Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Boom?

Ja, men det er og et inteligens spørsmål. Hvis, det å hive seg ut på en flåte på middelhavet med risiko for å drepe familie og seg selv = stor gevint og nytt liv i Europa . Da har den barmhjertige nordmann egentlig bidratt til at flere strømmer til middelhavet for kollektivt selvmord.

4 Likes

Du fremstiller det som det har en høyere etisk verdi å hjelpe flyktninger i Norge enn å hjelpe dem i deres egne hjemland og nærområder.

Hadde ikke noe spesielt imot at folk ble halshogget. Det var jo lov i henhold til hennes tro. Vil helst tilbake nå da det ikke ble noe av IS kalifatet…

mmmm nei takk?

Skal vi ikke prøve å unngå at en slik situasjon oppstår igjen? Skal vi bare drive brannslukking eller skal vi sikre oss mot fremtidlige branner også? Vi snakker jo om det store bildet… Det er enormt med folk i Afrika og det blir bare flere.

6 Likes

Nei. Jeg synliggjør bare at hjelp i hjemlandet i noen situasjoner er off the table og at argumentet med hjelp i hjemlandet der og da har mistet sin verdi.

Hjemlandet eller nærområdene sa jeg. Det er meningsløst å flytte folk rundt halve jorden pga av konflikter som i de aller fleste tilfeller er av regional karakter.

2 Likes

Det er Jo @Holmes og jeg som har argumentert for at begge deler vil være behovet, men da ble vi møtt med at Norge burde stanse flyktningemottak og heller hjelpe i hjemlandet.

1 Like

Jeg har jo aldri sagt noe annet enn at økonomi er en faktor så vis du ser verdispørsmålet i dette så er vi enige :blush:

1 Like

Jeg respekterer at du ser sånn på det. Jeg er naturligvis enig i at det er langt fra ideelt, men jeg tror for eksempel ikke Italia, Hellas og Tyskland ville blitt imponert om Norge ikke bidro.

Ja, det er jo der kjernen i debatten ligger. Og der blir vi neppe enige her inne :blush:

1 Like

Hav vil du frem til her? Fordi andre land gjør dårlige valg så skal vi også gjøre de samme elendige valgene i solidaritet?

2 Likes

Poenget var at du har rett i at hjelp i næromådene er et alternativ. Italia, Hellas og Tyskland var nærområder til flyktningekrisen i Middelhavet.

Denne krisen er skapt av landene selv som tar i mot folk. Krisen der oppstår fordi vi ikke bidrar til hjelp i nærområdene.

Vi har jo indirekte oppfordret mennesker til å sette seg i disse gummibåtene når de vet at det ligger store skip og venter på å plukke dem opp.

3 Likes

Limer inn deler av kommentaren til en på FB:
" Et stort problem er at folk som tilhører venstresiden for enhver pris skal være mot alt H-siden foreslår. Hadde folk, ikke minst politikerne, vært voksne og anstendige, så hadde vi alle tatt et felles løft nå."
Synes det var godt formulert. Ser etter å ha fulgt diskusjonen her inne at venstresiden ikke har noe fornuftig å komme med. Kun reaktivitet og tåkelegging. Jeg tror det kan skyldes at de har hatt definisjonsmakten så lenge. De er vant til å ikke bli motsagt, så de kommer med diverse hersketeknikker rent refleksivt. Utviklingen går raskt mot høyre. Dersom pengesystemet blir mer desentralisert, kan dette gå raskere. Mye av samfunnsystemet vi har i dag er rent psykopatisk hvor folk blir tvunget til å godta en rekke ting som kanskje strider helt mot deres egen moral. Jeg tror mange på venstresiden er religiøse, dvs de tror på ting som et substitutt for ekte religion. Mye kristenmoralisme. Det er det eneste som kan forklare det totale fraværet av fornuft og logikk.

3 Likes

Ok :slightly_smiling_face:

Mine synspunkter er

  • Utviklingen og påvirkning av innvandring overdrives og krisemaksimere selv om de underliggende dataene peker i retning at visse typer innvandring har en negativ effekt på kriminalitet og har noe høyere press på velferdsordninger, så overdrives denne, og ser man på total innvandrerbefolkning er bildet slett ikke entydig. Mange innvandrergruppe har en positiv effekt. For totalbefolkningen ligger vi ca på samme nivå eller bedre på de fleste områder.

  • De fleste innvandrere jobber, og er ikke kriminelle, men mange rammes av stereotype bilder og overdrevet negativt fokus. Det går utover personer som bidrar og ikke gjør noe galt på en urettferdig måte og hindrer integrering, f.eks ved hyppigere kontroll fra politiets side, eller vanskeligere å få jobb.

  • Det betyr ikke at vi ikke må jobbe med integrering og forebygging av kriminalitet, samt minke sosial forskjeller i samfunnet.

  • Vi bør ta imot flyktninger som søker hjelp, dette ansvaret må fordeles på best mulig måte mellom verdens nasjoner, og ikke konsentreres på noen få land som tilfeldigvis er naboland f.eks.

  • Vi bør jobbe med bistand, men her må det tenkes nytt og innovativt, det er svært vanskelig å få hjelpen frem til rette personer og at pengene ikke havner i feil lommer. Det er slett ikke så enkelt som mange her antyder. Det er mange utfordringer knyttet til effektiv bistand.

3 Likes

Problemet er nok og for venstresiden å innrømme feil. Innvandringseksperimentet havnet i grøfta. Kan være tøft for mange særs påståelige å ta det innover seg.

Hvor legger du lista for å trenge hjelp, @holmes?

Synes vi skal følge anbefalingene fra FNs høykommissær for flyktninger