiste de aller fleste hjem igjen og bygde opp sine samfunn igjen.
Hvis det ikke er takhøyde for å mene det jeg har kommet med nå, så er det helt greit, da får vi alle følge det nivået. :slight_smile:

Er det lov å si at man er imponert over at INGEN er blitt bannet og kun en eller to poster er blitt skjult pga rapportering. På en diskusjon som har pågått i flere uker!. Som i tillegg omhandler betente temaer.

Jeg synes alle sider har kommet opp med mye bra informasjon og argumenter.

10 Likes

Du står jo helt fritt til å komme med dine egne meninger, det har vel ikke vært en eneste person som har sagt noe i mot det? :slight_smile:

Det jeg reagerer på generellt sett er når argumentene går på person, ikke på sak.
[x mener at blah blah blah og det er på trynet] går på person og er ikke ok
[“sitat x” dette er feil pga blah blah blah] går på sak og er ok

3 Likes

Handler kanskje om at man har bygget opp respekt for hverandre over flere år og dermed takler uenighet litt bedre? :slight_smile:

2 Likes

Hvorfor hjelper det ikke med bistandsmidler til hjemlandet? De fleste som kommer over middelhavet gjør det jo i håp om en bedre økonomisk framtid (rundt 70% ifølge FN). Dersom det blir bedre levekår i hjemlandet deres, så vil jofærre reise?

Det er jo ikke slik at alle som kommer rømmer fra krig, men nettopp pga økonomi.

7 Likes

Som det er gjentatt her utallige ganger, mange måter å hjelpe på, og det har ikke vært snakk om ikke å hjelpe på tross av at det koster penger. Spørsmålet er hvordan man skal bruke pengene på en mest mulig fornuftig og rettferdig måte. Du prøver å fremstille det som er at du har en høyere etisk standard fordi du ønsker å ta i mot flyktninger til Norge.

Det å ta i mot et stort antall flyktninger til Norge er ekstremt kostbart og er en urettferdig måte å bruke ressursene på. I tillegg kan det være med på å bidra til økt kriminalitet, skape uro og bidra til at færre nordmenn ønsker å bidra til kollektive løsninger.
Løsningen ved å bare fortsette å ta inn flyktninger og innvandrere til Norge er en tap-tap situasjon, men det å hjelpe lokalt er en vinn-vinn situasjon. Skjønner ikke at dette kan være så vanskelig å forstå.

4 Likes

Ehh… fordi de der og da sitter utsultet og syke i en gummibåt i Middelhavet?

Nei, jeg skrev ingenting om etisk standard og har vært tydelig på at jeg respekterer ulike syn på dette fullt ut, så det er i så fall noe du selv føler på.

Jeg er på ingen måte heller imponert over egen innsats for flyktninger, men jeg mener at det er et faktum at dette er et verdispørsmål i tillegg til det økonomiske.

Penger har vi ikke uendelig av. Si at vi for eksempelets del har 100 kroner. Skal man bruke 50 kroner på flyktninger og 50 på nærområdene? Eller 100 i nærområdene ved å hjelpe betraktelig mange flere?

Økonomiske spørsmål er også et verdispørsmål. To sider av samme sak. Hadde vi hatt uendelig med penger stiller det seg jo annerledes, men det har vi ikke.

5 Likes